Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om jag idag, när solen skiner och det är plus 5 grader ute sätter mig i bilen för att åka 1500 meter eller säg 3km för skojs skull för att säga hej till en kompis eller nåt annat som inte innebär att jag ska ha med mig massa last, då kunde jag ju lika gärn tagit cykeln, ellerhur?
Eller om jag ska till stan å ta en fika, hälsa på tandläkaren osv osv, då är väl ändå transporten med bil onödig?

Jag säger inte att alla resor är onödiga, jag säger att många är det. Kan bara se till mig själv, min närmsta omgivning och mina kollegor på jobbet.
Och för att inte vissa (som i en annan tråd, när jag påpekade detta med onödiga resor) ska bli sura så säger jag inte att folk inte får åka onödiga resor, det är upp till var och en att avgöra..

Allt är ju såklart en fråga om vad man anser är nödvändig transport. Men vem jag än diskuterar med en liten stund i änmnet så tycker de flesta -efter en stund- att dom faktiskt gör ganska många mil per år som inte är annat än just onödiga resor..

PS. Av tre agrument i mitt förra inlägg valde du att endast se kopplingen till stora bilar, att streckorna är korta och att vi oftast åker ensamna sa du inget om!? :roll:
Skulle du ha undvikit den 3km långa resan för att bensinkostnaden låg 2kr lägre?

Inklusive alla kostnader som bilen medför är det en piss i oceanen. Jag har svårt att se hur ett marginellt lägre bensinpris skulle göra så stor skillnad på dina körvanor.
Jag är medveten om att jag bara tog upp storleken. Men det andra faller in under "samma tak". Att man åker ensam i en stor bil eller åker korta sträckor beror nog på att man använder bilen olika. Ensam på vardagarna och fler på helgerna när familjen är med. Och om alla transportbehov är korta och man bara åker ensam så håller jag med dig, då behöver man ingen bil vare sig stor eller liten. Jag personligen går till affären om jag skall handla lite, men tar bilen om jag skall handla mycket.
Variosboy, hela resonemanget var att låg bränslekostnad skulle stå för ökning av onödig trafik. När du då kom med en utläggning om onödiga resor tyckte jag då det hörde till att fråga om dessa onödiga resor hade undvikits om soppan var lite dyrare.
Bioman skrev:Etanolen i E85 är bränsleskatteberfirad. Vi som dricker etanolen bidrar däremot till statskassan. Om "drickspriten" skulle vara skattebefriad skulle fler dricka mer, precis som att E85 bilar körs mer än andra bilar - en följd av priset eller miljöengagemang ?
Hoppas inte på det senaste för då innebär det, enligt min helt ovetenskapliga slutsats, att etanolen bidragit inte bara till fler bränsletransporter av farligt gods utan även till ökat bilåkande.

Beträffande skadliga utsläpp vid etanoldrift är denna artikel intressant.

http://dancingflames.org/dancingflames/ ... Health.pdf

OBS att studien är från 2007. Finns nyare studier som motsäger riskerna ?
Ja, titta i BEST-rapporten http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... vfeb10.pdf som sammanfattar det vetenskapliga läget 2009.

Jacobson hade inte tillgång till data på hur mycket partiklar som reduceras från etanol (bl.a. indikerade genom NOx-halten), så den delen tog han aldrig in i studien - då hade han fått ett annat resultat. Värt att notera är också att trots att Jacobson talar om cancer i rubriken, så lyckas han inte påvisa någon förhöjd cancerrisk av etanol. Vad gäller effekten av formaldehyd, så bör man veta att totala mängden formaldehyd från alla bilar i trafik - vare sig de är diesel, bensin, etanol eller biogas bara utgör en bråkdel av exponeringen. Vill man minimera formaldehydexponering är det bra mycket bättre att vistas i trafiken än inomhus.

Bästa sättet att förstå Jacobsons rapport är nog som kritiker av det amerikanska bilsamhället, en som inte vill att etanol ska bli en förevändning för att fortsätta köra bil som idag.

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]