Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu var det en hel del felaktiga delar där, men men.
att det upp kommer barnsjukdommar på nya bilmodeller är inget konstigt (men tråkigt) detta ska inte förväxlas med kvaliten på reservdelar.

som exempel så hade P2 bilaran dåliga kränga hämarstag, det kom många varianter innan en bra variant komm (helt uruselt att det tog så lång tid att få fram en bra del)
Att tillverka en ett bra kränghämarstag är inte svårt enligt volvo, men det får ju inte kosta vad som helst.
De fästa bilarna med problem fick ju nya stag kostnadsfritt så det är ju inte mycke att klaga på då.
nån gång 2003 kom ett bra stag, som har funkar sen dess, trots det tror folk fortfarande att orginal stagen är dåliga, det blir man lite trött på.

Bara för at stagen som komm 2001 var dåliga så betyder det inte att volvo har dålig kvalite på sina K-stag (det betyder bar att man hade en "barnsjukdom") denna har nu fixats till & kvaliten är nu bra mycke bättre än konkurenternas !
CarMan skrev:Nu var det en hel del felaktiga delar där, men men.
att det upp kommer barnsjukdommar på nya bilmodeller är inget konstigt (men tråkigt) detta ska inte förväxlas med kvaliten på reservdelar.

som exempel så hade P2 bilaran dåliga kränga hämarstag, det kom många varianter innan en bra variant komm (helt uruselt att det tog så lång tid att få fram en bra del)
Att tillverka en ett bra kränghämarstag är inte svårt enligt volvo, men det får ju inte kosta vad som helst.
De fästa bilarna med problem fick ju nya stag kostnadsfritt så det är ju inte mycke att klaga på då.
nån gång 2003 kom ett bra stag, som har funkar sen dess, trots det tror folk fortfarande att orginal stagen är dåliga, det blir man lite trött på.

Bara för at stagen som komm 2001 var dåliga så betyder det inte att volvo har dålig kvalite på sina K-stag (det betyder bar att man hade en "barnsjukdom") denna har nu fixats till & kvaliten är nu bra mycke bättre än konkurenternas !
Bara en barnsjukdom? Va enkelt att skylla på. Dålig kvalitet är väl dålig kvalitet? "Barnsjukdomar" beror mestadels på att man chansar på att en enkel kvalitet kan funka...
Användarvisningsbild
av Funk
detta ska inte förväxlas med kvaliten på reservdelar
Jo så länge det fortfarande efter flera år är samma delar.... klapperstagen blev möjligen bättre på senare tid, men ny variant hade i alla fall inte kommit innan den förlängda garantitiden gått ut för min -02:a. Som exempel så var Biltemas minst lika bra, men till under hälften av priset...

/Thomas
ÄRRet skrev:
CarMan skrev:Nu var det en hel del felaktiga delar där, men men.

Bara en barnsjukdom? Va enkelt att skylla på. Dålig kvalitet är väl dålig kvalitet? "Barnsjukdomar" beror mestadels på att man chansar på att en enkel kvalitet kan funka...

Ja man kan kalla det dålig kvalite, men jag väljer namnet barnsjukdommar bara för att det inte ska förväxlas med att kvaliten fortfarande är den samma som den var när bilmodellen lanserades.
I just detta falla hade volvo kört tester på kränghämarstagen o dom höll i deras tester (det är svårt att simulera allt)
av *pettson*
så då är aldrig delar, oavsett tillverkare eller försäljnigs ställe dåliga eller rentav kassa eller farliga, eller rentav skapliga eller bra. dom är bara behäftade med *barnsjukdomar* eller för den delen inte.. behäftade med det. :shock: är du kompis med reinfelt..? tänkte nu om det är samma pr rådgivare..
Användarvisningsbild
av Funk
*pettson* skrev:så då är aldrig delar, oavsett tillverkare eller försäljnigs ställe dåliga eller rentav kassa eller farliga, eller rentav skapliga eller bra. dom är bara behäftade med *barnsjukdomar* eller för den delen inte.. behäftade med det. :shock: är du kompis med reinfelt..? tänkte nu om det är samma pr rådgivare..
*fnissar* :wink:

/Thomas
Vet inte riktigt hur jag skall tolka denna tråden.

Om man återgår till just handbromsbackarna så kan jag bara LOVORDA dem!
Efter ca ½år ägande av bilen small det till och bilen tvärnitade. Kom inte frammåt men kunde backa, så jag fick backa ner bilen till Bilia. Fick tillbaks bilen dagen efter och det var bromsbacken som hade lossnar i limmningen. Efter en månad så smäller det till som in i helvette igen och hela bilen tvärnitar. Kommer varken bakåt eller framåt.
Vad hade hänt? Jo, limmningen hade släppt i klossen.
Lämnade in bilen på reklammation. Allt bra. Fick tillbaks bilen igen, men handbromsen fungerade inte trots byte osv osv. Lämnade in och fick tillbaks den 3ggr innan dem lyckades fixa handbromsen.
När jag väl hade fått tillbaks bilen och allt fungerade tog inte många veckor innan limmingen på ena backen släppte igen och kilade fast sig.
Kom inte ens ut ur garaget så jag blev förbannad å bad om skjuts till Biltema å köpte nya bromsbackar där. Monterade för första gången detta själv och än idag håller "skiten".
Inga problem med bromsverkan på dem med mina gamla bromsskivor.
Behövde bara efterkontrollera 1 gång efter jag dragit i spaken å justerat typ.

Nä, nästa gång blir det Biltemas bromsbackar igen för det är dem enda som verkar hålla på min Volvo V70 iaf. Volvo HAR problem med sina bromsbackar, det kan jag nästan lova.
av LaRy
Nu har jag slängt ut mina 2 månader gamla Biltema handbromsbackar. Köpte nya på AD Bildelscenter. Handbromsen fungerade nu kanon med en gång. Kan t.o.m. låsa hjulen ifall jag testar att dra handbromsen vid låg hastighet. Vad skiljer mellan riktiga bromsbackar och Biltema. Jag undersökte det ingående vid mitt byte.

1) De nya backarna är ca 0,5 mm tjockare i belägget, metalldelarna är exakt lika. Det innebär att radien i förhållande till bromstrumman stämmer på de nya backarna. Håller jag de nya backarna mot den demonterade bromstrummans bromsyta passar de nya backarna exakt i radie. Biltema p.g.a. tunnare bromsbelägg får fel radie redan från början och kan "vagga" mot bromstrumman. Detta innebär att mina nya Biltema har endast ca 1/3 insliten anliggningsyta. inte undra på att bromsverkan blir usel.

2) De nya bromsbackarna har mjukare belägg. Drar man bromsbacken mot bromstrummans yta är det en avsevärd skillnad i friktion, den nya backen riktigt "suger". Biltema är mycket hård i jämföresle.

3) De nya bromsbackarna är inslipade i diameter, det finns tydliga längsgående slipmärken i bromsmaterialet. Biltema är sågat på tvären och klistrat. Ytan är mer grovkornig. Det måste ju vara bättre att ha slip / sågmärken i samma riktning som rotationen.

4) Biltemas monteringssats har fel längd på den längsta fjädern. Den är ca 10mm för kort och kan ej användas.

Skillnad i pris, ca 80 kromor. Skillnad i funktion, nu kan jag lita på handbromsen.
av hup
Har bytt till originalbackar och nu står bilen kvar där jag ställt den utan att spaken behöver dra upp i taket.

Summa sumarum: Inga fler handbromsbackar från Biltema!
av Fabbe
Min V70 D5, -03 råkade ut för att när jag backade hördes ett litet metalliskt ljud som om handbromsen skulle legat på i bakre högra hjulet. Sedan när jag åkte framåt så small det till så att bakhjulet total låstes, till all lycka på vår egen gata i ca 20 km/h och inte på motorvägen...

När jag läst i olika forum så ser jag att detta anses vara typfel för alla V70 åtminstone 00 - 07, dvs att limningen på beläggen ej håller. För att undvika problem skall man tydligen inte anv parkeringsbromsen i vått väder eller efter tvätt... lustigt att en V70:a inte tål normal användning.

Större hallå har det tydligen väckt i Tyskland där v70-ägare råkat ut för detta fel på Autobahn... mindre lustigt när bakhjulet låses i 180 km/h. :evil:

Bilias räkning blir ca 1200 euro här i Finland för att fixa bakhjulet och bromsarna. :cry:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering