Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Koppla ut på automat är enkelt. Det heter ju neutral!! Om du gasar fullt och bromsar växlar den ner och ökar momentet. Testa först innan du skriver att det går.

Spränga motorn kan du knappast göra under de sekunderna det är frågan om. Dessa skenande motorer är inte full insprutning utan att det kommer olja in som ger lite högre varv utan att du förstår varför.
Användarvisningsbild
av isak
tror inte du har det minsta egen erfarenhet av vad som inträffar när den förbränner smörjolja!

vet precis att den växlar ned o blir STARK! det gäller att hålla ned varvet o be till högre makter så den inte förökar sig genom delning i molekyler!
isak
Användarvisningsbild
av len
Min 50 fordson major bränner ofta olja vid lutning och det visar sig genom att det plötsligt ökar farten/varvet. Det man gör är att koppla ur. Så erfarenhet ska man nog passa sig för innan man säger att andra inte har det.
Skenar min volvo-motor, genomför jag ingen vetenskaplig logisk analys vad som är bäst under några sekunder, utan jag är bara ute efter att stanna den. Min erfarenhet att stanna en automatväxlad genom att bromsa och gasa är att det är helknäppt jämfört med Volvos rekomendation med fri läge + broms. Om någon tror att detta oljeläckage spränger motorn vill jag nog ha lite underlag för detta påstående.
Användarvisningsbild
av isak
den har ingen turbo på din 50 talare! i det fallet är det små volymer som följer vevhusventilationen på ett normalt sätt
vid ett turboras tömmer motorns oljepump oljetråget rakt in i in-suget på mycket kort tid.
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:Koppla ut på automat är enkelt. Det heter ju neutral!!
Det är ju exakt det du vill unvika, lägg inte i neutralen för då kan du varva sönder motorn.
len skrev: Om du gasar fullt och bromsar växlar den ner och ökar momentet. Testa först innan du skriver att det går.

Spränga motorn kan du knappast göra under de sekunderna det är frågan om. Dessa skenande motorer är inte full insprutning utan att det kommer olja in som ger lite högre varv utan att du förstår varför.
Du säger ju emot dig själv, om oljan som kommer in via insuget bara ger lite extra effekt som bara ger lite extra varv enligt dig, då är det ju busenkelt att bromsa bort och ingen anledning att lägga i neutral.
av CalleV70
Jo gubbs, tyck vad ni vill. Såg brevet idag från volvo. " ..lägg i neutral växel, bromsa in och rulla tills du kan stanna säkert... Om motorn ej stannar, lägg i pbroms och vänta tills den stannar, koppla ej bort batteriet..."
Varför tycka bättre än dom som kan?? Dock kan detta troligen bara ske om oljenivå är för hög (som den kan bli av olika anledningar) :mrgreen:
Du isak, du påstod (felaktigt) att jag inte hade erfarenhet. Jag svarade att jag har det. Och då kommer du med nästa groda.... Jag mekar själv och har kanske inte erfarenhet som du, men en volvo, en fransos, en plogbil, en traktor, em -68 utlänning + lite till motorer och utombordare... Men snart kanske jag har dina erfarenheter. Jag lär mig i alla fall. Smile :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som någon annan skrev tidigare i tråden så byter nog hellre Volvo en å annan motor pga. övervarvning är att de ska få en löpseden där det står att någon dött pga bilen gasat själv. Så individsäkerheten smäller ju klart högst för Volvo!
Användarvisningsbild
av len
Om jag inte gör som Volvo säger (verkar ju smartast) så ska jag alltså bromsa utav helv-te och glatt köra åt sidan (i rusningskköerna). Nå, sedan då? Stå i vägrenen med fullbroms och få kramp!!! Nä, den varianten hajar jag inte.. Men jag har ju normal oljenivå, men kolla var 250 mil lär jag glömma. :wink:
Användarvisningsbild
av DogWalker
Undrar hur dieseln påverkar motoroljan då??
Tappar den sina egenskaper eller spelar det ingen roll??

Ropar på nån som har koll på läget kring detta.... :-O)
av Cunningham
Alla dessa debatter runt skenande personbilar gör mig bara trött, oavsett golvmattor, mjukvara, eller för mycket olja.

Så länge bromssystemet fungerar så är det bara att trampa till på bromsen all vad man förmår. Finns inte en personbilsmotor i världen som kan stå emot en panikinbromsning. Den dör, punkt slut. (Stänger av sig själv för den som inte begriper lite målande språk.)

Skulle man dessutom råka ut för att bromsen samtidigt ger upp; frikoppla då (och styr undan, samt om möjligt använd parkeringsbromsen)!

Men det skall väl vara typ amerikanska fruntimmer (eller motsvarande) som bara slår händerna för ansiktet och drabbas av panik. (För övrigt samma kategori som släpper ratten och panikbromsa vid minsta tecken på halka. Synnerligen effektivt om man vill hamna ute i spenaten i stället för att bara räta upp bilen.)

Däremot hjälper inte bromsen mot skenande diesel-priser, men det är väl lite utanför denna tråd kan tänkas! :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]