Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av erc
Variosboy skrev:2.4D är ganska precis 2000:- billigare än en 2.5FT! OCh om man nu vill ha en D5 istället så kostar den 17000 mer.. Vet inte vart du fått 30000 från...
Dessutom har du ju fördelen med dieseln att du har bränslevärmaren med i köpet..
30000 var en överdrift. Helt sant. Om man bara kikar på Volvo. För en Golf skiljer det nästan 40000 mellan E85 och dieselmotor.

Bland Volvos miljöbilar skiljer det bara knappa 10000 mellan 2.0F och 1.6D. I listpriserna, vill säga!
Senast redigerad av 1 erc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev:
2.4D är ganska precis 2000:- billigare än en 2.5FT! OCh om man nu vill ha en D5 istället så kostar den 17000 mer.. Vet inte vart du fått 30000 från...
Dessutom har du ju fördelen med dieseln att du har bränslevärmaren med i köpet..
Där ser man vad priserna varierar. När jag köpte min bil (kampanjbil) så var skillnaden mellan att köpa den eller en 1,6D 35.000:- Så 30.000:- som erc skriver behöver inte vara fel.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
philipsguy skrev:

2.4D är ganska precis 2000:- billigare än en 2.5FT! OCh om man nu vill ha en D5 istället så kostar den 17000 mer.. Vet inte vart du fått 30000 från...
Enligt officiella prislistan på volvocars.se är 2,4D 7 000:- dyrare än FT:n. Nettopriset kanske är en annan sak.
Tittade på "Bygg din volvo" och där skiljer det ca 2900:- till dieselns fördel, såg fel förut..
Användarvisningsbild
av Guligan
Sharkbait skrev:
Guligan skrev: Ja, det är väl det som är poängen med att välja en Flexifuel, att den är körbar på två bränslen. Just nu är det återigen mer fördelaktigt att välja E85, och det kommer säkert synas i försäljningsstatistiken.

Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.
Alltså så står man med ena foten i det "miljövänliga" drivmedlet och med den andra foten i BF95 som är en "miljöbov" för att sedan välja det drivmedlet som är billigast för stunden oavset om det är E85 eller BF95! Det är så man värna om miljön när man har Flexifuel bil.

Mvh
Jag väljer det drivmedlet som blir billigast och det står jag för! Det är min arbetsgivare som betalar drivmedlet och jag väljer det för företaget billigaste alternativet.

Jag tankar just nu E85, det hade jag inte kunnat göra om jag istället haft en 2,5T som var mitt alternativa bilval om du läser längre tillbaks i tråden. Därav är Flexifuel bra.
Användarvisningsbild
av Variosboy
KKR skrev:
Variosboy skrev:
Jag tror att det fortfarande finns kampanjbilar kvar av 2,4D. Men där ser man vad priserna varierar. När jag köpte min bil (kampanjbil) så var skillnaden mellan att köpa den eller en 1,6D 35.000:- Så 30.000:- som erc skriver behöver inte vara fel.
Självklart finns det undtag till alla "regler" men det ger ju inte rättvisa åt diskussionen. Men i så fall ska ju de som lyckats pruta massor också vägas in här, eller!?
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev:
KKR skrev: Där ser man vad priserna varierar. När jag köpte min bil (kampanjbil) så var skillnaden mellan att köpa den eller en 1,6D 35.000:- Så 30.000:- som erc skriver behöver inte vara fel.
Självklart finns det undtag till alla "regler" men det ger ju inte rättvisa åt diskussionen. Men i så fall ska ju de som lyckats pruta massor också vägas in här, eller!?
Helt rätt. Men i detta fall var det listpriserna. Att jag dessutom fick ner priset ytterligare är inte medräknat.
av Arese
Min fru hämtade ut sin nya V70 2,4d härom dagen och vi har fortfarande kvar hennes gamla 2,5FT -09 (200hk) så jag har haft möjlighet att reflektera lite över skillnaderna på bilarna.

Igår körde jag 25 mil i dieseln och satte mig sedan direkt i FT:n och körde en sväng för att få en bra bild av skillnaderna. I mina ögon ger FT-motorn hela bilen en mer exklusiv känsla, den går mjukare, har trevligare ljud, bredare och mer harmonsikt register och är snabbare. Bilen blir också enklare att köra mjukt, den känns helt enkelt dyrare och mer genomarbetad. Fördelen med dieseln är såklart att den är snålare samt att den är snabbare i vissa "in gear acceleration" intervall, ex vis 50-70 km/h på trean.

Så för mig är valet lätt om man bortser från ekonomin, FT:n är den klart trevligare bilen. Vilken bil som är ekonomiskt mest gynnsam får man nog räkna på från fall till fall.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är lustigt vad man ser på saker olika!
Hade i sommras en 2.5FT över en helg och åkte fram å tillbaka till stockholm (55 mil totalt) och jag tyckte den kändes sämre än min på precis de punkter du räknade upp. Å då pratar vi ändå om en MY10..
Skulle alltså inte vilja byta.
av Arese
Nu måste du väl ändå skämta, menar du att du tycker att en 2,4d har ett bredare register och går mjukare än en FT??!! Att FT:n är snabbare behöver man ju bara gå till faktabladet för att få bekräftat....

Mvh
Arese
av Lövet
Det handlar nog om hur man uppfattar karaktärerna. Gillar man att dra ut på växlarna när man kör eller rör man sig på mellanvarv? Beroende på detta kan man uppleva båda motorerna som "skönast".
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]