Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:Det enda som kan dra igång en rejäl utveckling är ett pris på fossila bränslen på kanske 30 kr litern.
Dom är nog inte dummare än att de höjer etanolen också skulle jag tro, så den lär väl ligga mellan 20 - 25 kr litern!
Summum skrev: Dom är nog inte dummare än att de höjer etanolen också skulle jag tro, så den lär väl ligga mellan 20 - 25 kr litern!
Och det skulle skynda på omställningen från fossila bränslen?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av erc
KKR skrev:
Summum skrev: Dom är nog inte dummare än att de höjer etanolen också skulle jag tro, så den lär väl ligga mellan 20 - 25 kr litern!
Och det skulle skynda på omställningen från fossila bränslen.
Och driva inflationen i taket.
Summum skrev:
StringerBell skrev:Det enda som kan dra igång en rejäl utveckling är ett pris på fossila bränslen på kanske 30 kr litern.
Dom är nog inte dummare än att de höjer etanolen också skulle jag tro, så den lär väl ligga mellan 20 - 25 kr litern!
Självklart, och då får man ju ordentlig lönsamhet på det, vilket är en förutsättning för utveckling.
StringerBell skrev:Sådana här omställningar går alltid långsammare än man tror. Etanolen har ett enormt försprång som alternativt bränsle.

På papperet ser olja ur alger mest attraktivt ut vad gäller dieselersättning. Går att odla i saltvatten, konkurrerar inte med odlingsmark, etc., men t o m de som varit pionjärer överger dieselbränsle-spåret till förmån för andra oljeprodukter.

Det enda som kan dra igång en rejäl utveckling är ett pris på fossila bränslen på kanske 30 kr litern.
Ända sedan Ford gick från etanol till att använda bensin för 100 år sedan, har fossila bränslen stått ivägen för utvecklingen av förnybara bränslen. OLjan är för billig. Det bästa är väl om fossilbränsena höjs med små steg i takt med att branschen för biobränslen kan expandera på ett sunt sätt.

Fast en ny dieselmotor kan inte ens köras på 100% FAME. Vad talar för att den kan köra på diesel från alger? Visst går det säkert att bygga om.
erc skrev:Intressanta uppgifter.

Jag gissar att biodieseln kommer öka markant under kommande år. Det är väl den och en eventuell ökad låginblandning av etanol i BF95 som kan vara de realistiska förutsättningarna till det tioprocentiga målet.
Även med 10% låginblanding av etanol i BF95 krävs det att E85 och biogas ökar mångdubbelt. 10% motsvarar väl 7% energi. Men för sveriges del är det troligtvis inga problem att nå 10% bara man drar i rätt trådar. Ska man sedan nå 100% 2030 bör man ha ett eget uppsatt mål för 2020. Kanske 50% och det kan vara vädigt utmanande att nå. Särskillt men tanke på att andelen förnyelsebart troligtvis minskar idag. I USA ska man snart besluta om 15% låginblanding och det borde vara nåt för oss att tänka på. Men det gäller också att alla aktörer hinner få fram etanol och biogas på ett sunt sätt så det inte blir en bristvara eller bryter mot hållbarhetskraven.
Ja fram för alternativen. Ibland så tycker jag att de som skriver i detta forum tycker att just deras bränsle är det bästa och allt annat är värdelöst. Men jag vill hävda att mångfalden av drivmedel är bra och bilar som klarar flera bränslen ÄR bra. Kring motorutvecklingen map förbrukning hände ytterst lite innan miljöbilarna kom. Det är ett faktum. Miljöbilarna (oavsett drivmedel) har gynnat utvecklingen generellt sett. men INGET av de drivmedel som finns idag kommer att vara allenarådande eller den slutliga lösningen. Jag blir också förvånad att det påstås att de flesta Flexifuelbilar tankar blyfritt??? Jag har endast tankat två tankar blyfri 95 och det var endast för att mäta den riktiga förbrukningen med blyfri.

Att bensin skulle vara billigare har jag sällan varit med om. E85 brukar vara 10-20 öre billigare och har så alltid varit när jag tankat iaf. Och det är mycket bättre drag i motorn med E85 (Även på Volvo fast faktabladet inte säger det) så inte en chans att jag tankar blyfritt om jag inte måste. Nej fram för mångfalden säger jag! Fler alternativ är bara bra!
Emiljonsson7 skrev: Jag blir också förvånad att det påstås att de flesta Flexifuelbilar tankar blyfritt???
Jag tror att våra "kära" motorjournalister kan ha skuld i det. De envisas ju med att skriva ner etanolen. Din erfarenhet delas helt av mig, inte så att jag tankat BF95 för att prova. Men en kompis som har en lika dan bil som mig tankade BF95 i sin bil innan en fjällsemester, och jag bad att få prova. Om det var någon skillnad på körkänsla så var det till E85:s fördel, min kompis tycker det också. (han har bytt till E85 när han kom hem)
av RCE
Har själv gått & köpt en V70 flexi och det kommer bara bli E85 i den sålänge vi kör i Sverige. Läste förresten att polisen i USA skall börja byta ut sina Ford Crown Victoria Police mot en ny modifierad version av Taurus som heter Ford Police Interceptor och går på E85. Ca 50.000 om året beräknar de att sälja in.

Den bilden jag har fått är att Etanolen börjat skrivs ner i Sverige och att den nu helt tvärtom börjat skrivas upp i diverse andra länder.
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]