Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
rid54 skrev:Det där med att snurra hjulen måste ju göras med pinjongen (normalt sett kardanaxeln) blockerad, annars snurrar den också. Den ingående axeln i differentialhuset måste alltså stå still för detta prov. Beroende på var din "Haldex" (eller vad det nu är för system för AWD-koppling) sitter, kan det kanske vara svårt att avgöra om ingående axel står still. Om AWD-kopplingen är öppen så är ju inte kardanaxeln kopplad till ingående axel.

Det du beskriver låter ju inte direkt som det skulle kunna orsaka de problem du har, om hjulen rullar lätt och utan missljud. Hur står det till med drivknutarna fram?
Håller man i kardanaxeln medan man snurrar på bakhjulen, eller lägger i P?

Hur testar jag fram knutarna? Jag får inga missljud alls vid sväng, utan det känns som om något som klämms åt och sen släpper till, vilket ger en frammåt puttande känsla.
av rid54
Lägga i P -läget blir väl bra, då lär karadanaxeln inte kunna rotera. MEN, eftersom jag inte vet var/hur AWD-kopplingen är monterad, måste jag lämna reservation för om kopplingen sitter precis på bakaxelväxelns hus, då ser du ju kanske inte själva ingående axeln i diffen (pinjongen). Det är den som ska sitta still när man provar om diffen jobbar som den ska (rotera ena hjulet och det andra ska rotera åt mostatt håll).
av Alexxelax
rid54 skrev:Lägga i P -läget blir väl bra, då lär karadanaxeln inte kunna rotera. MEN, eftersom jag inte vet var/hur AWD-kopplingen är monterad, måste jag lämna reservation för om kopplingen sitter precis på bakaxelväxelns hus, då ser du ju kanske inte själva ingående axeln i diffen (pinjongen). Det är den som ska sitta still när man provar om diffen jobbar som den ska (rotera ena hjulet och det andra ska rotera åt mostatt håll).
Ska testa med P så åter kommer jag med resultat
Användarvisningsbild
av Waterlily
Haldexkopplingen sitter väl mellan kardan och den bakre diffen om jag är rätt informerad. P-läget låser m a o kardanaxeln.

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
rid54 skrev:Det där med att snurra hjulen måste ju göras med pinjongen (normalt sett kardanaxeln) blockerad, annars snurrar den också. Den ingående axeln i differentialhuset måste alltså stå still för detta prov. Beroende på var din "Haldex" (eller vad det nu är för system för AWD-koppling) sitter, kan det kanske vara svårt att avgöra om ingående axel står still. Om AWD-kopplingen är öppen så är ju inte kardanaxeln kopplad till ingående axel.

Ja, just det, det har du ju fullkomligt rätt i... Så det är nog svårt på en AWD som kopplar bort kardanen från ingående axel... Jag har bara skruvat bakaxlar på RWD volvos, och då med växel i, så aldrig tänkt på att kardanen måste låsas :lol:
av rid54
Waterlily skrev:Haldexkopplingen sitter väl mellan kardan och den bakre diffen om jag är rätt informerad. P-läget låser m a o kardanaxeln.

Vänligen Näckrosen.
Precis! Så tänkte jag också, men kom sedan på att jag inte vet var den här AWD-kopplingen sitter. Även om kardanaxeln står still, så kan ju "sista biten" in i bakväxeln vara frikopplad, om AWD-kopplingen är öppen, dvs man vet inte om man har låst själva pinjongen, om man inte kan se den/blockera den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ser ut som att det finns varianter av haldex som är direkt inbyggda i bakdiffen.
Vad jag kunde se som hastigast så ser det ut som haldex mer eller mindre fungerar precis som en vanlig hydraulisk koppling, så då borde kardanen vara helt frilagd ifrån bakaxeln när haldexen inte är aktiv(och därmed går det inte spärra kardanen för att låsa krondrevet).
av Alexxelax
Jag lyfta upp bilen idag och hade i P, snurrade ena hjulen och kardanaxeln rörde sig nån milimeter och motsatt hjul rörde sig lite men sen var det inte mer med det. Testade på framhjulen och där blev det motstånd och motsatt hjul snurra motsatt håll.

Jag tänkte lite såhär, det där klämmande ljudet jag pratade om, kan det vara så att vid sväng så snurrar ju ena hjulet saktare, och därmed tvingas in i svängen, därav den klämmande och dunkande ljudet eftersom diffen är ur funktion?

Jag antar att om något som har med kardanaxeln snurrar så bör man känna någon aktivitet? Jag märkte inte av något.

Kan olja påverka så mycket? Jag vet ju att olja gör STOR skillnad i autolåda, kan det vara samma sak här att den behöver olja för att fungera?

När jag ringde volvo butiken för beställning av olja så sa han man behöver en dunk för och "fylla på", han tänkte inte alls på att jag kanske vill/ska byta olja, så då menar jag är det normalt att oljenivån sjunker ev. rinner ut?

Men jag sa jag vill byta olja, och då sa han 2 dunkar isåfall.

Sen om jag förstått det rätt, en havererad diff = låsta hjul?

Jag noterade även läckt olja (minimalt) vid det som på bilder tolkat ser ut som pumpen till haldex strax innan diffen. Något som kan spela roll? Fyrhjulsdriften som kanske är utslaget? Men då kanske diffen skulle göra sitt jobb genom att snurra hjulen åt varsitt håll?

En framhjulsdriven bil har ingen diff bak? Tänkte om dom går fritt
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]