- sön 19 jun 2011, 22:31
Det är därför jag deltar i den här tråden: jag ser folk uttrycka en missuppfattning och försöker att rätta till felet.
semmelman skrev: Okej, vi pratade visst om lite olika saker, då förstår jag, det är helt okej om fackmän - t ex läkare som pratar latin - diskuterar rätt benämning på lunginflammation eller celldelning på latin men det jag pratat, skrivit, om hela tiden är vikten att göra sig förstådd på ett forum, då får man om man nu är intresserad att bli förstådd använda de begrepp som 99% förstår.Fast nu är det ju inte latin vi talar... Bult och skruv är svenska, och är svenska begrepp.
Som sagt jag har aldrig hört en däckkille säga hjulskruv och de borde väl vara fackmän på det området? Och likaså järnhandeln?Och bara för att de gör fel behöver inte alla apa efter?
...vilket är beklämmande eftersom han borde vetat bättre.
(och min far som var ingenjör på Bulten själva stället all svensk bult en gång kom ifrån sade oxå bult om skruv när han pratade med vanligt folk)
Det är därför jag deltar i den här tråden: jag ser folk uttrycka en missuppfattning och försöker att rätta till felet.
Uppenbarligen de som tyckte att det var enklare, smidigare eller coolare att uttrycka sig på engelska än på svenska. Nu är ju visserligen bult och bolt inte riktigt samma sak, och folk som kallar en skruv för bult gör det oftast inte för att skruven heter bolt på engelska...
... utan bara för ämnet är lite intressant så frågan är vad som är rätt, om det är vad experterna säger eller den stora massan, tänker t ex på ordet scanner, som experterna och språkvårdarna först ville kalla bildläsare, eller nåt, men "pöbeln" envisades ändå att säga scanner, vilka var det som fick "rätt"?
De där skruvexperterna förresten vad säger att de har rätt överhuvudtaget när det gäller språkval, jag tycker de har fel, de tar en bult och fräser några spår i den och då är det plötsligt en skruv fast det till största del fortfarande är en bult.Du har missat anledningen till varför "experterna" har valt att kalla en skruv för skruv och inte bult. Skruven är en av de enklaste maskinerna vi känner till. Det är inte formen med gängor som gör skruven till skruv, utan det faktum att gängorna uträttar ett arbete när man skruvar på skruven (eller muttern): översätter ett vridmoment till en längsgående kraft (lekmannamässigt förklarat).
Nu när du känner till den verkliga förklaringen till varför en skruv ska kallas för skruv, är det fortfarande din uppfattning att din benämning är mer logisk än "experternas"?
Ta istället en fransk träskruv där har man alla fall också spetsat till bulten så den är till hälften skruv och hälften bult, där finns ju anledning att kalla den skruv, eller bult för den delen, då den är nåt mellanting, men en bult med några gängor är ju till större delen fortfarande en bult då borde den fortsätta heta det, min personliga uppfattning som jag tycker är mer logisk än "experternas".
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...