Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
semmelman skrev: Okej, vi pratade visst om lite olika saker, då förstår jag, det är helt okej om fackmän - t ex läkare som pratar latin - diskuterar rätt benämning på lunginflammation eller celldelning på latin men det jag pratat, skrivit, om hela tiden är vikten att göra sig förstådd på ett forum, då får man om man nu är intresserad att bli förstådd använda de begrepp som 99% förstår.
Fast nu är det ju inte latin vi talar... Bult och skruv är svenska, och är svenska begrepp.
Som sagt jag har aldrig hört en däckkille säga hjulskruv och de borde väl vara fackmän på det området? Och likaså järnhandeln?
Och bara för att de gör fel behöver inte alla apa efter?

(och min far som var ingenjör på Bulten själva stället all svensk bult en gång kom ifrån sade oxå bult om skruv när han pratade med vanligt folk)
...vilket är beklämmande eftersom han borde vetat bättre.
Det är därför jag deltar i den här tråden: jag ser folk uttrycka en missuppfattning och försöker att rätta till felet.

... utan bara för ämnet är lite intressant så frågan är vad som är rätt, om det är vad experterna säger eller den stora massan, tänker t ex på ordet scanner, som experterna och språkvårdarna först ville kalla bildläsare, eller nåt, men "pöbeln" envisades ändå att säga scanner, vilka var det som fick "rätt"?
Uppenbarligen de som tyckte att det var enklare, smidigare eller coolare att uttrycka sig på engelska än på svenska. Nu är ju visserligen bult och bolt inte riktigt samma sak, och folk som kallar en skruv för bult gör det oftast inte för att skruven heter bolt på engelska...
De där skruvexperterna förresten vad säger att de har rätt överhuvudtaget när det gäller språkval, jag tycker de har fel, de tar en bult och fräser några spår i den och då är det plötsligt en skruv fast det till största del fortfarande är en bult.
Du har missat anledningen till varför "experterna" har valt att kalla en skruv för skruv och inte bult. Skruven är en av de enklaste maskinerna vi känner till. Det är inte formen med gängor som gör skruven till skruv, utan det faktum att gängorna uträttar ett arbete när man skruvar på skruven (eller muttern): översätter ett vridmoment till en längsgående kraft (lekmannamässigt förklarat).

Ta istället en fransk träskruv där har man alla fall också spetsat till bulten så den är till hälften skruv och hälften bult, där finns ju anledning att kalla den skruv, eller bult för den delen, då den är nåt mellanting, men en bult med några gängor är ju till större delen fortfarande en bult då borde den fortsätta heta det, min personliga uppfattning som jag tycker är mer logisk än "experternas".
Nu när du känner till den verkliga förklaringen till varför en skruv ska kallas för skruv, är det fortfarande din uppfattning att din benämning är mer logisk än "experternas"?
av semmelman
Mabuse skrev:Fast nu är det ju inte latin vi talar... Bult och skruv är svenska, och är svenska begrepp.
Det var ett exempel, liknelse, försök förbise just latinet.
Och bara för att de gör fel behöver inte alla apa efter?
Välkommen att försöka få alla att säga rätt. :)
...vilket är beklämmande eftersom han borde vetat bättre.
Det är därför jag deltar i den här tråden: jag ser folk uttrycka en missuppfattning och försöker att rätta till felet.
Han visste bättre, men han ville bli förstådd och inte anses som en alien och använde vedertagna begrepp alla skulle förstå i alla yrkesgrupper och bland folk.
Uppenbarligen de som tyckte att det var enklare, smidigare eller coolare att uttrycka sig på engelska än på svenska. Nu är ju visserligen bult och bolt inte riktigt samma sak, och folk som kallar en skruv för bult gör det oftast inte för att skruven heter bolt på engelska...
Ett exempel på ett nyord som fick heta det som majoriteten ville, inte som fackmännen.
Du har missat anledningen till varför "experterna" har valt att kalla en skruv för skruv och inte bult. Skruven är en av de enklaste maskinerna vi känner till. Det är inte formen med gängor som gör skruven till skruv, utan det faktum att gängorna uträttar ett arbete när man skruvar på skruven (eller muttern): översätter ett vridmoment till en längsgående kraft (lekmannamässigt förklarat).
Okej, rimlig och logisk förklaring. Fast det där är ju en förklaring som du tycker är bra, jag ser inte att bulten uträttar ett arbete om jag gängar på en mutter på den. För mig är en skruv något som "skruvar", en sädesskruv, en vattenskruv som skruvar upp vatten på åkern, eller en skruv man skruvar i en planka, precis som du skriver, och då skulle kanske en bult med gängor oxå kvalificera sig att kallas skruv visst men jag är tveksam om precis allt som kan översätta ett vridmoment till en längsgående kraft alltid kan benämnas skruv, den ska ju ha en skruvs utseende oxå, t ex kallas inte en båtpropeller skruv heller fast det ju egentligen är en skruv och utför samma arbete (och i början såg ut som en skruv). Din förklaring är lika god som en anns. Och med det menar jag inte att din förklaring är fel. Den är väl bra oxå, och kanske mer "rätt" men det spelar ju mindre roll om folk säger bult ändå.
Nu när du känner till den verkliga förklaringen till varför en skruv ska kallas för skruv, är det fortfarande din uppfattning att din benämning är mer logisk än "experternas"?
Ja, :D för den är mer rådande och jag kan göra mig bättre förstådd, dessutom tycker jag personligen den fortfarande är mer logisk då bulten till största del är en bult bara lätt modifierad. Men din definition är bra oxå, som sagt den kanske är mer rätt men jag tycker min är bättre... :D Bult å mutter hör ihop, skruv inte.
av semmelman
Här, för att visa min goda vilja: http://www.ledlager.se/
Kollar man skruv hos dom så följer dom din princip, skruv å bult allt är skruv.
Jag tycker det känns fel men okej då vill de ha det så så fine. De vänder sig ju ändå uteslutande mest till fackmän.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men om man nu måste använda olika ord beroende på vem man pratar med så är det ju ändå inte säkert att det blir rätt och då måste det väl vara bättre att använda det korrekta begreppet.
av semmelman
Jag skulle köra på det som har störst chans att bli rätt. :)
Har ni aldrig sett Fredrik Lindström på teve, han brukar säga att språket är omformligt och det finns inga fel, det är massorna som till slut bestämmer vad saker ska heta, språket är hela tiden under utveckling. Jag är dock lite emot det jag tycker iofs saker ska benämnas rätt, som hängränna som exempel ska inte heta stupränna för det finns inte, men nu i detta fallet tycker jag ju att en bult med några gängor till största del är en bult så då ansluter jag mig till massorna. :)
Men jag har nu alla fall lärt mig att jag inte ska rätta nån expert som säger skruv om bult, då är det förmodligen en fackman. :D Och för min del får han säga vad han vill.
av svedan
.. fast det som är korrekt svenska är ju inte alltid det som uppfattas korrekt. Och det senare är nog viktigare. Precis som alla vet att man inte kan/får köra i en rondell utan endast i cirkulationsplatsen!! Men vi säger i alla fall rondell.
Ska kolla när jag ber meken sätta fast hjulet med hjulbultarna nästa gång. Undrar om han tar skruvdragaren eller bultsläggan?? :P
av svedan
I stället för Wikipedia som flera av er citerar, kollade jag på tillverkarsidan. Dom borde ju veta om någon, eller hur?

Använder vi ej rätta benämningar på föremål och företeelser i vår omgivning kan vi lätt bli missförstådda. Bult är ett sådant begrepp som än idag kan leda till långa diskussioner. Är det en pinne, en grov skruv med mutter, en delgängad skruv, eller ... ? Sedan 1950-talet har vi tack vare medverkan från TNC (Tekniska Nomenklatur Centralen) följande entydiga definitioner av skruv och bult, så att vi alla vet vad vi talar om.

Definition av skruv: Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning,
hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.

Definition av bult: Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e d,
avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.

Skruv och mutter
En liten skolflicka åstadkom en gång följande definitioner för vad hon ansåg vara en skruv och en mutter:
”En skruv är en slags pinne av hård metall, som t ex järn, med en kantig klump i ena änden, och en lång repa
lindad omkring den andra. En mutter är likadan som en skruv, bara tvärtom, för den är ett hål i en kantig klump,
som är avsågad så den blir kort, och med rynkor inne i hålet.”
av semmelman
Men som du sa innan med rondell så kan det ju bli fel ändå när överhögheten som inte har kontakt med verkligheten bestämmer vad som ska va rätt, om 98% av mänskligheten använder ett ord för att beteckna nåt så kör jag på det oxå om jag vill bli förstådd oavsett vad nån nomenklaturcentral hittat på (staten kan ha fel ibland oxå), alltså under förutsättning att jag tycker det är logiskt det som de 98% säger, jag säger ju inte korrigerad plåt bara för så många säger fel.
:)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]