Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ah17 skrev:
*pettson* skrev:
ah17 skrev:Hade en mazda 323 från 1987. Satte en lysdiod i serie med ett motstånd parallellt med spänningen till spridarna för att se vad som försiggår.

Redan då fanns det bränsleavstängning dock slår den på igen vid 2000rpm.
Vad menas med *redan då* ?... Ingen har ifrågasatt om det fanns egentligen? Alla biltillverkarna har strävat efter att spara bensin och bränsleavstängning har alltid varit ett enkelt sätt. Men ALLA bilar har det inte trots allt T.ex 850 140hk 93 och tidiga 94... Senare kom funktionen även på Fenix sprutet.
Ett annat sätt att spara bensin är om spridarna är sekventiella. Det är långt ifrån alla som ens har det fram till 95..
Alla strävar inte lika hårt. Dessutom kan man ju känna av den avstängning vid vissa tillfällen. Kanske vissa premiumtillverkare som inte hinner utveckla fram en mjuk övergång.
Tro mej att alla biltillverkare strävar efter att få en bil som drar lite sås. MEN det står alltid i proportion till vad du som kund vill betala. En GL är den enklaste instegsmodellen där till och med backspeglarna är olackerade för att hålla kostnaden nere. Där slösades inga kronor på programmeringstid för bränsleavstängning. Senare blev modellen dyrare och lyxigare och som ett brev på posten kom även bränsleavstängningen.
.
av *pettson*
ah17 skrev:
*pettson* skrev: Tro mej att alla biltillverkare strävar efter att få en bil som drar lite sås.
.
Upplever du dig misstrodd av mig?
nej inte alls..
Jag snarare underströk att jag har haft tillräcklig kontakt med biltillverkare i hela mitt liv på den tekniska nivån, såpass att jag kan garantera att dom gör vad dom kan tjäna pengar på. Ingen tjänar pengar på en bil som inte är effektiv. MEN det förutsätter att den har en prisnivå kunden gillar.
Men istället för att använda dessa långa rader från början så skrev jag: Tro mej..
Användarvisningsbild
av ah17
*pettson* skrev:. Ingen tjänar pengar på en bil som inte är effektiv. MEN det förutsätter att den har en prisnivå kunden gillar.
Så gott som all produktutveckling handlar om prioriteringar och kompromisser. En stötstångs-V8 på 7-8 liter finner köpare trots att den knappast kan beskyllas för att ha en hög verkningsgrad i en körcykel. Således är bränslebesparingar inte överst på listan i framtagandet av den produkten.
av *pettson*
ah17 skrev:
*pettson* skrev:. Ingen tjänar pengar på en bil som inte är effektiv. MEN det förutsätter att den har en prisnivå kunden gillar.
Så gott som all produktutveckling handlar om prioriteringar och kompromisser. En stötstångs-V8 på 7-8 liter finner köpare trots att den knappast kan beskyllas för att ha en hög verkningsgrad i en körcykel. Således är bränslebesparingar inte överst på listan i framtagandet av den produkten.
Fenix är ett bränslesnålt system i sej. Dock räckte inte budget till bränsleavstängning på den modellen. Övriga modeller samma år hade bränsleavstängning.
Det jag vill ha sagt i slutändan är bara att man kan inte läsa sej till hur och vad som ska hända för att skapa en ecodriving genom att endast läsa ecodriving boken. Man måste ha ganska djup produktkännedom om sitt fordon dessutom för att få det så bra som möjligt. HELST ska man vara på det klara med att man vill köra stilen ecodriving och därmed köpa rätt bil ifrån början för att nyttja det så fullt ut som det är möjligt.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]