- mån 28 jul 2008, 23:57
#207288
.
ah17 skrev:Tro mej att alla biltillverkare strävar efter att få en bil som drar lite sås. MEN det står alltid i proportion till vad du som kund vill betala. En GL är den enklaste instegsmodellen där till och med backspeglarna är olackerade för att hålla kostnaden nere. Där slösades inga kronor på programmeringstid för bränsleavstängning. Senare blev modellen dyrare och lyxigare och som ett brev på posten kom även bränsleavstängningen.*pettson* skrev:Alla strävar inte lika hårt. Dessutom kan man ju känna av den avstängning vid vissa tillfällen. Kanske vissa premiumtillverkare som inte hinner utveckla fram en mjuk övergång.ah17 skrev:Hade en mazda 323 från 1987. Satte en lysdiod i serie med ett motstånd parallellt med spänningen till spridarna för att se vad som försiggår.Vad menas med *redan då* ?... Ingen har ifrågasatt om det fanns egentligen? Alla biltillverkarna har strävat efter att spara bensin och bränsleavstängning har alltid varit ett enkelt sätt. Men ALLA bilar har det inte trots allt T.ex 850 140hk 93 och tidiga 94... Senare kom funktionen även på Fenix sprutet.
Redan då fanns det bränsleavstängning dock slår den på igen vid 2000rpm.
Ett annat sätt att spara bensin är om spridarna är sekventiella. Det är långt ifrån alla som ens har det fram till 95..
.