Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Är man påläst vet man att vi i Sverige har betydligt större klimatavtryck per person än de flesta andra länder. Det hör ihop lite med vår rätt höga standard och höga konsumtion samt resande.

Att få börja peta i andra länders utsläpp och försöka "rätta till dem" blir ju lite galet. Först får man nog lösa det hemma lite bättre för att få trovärdighet.

På vissa områden äv vi dock bättre.. Som t.ex elproduktion, men totalt är vi riktiga bovar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: sön 05 aug 2018, 21:44 Håller inte med dig.
Men folk har dålig koll och vet inte om allt vi har som "bonus". Stora delar av kollektivtrafiken är t.ex finansierat av staten. Jag säljer solel, får bonus på 60öre i skattelättnad för varje kwh jag sålt.

Inköp av solceller har bonus.
Bönder har bidrag för att hålla betesmarker öppna och behålla ett öppet och varierat odlingslandskap.

Skogsnäringen får bidrag..
Omställningsprogram från Naturvårdsverket för hållbara energisystem, klimatinvesteringsprogram, ekologiskt byggande e.t.c.

Pantsystemet är en form av bonus - malus där vi får tillbaka pengarna vi betalat när vi pantat.

Elcertifikat är ett annat exempel.

För företagare har man billigare förmånsvärde om man har miljöbil.

Alltså det finns mängder med exempel, så att det endast skulle vara malus i vårt skattesystem/miljöbeskattningssystem håller jag inte med om.
Ingen av de där sakerna du räknar upp gör ju att några större mängder pengar går ut ur statens kassa. Elcertifikat trycker ju staten upp och ger till vissa producenter, sen tvingar man andra att köpa dem. Inte ett öre strömmar ut ut statens kassakista.

Att bönderna betar hagar minska ju inte CO2.

Att miljöbilar får lite lägre förmånsvärde är ju inga pengar staten betalar ut ur kassakistan, bara att man piskar in lite lägre skatt.

Att det skulle var subvention låter helt fel i mina öron. En subventiuon är ju när man betalar ut pengar och det görs ohyggligt lite för förnyelsebar energi, det ända man gjort är att minska pengarna man drar in lite.

Med samma logik kan man ju att säga att staten i dagsläget subventionerar alkoholkonsumtionen med enorma belopp i Sverige, ibland står t.o.m. staten för halva kostnaden när man köper alkohol på systembolaget. Detta eftersom en öl, vin eller starksprit kostar det dubbla på puben/restaurangen mot på systemet.

Nej, mer av de 100 miljarder som kommer in på alla avgifter för energi skulle användas för att stimulera förnyelsebart, inte bara bråkdelar av procent.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Angående hur man tar fram råvarorna till batterierna kan man konstatera att det görs på förhållandevis bra sätt och riktigt dåliga sätt. Var tar all råvara vägen som tas fram på det dåliga sättet? Jag hittar inte många biltillverkare/batteritillverkare som redovisar hur dom fått tag i sin råvara, och då även Tesla. Då lär det inte vara så svårt att kränga ut massvis med el/batteri bilar.
Användarvisningsbild
av mikethebik
joel80 skrev: mån 06 aug 2018, 10:11

Att få börja peta i andra länders utsläpp och försöka "rätta till dem" blir ju lite galet. Först får man nog lösa det hemma lite bättre för att få trovärdighet.
Du tycks ha missat att vi gjort och gör just det. Att totalt ignorera de stora problemen som hänger samman med en galopperande befolkningstillväxt i länder som inte gör ett skit för vare sig sin närmiljö eller i ett längre perspektiv den globala miljön är att stoppa huvudet i sanden.
Även om vi alla i Sverige lägger oss ner och dör imorgon påverkar det inte klimatet ett smack, inte ens mätbart.
Om vi däremot kraftigt propagerar för nolltillväxt eller helst minskning i den globala befolkningen gör det däremot skillnad på längre sikt, men det kommer tyvärr inte att hända.
En påläst politiker inser att Sveriges 10 miljoner utgör 1,3 promille av jordens befolkning och kan därmed endast påverka sin närmiljö, den globala miljön och även klimatet kan vi inte påverka alls, möjligen genom påverkan på de flesta andra länder vars arbete på miljösidan är noll!
Synnerligen enkel matematik!
Hittepå-skatter är endast för att dra in pengar som går till helt andra saker i det stora slukhål våra politiker skapat de senaste 10 åren.

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
Att inte förstå sina egna utsläpp och klaga på omvärlden och föra resonemanget att det har ingen betydelse vad jag/vi gör ger jag inte mycket för. Tänker du likadant när du röstar (eller struntar i det för att det inte har betydelse?)

Vi har ett av de bästa offentliga system i Sverige än idag trots att det gått back lite sen man minskat skatterna så rejält under 2000-talet. Vi har så gott som fri sjukvård, fri skola, barnledighet etc.
Känns som att okunnigheten över vad vi får tillbaka är stor.
Användarvisningsbild
av SRT
joel80 skrev:Att inte förstå sina egna utsläpp och klaga på omvärlden och föra resonemanget att det har ingen betydelse vad jag/vi gör ger jag inte mycket för. Tänker du likadant när du röstar (eller struntar i det för att det inte har betydelse?)

Vi har ett av de bästa offentliga system i Sverige än idag trots att det gått back lite sen man minskat skatterna så rejält under 2000-talet. Vi har så gott som fri sjukvård, fri skola, barnledighet etc.
Känns som att okunnigheten över vad vi får tillbaka är stor.
Visst har vi det eller njaaa, med den senaste ökande invandringstrenden till Europa så är snart välfärden borta.För övrigt så betalar min granne några tusen i månaden för sina mediciner så det där med fri sjukvård stämmer ju inte heller.För övrigt så har denna granne inklusive mig själv röstat i mer än 40 år och det har inte hjälpt oss mycket.Men det är väl som med lotteri att man får som medborgare ha tur i rätt ordning och bara en åt gången. :-D
Användarvisningsbild
av mikethebik
Jag har varit med tillräckligt länge för att ha sett att våra system blir allt mer ineffektiva pga byråkrati, okunniga och klåfingriga politiker, samt att offentliga pengar slösas på det ena obskyra sättet efter det andra.
Sverige har haft ett av de bästa systemen men det gäller inte längre, tyvärr.
Om vi vill göra ett bestående avtryck skall vi fokusera på att påverka andra mindre duktiga nationer, inte att med miljön som argument skatteplåga oss mer och mer för att få pengar till sådant som varken gör från eller till för ett klimat vi ändå inte kan påverka genom egna åtgärder.
En ärlig politiker (finns dessa?) säger att "vi måste ha in mera pengar, därför inför vi en ny skatt" men istället hittar man på lämpliga argument för att göra skattehöjningar rumsrena.
Ja, jag är luttrad...
Att rösta eller inte är inte riktigt samma sak, låter jag bli att rösta påverkar jag ju klimatet mindre genom att låta bli att ta mig till vallokalen :x

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
Att välfärden monteras ner har med skattelättnader att göra. Hundratals miljarder mindre har kommit in till staten sen jobbskatteavdragen infördes t.ex. Att skylla försämringarna på invandring... Alltså.. Då har man tyvärr gått på brun-propagandan.

Man har ett val att göra. Högre skatter och bättre välfärd, eller lägre skatter och mindre välfärd.

(sen kan man såklart förvalta det på mer eller mindre bra sätt, men i grunden handlar det om skatter vs samhällsservice.)
Användarvisningsbild
av fjohan82
joel80 skrev: mån 06 aug 2018, 18:10 Att välfärden monteras ner har med skattelättnader att göra. Hundratals miljarder mindre har kommit in till staten sen jobbskatteavdragen infördes t.ex. Att skylla försämringarna på invandring... Alltså.. Då har man tyvärr gått på brun-propagandan.

Man har ett val att göra. Högre skatter och bättre välfärd, eller lägre skatter och mindre välfärd.

(sen kan man såklart förvalta det på mer eller mindre bra sätt, men i grunden handlar det om skatter vs samhällsservice.)
Man behöver inte höja skatter för att ha ett välmående land med god välfärd.
Det handlar om hur man fördelar det som finns i kassakistan.

Borde inte flygskatten, som är aktuell för många, gå till att främja utvecklingen för ett hållbart nationellt flygande istället för att bara mosas in i den samlade konkursen...?
Jag anser att så bör göras, det är inte hållbart att vid varje tillfälle man gör en lång nationell resa behöva åka bil eller tåg flera hundra mil enkel väg, i värsta fall.

Allt är inte svart eller vitt. I Svea rike har vi ett välbekant uttryck: "Lagom".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: mån 06 aug 2018, 18:10 Man har ett val att göra. Högre skatter och bättre välfärd, eller lägre skatter och mindre välfärd.
Tänk om allt vore så enkelt. Inför 100% i skatt och 0 kr i lönekuvertet, det skulle automatsikt innbära paradiset och den ultimata välfärden.

Eftersom marinalskatten i Sverige är högst i världen så måste det ju innebära att vi har det bäst i världen då.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... istoriskt/

Vi som är lite äldre än dig Joel80 minns när marginalskatten var 90% på 70-talet och ingen kände det meningsfullt att jobba mer.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 41
V50 D2 man 2012 Glow plug?

Mnja. Det ena tycks ju vara ett relä och den […]

Smäller höger fram

Men det kan ju inte orsaka skrapmärkena som[…]

Svårlösta vibrationer