- sön 20 aug 2017, 01:02
joel80 skrev:Man bör inte uttsätta barn för några politiksa åsikter. Det får de ändå med sig hemifrån. Man bör heller inte utsätta dem för religion. Det gör ändå deras föräldrar om de nu råkar vara religiösa.Mwi skrev:Man bör kunna stoppa odemokratiska partier från skolor. Jag ser inte att det är en demokratisk rättighet att få uttrycka odemokratiska åsikter för barn. Jag förstår också att det är problematiskt, eftersom vi nu har ett sånt parti i riksdagen.joel80 skrev:Mwi
Om det är det jag skriver som får dig att kommentera att vi inte behöver förbud undrar jag vad det är för slags förbud jag förespråkat?joel80 skrev:Skrev inget om att förbjuda åsikter. Men att med yttrandefriheten och allas lika värde som argument låta partier eller grupper som är emot yttrandefrihet och allas lika värde få framträda i t.ex skolor är jag inte med på.Antingen låter man alla partier komma till skolor och informera eller får inga partier komma till skolorna, man kan inte förbjuda vissa partier för att man inte tycker om deras åsikter. Jag förstår din tanke att förhindra icke demokratiska partier att framträda i skolor, men då är vi inte längre någon demokrati.
Men oavsett det så anser jag att man kan sätta demokratiska värderingar som krav för vad som får uttryckas i sånna miljöer.
Det här är min åsikt, enligt mig krockar det inte med yttrandefriheten. Då det också i flera fall i just SDs retorik snuddar vid olagligheter gällande hets mot folkgrupp tycker jag det inte är ett speciellt svårt ställningstagande.
"Yttrandefrihet omfattar en frihet att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning."
"I didn't hear the question but the answer is aliens"