Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
joel80 skrev:
Mwi skrev:
joel80 skrev:Mwi
Om det är det jag skriver som får dig att kommentera att vi inte behöver förbud undrar jag vad det är för slags förbud jag förespråkat?
joel80 skrev:Skrev inget om att förbjuda åsikter. Men att med yttrandefriheten och allas lika värde som argument låta partier eller grupper som är emot yttrandefrihet och allas lika värde få framträda i t.ex skolor är jag inte med på.
Antingen låter man alla partier komma till skolor och informera eller får inga partier komma till skolorna, man kan inte förbjuda vissa partier för att man inte tycker om deras åsikter. Jag förstår din tanke att förhindra icke demokratiska partier att framträda i skolor, men då är vi inte längre någon demokrati.
Man bör kunna stoppa odemokratiska partier från skolor. Jag ser inte att det är en demokratisk rättighet att få uttrycka odemokratiska åsikter för barn. Jag förstår också att det är problematiskt, eftersom vi nu har ett sånt parti i riksdagen.

Men oavsett det så anser jag att man kan sätta demokratiska värderingar som krav för vad som får uttryckas i sånna miljöer.

Det här är min åsikt, enligt mig krockar det inte med yttrandefriheten. Då det också i flera fall i just SDs retorik snuddar vid olagligheter gällande hets mot folkgrupp tycker jag det inte är ett speciellt svårt ställningstagande.

"Yttrandefrihet omfattar en frihet att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning."
Man bör inte uttsätta barn för några politiksa åsikter. Det får de ändå med sig hemifrån. Man bör heller inte utsätta dem för religion. Det gör ändå deras föräldrar om de nu råkar vara religiösa.
av andersuw
Skolan har enligt lag till uppgift att förmedla en viss värdegrund. Man kan förstås diskutera vad den värdegrunden skall vara och i vilken utsträckning skolan skall ta ställning i värdefrågor. För egen del ser jag det som praktiskt omöjligt för skolan att låta bli att åtminstone till någon del förmedla någon typ av värdegrund. Görs det inte explicit så görs det implicit. Hur som helst sätter den värdegrund som skolan enligt lag skall förmedla gränser för vilka partier man kan bjuda in.
Användarvisningsbild
av joel80
Lite så jag också tänker Andersuw, men det är såklart inte helt enkelt.

Ilesrof
Jag tog lite exempel i inläggen ovan på åsikter och utspel från SD som är direkt odemokratiska.
Även deras syn på allas lika värde skiljer sig från vad man ser som en demokratisk grund.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Lite så jag också tänker Andersuw, men det är såklart inte helt enkelt.

Ilesrof
Jag tog lite exempel i inläggen ovan på åsikter och utspel från SD som är direkt odemokratiska.
Även deras syn på allas lika värde skiljer sig från vad man ser som en demokratisk grund.
Man kan väl inte gå på vad en eller annan knäppgök har sagt. Eller enskilt tyckande för den delen också.

Ska man köra på din linje får man ju helt enkelt granska respektive partis partiprogrm i domstol och kontrollera så att partiprogrammet tex inte innehåller hets mot folkgrupp eller bryter mot svensk grundlag.

Och vad det gäller den demokratiska processen inuti olika partier tror jag partipiskan viner hårt i många partier.
av llesrof
joel80 skrev: Jag tog lite exempel i inläggen ovan på åsikter och utspel från SD som är direkt odemokratiska.
Nu är jag inte så insatt i SD:s partiprogram men på vilket sätt skiljer sig deras syn på allas lika värde från övriga partier, alltså partier så är för utfrysning och mobbing av de som tycker annorlunda? Att SD propagerar för en mindre generös flyktingpolitik, och det är det de plockar väljare på, är knappast en demokratifråga. Ja, möjligen om man till höra näsringsvänstern som anser att allt är för alla så länge de själva slipper betala. Så... vilka är det som är värda minder enligt SD?
Användarvisningsbild
av Robbi
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Lite så jag också tänker Andersuw, men det är såklart inte helt enkelt.

Ilesrof
Man kan väl inte gå på vad en eller annan knäppgök har sagt. Eller enskilt tyckande för den delen också.

Ska man köra på din linje får man ju helt enkelt granska respektive partis partiprogrm i domstol och kontrollera så att partiprogrammet tex inte innehåller hets mot folkgrupp eller bryter mot svensk grundlag.

Och vad det gäller den demokratiska processen inuti olika partier tror jag partipiskan viner hårt i många partier.
Bra, det är vad jag har gjort med exempelvis SD och kommit fram till att de är kulturrasister och har inslag av "vit makt".
Användarvisningsbild
av Robbi
llesrof skrev:
joel80 skrev: Jag tog lite exempel i inläggen ovan på åsikter och utspel från SD som är direkt odemokratiska.
Nu är jag inte så insatt i SD:s partiprogram men på vilket sätt skiljer sig deras syn på allas lika värde från övriga partier, alltså partier så är för utfrysning och mobbing av de som tycker annorlunda? Att SD propagerar för en mindre generös flyktingpolitik, och det är det de plockar väljare på, är knappast en demokratifråga. Ja, möjligen om man till höra näsringsvänstern som anser att allt är för alla så länge de själva slipper betala. Så... vilka är det som är värda minder enligt SD?
Läs kapitlet om kultur så kunde det ha varit plockat från KKK. Den vita mannens kultur är överlägsen vildens. Dravel som imperialister babblade om på 1800-talet.

Visst finns det kritik mot de etablerade partierna men nu för tiden finns det ju inga gränser på gnället. Att då tro att ett parti som är sprunget ut nazismen ska kunna göra det som ingen annat parti kan, är för mig en naiv tanke. Det finns tillräckligt med järnrörskandaler och rasistiska uttalanden från SD-svansen för att förstå att partiet är fullt med rasister, exnazister som dras med vanföreställningar och allmänt populister som inte är tillräckligt insatta i politiska frågor utan fyrar av lättköpta lösningar på komplexa problem.
Användarvisningsbild
av Robbi
Sedan är det ett allmänt gnäll om extremvänstern. Nu glömmer de flesta att "extremvänster" består faktiskt övervägande unga människor och det ofta "växer bort" och de som inte växer upp ofta blir oskyldiga kulturhippies eller professorer inlåsta på något universitet och skriver någon bok då och då. Visst är ungdomens iver så förskräcklig så det motiverar vuxna människor att svära över eländet och bli smygrasister.

Därmed också min förevändning mot trådens tes att extremvänstern kör Dacia. Som ung kör man billiga bilar, om man överhuvudtaget kör bil, och då begagnat och knappast en ny Dacia, mer än några fåtal som kanske har lite mer pengar. Jag menar, vad körde ni själva vid 20-års åldern? Jag körde minst en 10 år gammal bil.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Man kan väl inte gå på vad en eller annan knäppgök har sagt. Eller enskilt tyckande för den delen också.

Det är ju fullt tänkbart att just någon av de "knäppgökar" Joel citerar skulle vara den som dök upp på skolan. Något lagligt stöd för att i förväg granska partiers program i domstol finns inte. Möjligen utfärdar däremot Skolverket eller lokala skolstyrelser instruktioner om hur man bör agera. Skolledare/lärare har att följa de föreskrifter som gäller för skolan och om någon tycker de gör fel i sådana här avseenden kan de anmälas för tjänstefel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Robbi skrev:Sedan är det ett allmänt gnäll om extremvänstern. Nu glömmer de flesta att "extremvänster" består faktiskt övervägande unga människor och det ofta "växer bort" och de som inte växer upp ofta blir oskyldiga kulturhippies eller professorer inlåsta på något universitet och skriver någon bok då och då. Visst är ungdomens iver så förskräcklig så det motiverar vuxna människor att svära över eländet och bli smygrasister.

Därmed också min förevändning mot trådens tes att extremvänstern kör Dacia. Som ung kör man billiga bilar, om man överhuvudtaget kör bil, och då begagnat och knappast en ny Dacia, mer än några fåtal som kanske har lite mer pengar. Jag menar, vad körde ni själva vid 20-års åldern? Jag körde minst en 10 år gammal bil
Vänstern har väl inte heller någon stolt historia och rötter att luta sig mot. Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot, Castro, Kim Jon-Ung osv har ju 30, 40 eller 50 miljoner människors död på sina samveten under vänsterkommunismens hårda förtryck.

Att ha det som arv är ju heller knappast problemfritt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]