Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Kör du över 200km/h på landsväg blir jag nervös. ;)
Du har en ordentligt bra acceleration från 0-150km/h och en bra acceleration även upp till 200km/h. Förstår inte vilka omkörningar du inte skulle klara.

Även andra elbilar så som BMW i3 har bra acceleration för landsvägsomkörning.. Däremot är den bilen spärrad på toppfart 150km/h.. Men accelerationen upp dit går rätt fort ändå.. Ca sek till 100km/h och runt 15sek till 150km/h.
Omkörningar går utmärkt.. Man behöver aldrig lägga tid på att växla ner.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag vet att Tesla är din favorit men jag själv är inte speciellt imponerad.

I förhållande till hur sjukt dyr den är, är det enda den gör bra, 0-100, vilket i.o.f.s är grymt, men då måste man upp till varianterna som ligger på en mille i pris.

En Skoda Superb Kombi, har stort bagage, rejält baksäte där man inte sitter med huvudet mellan knäna pga alla batteripackar i golvet , klarar att dra släp, och kan hålla 250 km/h mellan Berlin och Munchen utan att motorn överhettas och det till bråkdelen av Teslans pris.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det är inte min favorit.. Drivlinan i den är rätt överlägsen, men priset, och till viss del den "amerikanska" kvalitén har mycket att önska, speciellt för en bil i den prisklassen.
Den har andra kvalitéer än hastigheten också.. Model S är förvånadsvärt snål när man inte kör med blyfot, den har väldigt generösa utrymmen (inte ett dugg trång, inte heller i baksätet tyckte jag!) och lastkapacitet... Det som gör den åtråvärd är drivlinan, men jag har gått från att försöka hitta ett sätt till att faktiskt kunna leasa en till att inse att det nu börjar komma vettiga alternativ för hälften av priset eller ännu mindre.

Du kan inte hålla 250km/h mellan Berlin och München ändå.. det är ju typ alltid antingen vägarbeten, tät trafik eller hastighetsbegränsningar där. Sen tycker jag det är jävligt märkligt att diskutera en bils vara eller inte vara på om den klarar att hålla 250km/h en längre stund mellan två tyska städer. Det är sjukt konstig infallsvinkel att välja bil efter.. de flesta kör inte där speciellt ofta eller inte alls, och framför allt inte i 200km/h eller mer.

Drakgrok väntar jag också på... Så länge vi har två bilar skulle det funka med en elbil som inte har dragkrok, men du ska se att det kommer bra dragare snart.

Jag har dragit min husvagn på ca 1500kg bakom vår V60 TE. Kört i pure-läget och alltså bara dragit på el i ett par mil, och det funkar förvånadsvärt bra även om den motorn bara är på 70hk. Att slippa växlingarna och ha bra vridmoment direkt gör jättemycket.
En elbil med 150kW motor klarar en tung vagn utan problem.. synd bara att det än så länge inte finns nått bra alternativ där.. Jag hoppas det kommer 2019 på nån av de modeller som ska släppas då.. men finns ju risk att det dröjer nått år till.
Användarvisningsbild
av snepo
Kan man få dragkrok på Tesla? Hade jag råd,skulle jag köpt en på studs. Tycker dom är snygga. Jag behöver inte kombi eller drag. Så utrymmena räcker nog till för oss. Brukar dregla över dom på Arlanda. Verkar finnas en hel del taxibilar,som åker Tesla
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst kommer det en del vägarbeten, men 250 är inga större problem att hålla stora delar av tiden.

Jag åker ofta Tesla som taxi och hatar baksätet. Lågt i tak och högt golv så man sitter med huvudet mellan knäna.

Men det ska erkännas att även Mercorna med shooting brake desigen är också totalt värdelösa i baksätet.
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Tesla Model X kan ha tungt efter.
Model S är inte reggade i EU med krok så även om det går att få monterad får man inte igenom det på besiktningen. :/

Norrmannen har gjort många videos med model X och släp:
Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:Nä, jag har inget behov att acca 0-100 på 2.7 sek vid rödljusen. Uppskattar hellre bra kraft vid omkörning om jag måste välja.

Om nu växellåda är uteslutet så vill jag ha en utväxling som prioriterar landsvägskörning, lång räckvidd och möjlighet att dra ett släp före rödljus-dragrace det har jag växt ifrån. Nu är den ju så låg att spolarna i motorn cenrufugeras sönder när man närmar sig toppfarten

Varför ska växellådor krångla förresten, manuella lådor och lådor i lastbilar rullar ju 1.000.000 km i utan problem
Vi snackar ju bara en hög/låg i navreduktion här, borde enkelt kunna byggas så den håller bilen ut.
Hade du blivit omkörd av en P-modell (eller rent av provkört före du gnäller) hade du suttit med en annan åsikt Bild
Jag vet iallafall att det går undan så det räcker, dessutom görs de flesta omkörningarna i landsvägsköer, där det är 70-160 som gäller vilket går undan så det räcker och blir över även med s60 polestar, vilken uppfattas som stillastående i jämförelse...
Användarvisningsbild
av snepo
VolvoB20 skrev:Visst kommer det en del vägarbeten, men 250 är inga större problem att hålla stora delar av tiden.

Jag åker ofta Tesla som taxi och hatar baksätet. Lågt i tak och högt golv så man sitter med huvudet mellan knäna.

Men det ska erkännas att även Mercorna med shooting brake desigen är också totalt värdelösa i baksätet.
Bild
För mig gör det inget. Sitter aldrig bak. Skulle klara mig med tvåsitsig bil. Men tyvärr är det ju bara sportbilar som är tvåsitsiga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:
VolvoB20 skrev:Nä, jag har inget behov att acca 0-100 på 2.7 sek vid rödljusen. Uppskattar hellre bra kraft vid omkörning om jag måste välja.

Om nu växellåda är uteslutet så vill jag ha en utväxling som prioriterar landsvägskörning, lång räckvidd och möjlighet att dra ett släp före rödljus-dragrace det har jag växt ifrån. Nu är den ju så låg att spolarna i motorn cenrufugeras sönder när man närmar sig toppfarten

Varför ska växellådor krångla förresten, manuella lådor och lådor i lastbilar rullar ju 1.000.000 km i utan problem
Vi snackar ju bara en hög/låg i navreduktion här, borde enkelt kunna byggas så den håller bilen ut.
Hade du blivit omkörd av en P-modell (eller rent av provkört före du gnäller) hade du suttit med en annan åsikt Bild
Jag vet iallafall att det går undan så det räcker, dessutom görs de flesta omkörningarna i landsvägsköer, där det är 70-160 som gäller vilket går undan så det räcker och blir över även med s60 polestar, vilken uppfattas som stillastående i jämförelse...
Om jag ska lägga 1.2-1.4 millar på en sport-bil i P-modell så ska den ha bättre toppfart än en Skoda Superb Combi. Inte bara brutal-acca vid rödljusen. Min nu 23 år gamla Supra nosar man ju på 300 km/h med och den är ju snart veteranbil. Visst 0-100 är man ju chanslös, då får jag ta bågen för att hänga med, men det är annorlunda när detbörjar gå undan.

Nä, ska något få mig att lägga ut över en mille på en bil får den ha lite toppfart med.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Tesla Model X kan ha tungt efter.
Men då kommer man inte långt på en laddning. Och 1.4 mille för en SUV som får så kort körsträcka med tungt bakom är inget för mig.

Det är fortfanade sjukt dyrt i förhållande till prestanda.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]