Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om man inte bara tittar på en enskild tillverkare som Volvo, utan på totalen, vad händer då?

Om alla tillverkare i EU gör samma sak och sprutar ut elbilar 2023 och Tyskarna samtidigt har stängt av all kärnkraft och vi gör samma sak.

Drastiskt minskad elproduktion - Skenade förbrukning av el.
Klarar nätet att överföra den mängden av energi om alla byter över.
Finns det lithium i världen för fullskalig produktion.

Funkar det ?
Användarvisningsbild
av V9097
VolvoB20 skrev:Om man inte bara tittar på en enskild tillverkare som Volvo, utan på totalen, vad händer då?

Om alla tillverkare i EU gör samma sak och sprutar ut elbilar 2023 och Tyskarna samtidigt har stängt av all kärnkraft och vi gör samma sak.

Drastiskt minskad elproduktion - Skenade förbrukning av el.
Klarar nätet att överföra den mängden av energi om alla byter över.
Finns det lithium i världen för fullskalig produktion.

Funkar det ?
Helt klart relevanta frågor. Jag tror det kommer tillverkas många bensinbilar även efter 2023, och även en viss mängd dieselbilar. Batteribilarna kommer ta över succesivt och min personliga tro är att det kommer dröja till efter 2025 innan batteribilarna står för 50% av bilförsäljningen.

Som jag har förstått det är elproduktionen inte så problematisk som man kan tro. Om vi skulle köra alla bilar på el skulle det ändå bara utgöra några procent av den totala elförbrukningen inom EU. Vind och solkraft kommer ju byggas ut parallellt med att batteribilarna blir fler. De bilar som sätts på marknaden idag är till 98% drivna av bensin och diesel, dessa kommer ju inte skrotas än på 20 år. Vi har alltså åtminstone 20 år på oss att anpassa elproduktionen för 100% eldriven personbilstrafik. Det klarar vi!

Tillgången på litium är nog en svårare nöt att knäcka. Kanske går priserna på batterier inte ner så fort som önskvärt, just pga begränsat tillgång på litium.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Elen är det minsta problemet.. Även litium verkar vara så gott som löst, även om det precis som med andra metaller ibland kommer från områden med rätt taskiga arbetsförhållanden.. Men det kanske öppnas gruvor i Finland kommande år också.. Kobolt är det lite sämre med än så länge. Nuvarande produktion räcker för ett antal miljoner bilar men där måste man börja utvinna mer så småningom.

Elproduktionen o Sverige idag skulle kunna tillhandahålla "extrael" för hela Europas elbilsflotta under många år. Vi har överflöde på ca 20TWh per år i produktionen.. Om vi fick 300 000 nya elbilar per år (alltså typ hela nybilsförsäljningen) skulle Sveriges elförbrukning öka med ca 0.2TWh per år.

Jag tror vi har 50% i nybilsförsäljningen inom 8 år.. Men sen tar det ju ytterligare 5-10 år innan vi har mest elbilar på vägarna så det blir ju en relativt "seg" övergång då det nog tar tid innan gamla bilar har gjort sitt.
Jag tror inte riktigt att det kommer ta 20 år.. Men längre än 10 år innan bilparken består av mer än 50% elbilar. På försälkningssidan kommer det gå snabbare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V9097 skrev: Som jag har förstått det är elproduktionen inte så problematisk som man kan tro. Om vi skulle köra alla bilar på el skulle det ändå bara utgöra några procent av den totala elförbrukningen inom EU. Vind och solkraft kommer ju byggas ut parallellt med att batteribilarna blir fler.
I Sverige såldes 2016 ca 10 miljoner kubikmeter bensin+diesel vilket är ca 100 TWh i energi. Vår elproduktion var 150 Twh.

Om eldrift är 4 ggr så effektivt så skulle det bara vara 25 TWh för att ersätta diesel/bensin och det är bara 1/6 del av vår elproduktion. Det bör ju vara lösbart så länge man inte stänger av kärnkraften som ger 61 TWh per år, för då blir det mega-kris...

Elbilen är ju lit effektivare än så i framdrivning, men räknar man in all uppvärmning och AC osv så är det väl inte helt orealistiska siffror.
joel80 skrev: Vi har överflöde på ca 20TWh per år i produktionen..
Allt bygger ju på kärnkraften, vi har redan ett underskott på 40 TWh per år i Sverige innan elbilarna om man räknar bort kärnkraften.

Men visst jag har inget emot att säga att min nästa bil är Atomkraftdriven, det är grönt nog för mig och låter ultracool med NPV (Nuclear Powered Vehicle)... ...
Användarvisningsbild
av V9097
Kärnkraften är en evig stötesten. Den politiska oenigheten består 30-40 år efter folkomröstningen, jag har inga bra svar på vad kan eller borde hända med kärnkraften.
Anledningen att ryssarna vill dra Nordstream 2 genom Östersjön är ju att tyskarna har ett ökat behov av gas, pga deras beslut att avveckla kärnkraften.

En annan infallsvinkel är att börja installera mer solenergi. Jag har själv lekt med tanken att installera solpaneler på mitt hustak. Det skulle generera ca 4000 kWh/år. Det räcker gott för det bilbehov jag har om el elbil drar 2kWh/mil inklusive laddningsförluster. Problemet är att under november till februari blir det inte många kWh genererade.
Å andra sidan, om alla installerade solceller på sina villatak kunde vi samla mer vatten i våra kraftverk fram till den mörkaste årstiden börjar.
Priset på solceller är ännu för högt för att jag ska göra slag i saken, men den marknaden lossnar sannolikt snart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V9097 skrev:Kärnkraften är en evig stötesten. Den politiska oenigheten består 30-40 år efter folkomröstningen, jag har inga bra svar på vad kan eller borde hända med kärnkraften.
Anledningen att ryssarna vill dra Nordstream 2 genom Östersjön är ju att tyskarna har ett ökat behov av gas, pga deras beslut att avveckla kärnkraften.

En annan infallsvinkel är att börja installera mer solenergi. Jag har själv lekt med tanken att installera solpaneler på mitt hustak. Det skulle generera ca 4000 kWh/år. Det räcker gott för det bilbehov jag har om el elbil drar 2kWh/mil inklusive laddningsförluster. Problemet är att under november till februari blir det inte många kWh genererade.
Å andra sidan, om alla installerade solceller på sina villatak kunde vi samla mer vatten i våra kraftverk fram till den mörkaste årstiden börjar.
Priset på solceller är ännu för högt för att jag ska göra slag i saken, men den marknaden lossnar sannolikt snart.
Om politikerna inte bestämmer sig snart så kommer kärnkraften att avveckla sig själv snart. Reaktorerna är ju konstruerade i ett annat århundrade och man kan inte modernisera dem i all evighet utan behöver bygga nya vilket verkar tvärstopp.

Vattenmagasinen är inte dimensionerade för samla mer vatten inför den mörka årstiden pga att folk köper solceller. Då får man bygga ut reservoarerna i älvarna, verkar inte heller helt poppis.

Ska vi gå över till elbilar får vi fasiken ta tag i produktionen redan nu för det tar tid att ställa om,. att bara höja skatterna duger inte, här krävs rejält hederligt arbete för att få fram ny elproduktion.
av andersuw
joel80 skrev:Om vi fick 300 000 nya elbilar per år (alltså typ hela nybilsförsäljningen) skulle Sveriges elförbrukning öka med ca 0.2TWh per år.

Hur kommer du fram till den siffran? En genomsnittsbil körs ca 1250 mil om året och siffran är säkert högre, kanske mycket högre, för nya bilar. Räknar man på 1500 mil om året med en förbrukning på 2 kWh/mil blir det

300000 x 1500 x 2 = 900000000 = 0,9 TWh
Användarvisningsbild
av joel80
Sorry, jag räknade bara med 100 000bilar och missade att ta x3.. 0,6TWh ska det vara!

Jag räknade på 1200mil per år... 2016 gick svenska personbilar i snitt 1224mil per år... Vi kan räkna på 1250 istället:

Teslorna drar rätt mycket.. deras suv drar nog uppåt 2,5-3kwh/mil.. men mindre bilarna drar betydligt mindre och det finns redan flera som är nere kring 1,5kwh/mil (BMW i3, Leaf, Zoe mfl går att köra på 1,5-1,7kwh/mil). Huyndai Ioniq är nere kring 1,1kwh/mil.

Jag räknade då på 2000kwh per år och bil.. Alltså en förbrukning på kring 1,66kwh/mil. (Blir 1,6 om vi räknar med 1250mil.. det är rimligt det också.)
2000kwh * 100 000 = 200 000 000kwh = 0,2TWh... och här glömde jag alltså att ta det gånger 3... 0,6TWh. Även om det nu skulle vara så att de flesta nya bilar som säljs blir större bilar så att din siffra på 0,9TWh blir det som gäller för 300k nya bilar är det ingen extem ökning av elanvändandet. Och vi har några år innan vi är där.. Jag räknar som sagt med att vi har 50% av nybilsförsäljningen som elbilar 2025.

Jag skyller på att jag redan räknat på det tidigare i tråden och då faktiskt skrev rätt siffror.. så att jag nu var lite slarvig när jag skulle skriva det igen! ;)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=35
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kan ju räkna baklänges.

Det säljs 100 Twh diesel o bensin per år, är elmotorn 4 ggr så effektiv går det åt 25 Twh att köra på el istället

Elbilen drar 1.5 - 2 kWh/mil dieselbilar 6-8 kw/mil..
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar