Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Exyzäta
Smaken är ju som baken brukar man ju säga. Om man skulle säga att bakdelen på en V90 är som en kurvig 20-årings så tillhör den där en höftledsopererad 65-åring. Den attraherar nog färre än vad V-90:n gör. Den är för intetsägande. Tror du inte att designtecknarna hade en hel pärm med olika att välja på. Det är ju inte en slump att bilen ser ut som den gör. I dagens hårt ekonomiskt pressade bilindustri har man inte råd med misstag.
av Lövet
Nej Volvo har definitivt inte gissat. Volvo har tillverkat prototyper med flera olika utseenden och visat dessa för fokusgrupper bestående av både nya och befintliga kunder. Den version vi ser nu var den som atttraherade flest.
av andersuw
Verkligen? :shock: :roll: För egen del har jag rätt svårt att se några paralleller mellan bilbakdelar och mänskliga dito. En vickande bilstjärt är inte särskilt upphetsande. ;-)

Skall man jämföra den bild jag visade med vad Volvo i slutänden totade ihop rör det sig snarast om tidlös elegans kontra fegt trendkänslig svulstighet. Menar du verkligen att den här baken är särskilt vacker?
volvo-v90-2017-rear.jpg
volvo-v90-2017-rear.jpg (133.42 KiB) Visad 497 gånger
Sedan hade förstås Volvo kunnat göra något liknande om de ville fast bevarat väsentligt mer lastförmåga bara genom att inte luta bakluckan fullt så extremt. Så här t.ex.:
cdauto_V90polestar_illus_12315_4-626x415.jpg
cdauto_V90polestar_illus_12315_4-626x415.jpg (51.34 KiB) Visad 497 gånger
Och jo, säkert tittade Volvo på flera olika alternativ. Problemet är bara att de valde ett dåligt.
av Lövet
De valde det som tilltalade flest köpare. Att tilltala alla samtidigt går inte. Det gör det inte till ett "dåligt" val, tvärtom snarare.
Användarvisningsbild
av snepo
Lövet skrev:En ganska uppenbar sak som missas i vissa resonemang är ju att alla V90 köpare inte på något sätt måste ha åkt V70 innan. Finns rätt många XC60 där ute som tjänstebilar. Knappast en fyrkantig bil, eller hur? För att inte tala om de köpare från A6 och 520d som helt plötsligt överväger V90 men som inte kunde tänka sig att åka V70. Har flera sådana själv i bekantskapskretsen. De har inte ens övervägt V70 tidigare eftersom de helt enkelt inte tyckt den varit snygg nog. Tycker det är ett oerhört starkt betyg för V90 att dessa köpare nu är intresserade.
Exakt de som åkt nåt annat inna v70,ser nu att det fiins snyggare alternativ hos volvo. Jag tror att 50% av alla som åker kombi av nåt slag,inte behöver kombi. Det är en sak som gör bilköp väldigt svårt för mig. De modeller märken jag är intresserad av är kombi. Jag vill inte ha en kombi. Då är det svårt att hitta rätt objekt. Fyrdörrars sedan automat stor motor mycket utrustning. Mina önskemål gäller alla märken,inte bara volvo
Användarvisningsbild
av snepo
Lövet skrev:De valde det som tilltalade flest köpare. Att tilltala alla samtidigt går inte. Det gör det inte till ett "dåligt" val, tvärtom snarare.
Få alla nöjda ,jo då blir det många modeller.

I dagens värld är nog v90 helt rätt. Behöver man frakta nåt stort hyr man släp,eller får det hemkört.
Användarvisningsbild
av Vojje
du kan ju knappast slänga din nya 60" TV på släpet... :roll:

att, som en höjdare på Volvo, raljera över de som kör kylskåp i sin bil är bara pinsamt...
av andersuw
Lövet skrev:Nej Volvo har definitivt inte gissat. Volvo har tillverkat prototyper med flera olika utseenden och visat dessa för fokusgrupper bestående av både nya och befintliga kunder. Den version vi ser nu var den som atttraherade flest.
Enligt Thomas Ingenlath var det Håkan Samuelssons reaktion snarare än de potentiella kundernas som fällde avgörandet ifråga om bakluckan. Säkert har man gjort undersökningar bland potentiella kunder också men hur de närmare bestämt gick till vet du inte. Att bygga fullskaliga prototyper är för övrigt extremt dyrbart och något man knappast sysslar med längre annat än i form av så kallade Concept Cars. Datorsimuleringar är i huvudsak vad man jobbar med numera eftersom det säkert ger mer "valuta" för pengarna.
Lövet skrev:De valde det som tilltalade flest köpare. Att tilltala alla samtidigt går inte. Det gör det inte till ett "dåligt" val, tvärtom snarare.
Att de faktiskt valde det alternativ som skulle tilltalat flest av de potentiella kunderna vet varken du eller Volvo själva. Även om de gjorde det är det inte avgörande för hur det går med försäljningen. De som tilltalades av den lutande bakluckan kanske tilltalades ännu mer av likartade bakluckor på Audi, BMW eller Mercedes.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Vojje skrev:du kan ju knappast slänga din nya 60" TV på släpet... :roll:

att, som en höjdare på Volvo, raljera över de som kör kylskåp i sin bil är bara pinsamt...
Exakt! Jag har faktiskt kört ett kylskåp i min V70N en gång men det var liksom inte främst därför som jag köpte ett bil med rejält lastutrymme. :roll:
av andersuw
snepo skrev:Jag tror att 50% av alla som åker kombi av nåt slag,inte behöver kombi.
På vilka grunder tror du det? Varför skulle just kombiägare vara så dumma att de köper saker de inte behöver?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]