Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Det inlägg jag länkade till motsäger alldeles uppenbart innehållet i de länkar till Trafikverket och Göteborgs stad som du gav oss. Mer än så har jag inte påstått. Vad inlägget klargör är att dubbdäckens negativa konsekvenser idag är mycket mindre än de var tidigare, främst tack vare minskad dubbvikt och bättre vägbeläggningar. Sammanfattningsvis konstateras att dubbdäck är bra för trafiksäkerheten och minskar behovet av halkbekämpning med andra medel såsom salt och grus, båda förknippade med negativa biverkningar av olika slag.

När det gäller smuts på bilarna har det som tidigare framgått inte mycket med dubbarna att göra utan beror på andra faktorer.

Vad vägbeläggningar beträffar vet både du och jag att de inte är mycket slätare på tyska Autobahn än i Sverige trots det tyska dubbdäcksförbudet. Att Spanien har släta vägbeläggningar vet vi också men varken Sveriges eller Tysklands klimatologiska förutsättningar är desamma som Spaniens. Så även när det gäller vägbeläggningarna är det inte bara eller främst dubben det handlar om.
av Lövet
Den rapporten visar väl främst det meningslösa med dubbdäcksförbud på Hornsgatan pga partiklar. En gata med medelhastighet på 10 km/h...
av andersuw
Ja. Och de förbud som finns i exempelvis Göteborg och Uppsala är inte mycket bättre. Det går inte fort på Kungsgatan i Uppsala heller. Dessbättre har jag aldrig sett att det funnits någon poliskontroll där i syfte att tillse att förbudet efterlevs. Med tanke på bristen på andra och väsentligare polisinsatser vill man ju inte gärna att de skall slösa bort tiden på sådant.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Förstår inte riktigt detta ibland rabiata försvar av dubbdäck. Att dubbar gör nytta på is är oomtvistat, men alla nackdelar verkar glömmas bort eller det vill man inte höra talas om.
Åkte t.o.r. Leksand-Uppsala över Gävle igår, torra vägar men ett konstant dammande på större vägar. Djupa spårbildningar efter dubbslitage, en markant skillnad på vägljud om jag körde i dubbdikena eller mellan dem.

En gissning är att av 1000 körda "medelmil" på ett år är behovet av dubb kanske 10 mil, åtminstone i den södra halvan av landet. Ungefär som att ständigt gå omkring med broddar under skorna inom som utomhus, det kan ju finnas en isfläck någonstans..

Dubb gör som sagt nytta vid is men är överflödigt vid snö,ger sämre grepp på både våt och torr asfalt, dubbdikena som skapas ger risk för vattenplaning, är en mycket stor risk för Mc-åkare och kan även vara riskabla för övrig trafik.

Sen förstås alla partiklar som rivs upp, stendammet är en sak, knappast dödligt men asfalt består som bekant av sten och bitumen, det guck som blir kvar längst ner i destilleringskolonnen i raffinaderiet. Den smörjan i form av fint damm är inte kul att dra ner i lungorna!
Tänkte på det igår när jag körde, tur man har kupefilter! Och ändå tjafsar man om vedeldning, hmm.

Önskar att någon snabbt som attan löser problematiken så att ett bra grepp på is, kanske dubb, är möjligt endast när det behövs och övrig tid, dvs merparten så kör vi utan att riva upp vägarna i onödan, skulle ge en samhällsbesparing i form av hälsa, vägunderhåll och allmän miljöförbättring i flera led.

Och jag bor i glesbygd på landet där dubb faktiskt behövs ibland.

Längtar intensivt efter att få sätta på sommardäcken, för att återknyta till tråden!

Nu har jag rört upp känslor så vissa blir blåa i ansiktet, men svara gärna med sakskäl, inte råskäll :D

Mike
Användarvisningsbild
av Perra83
Så resonerar jag med!!
Kan erkänna att det har varit väldigt halt ett par gånger med mina dubbfria däck. Samma dag säger arbetskamrater att det var väldigt halt trots dubb.
Jag är skitnöjd med dubbfritt och vi blir bara bara fler och fler.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Har kört dubbfritt under många, många år och aldrig saknat dem, ändå bor jag som sagt i glesbygd. Dock är det oerhört viktigt med bra och fräscha däck, kanske dubben i vissa väglag fall maskerar i övrigt usla däck?
På nuvarande XC70 inköpt för 2 år sedan, som hustrun mestadels kör satt det flång nya Hakka 8:or på, försäljaren antydde att jag var dum i huvudet när jag bad honom byta ut dem mot dubbfria, så till slut blev de kvar, så även jag kör med dubb ibland...
740:n som jag använder nu när sonen (hans bil egentligen) gör militärtjänst uppe i Boden sitter också dubbfritt på, funkar alldeles utmärkt, är ju trots allt bara vid isföre då skillnaden märks.

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Satt och lusläste lite olika studier av vägslitage. Ett dubbdäck har mellan 10 och 100 ggr så stort slitage som ett dubbfritt beroende på dubbvikt och ytmaterial på vägen.

Slitaget är också proportionellt mot hastigheten i kvadrat, då islagsenergin av dubben följer detta.

Så kör man 120 km/h istället för 40 km/h så ökar slitaget med 9 ggr. Ni som har provat en dassig borrhammare från biltema med 1 J slagstyrka och sedan provat en grym Hilti med 9J slagstyrka vet skillnaden på avverkning om man ökar slagenergin.

Ett friktionsdäck skapar ju också damm då gummit slits av däcket med tiden, det ger ju dock inget extra vägslitage då det bara är däcken som slits ned och bilisten får betala för nya däck, till skillnad från dubbdäcket som sliter ned vägen.

För miljön är ju gummit som slits av från däcken inte bra vare sig det kommer från dubbdäck eller friktionsdäck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nokian höll/håller ju på att utveckla ett däck med utfällbara dubb får något år sedan, men inte hört något om det på sistonde. Tror dom var tänkta att fungera med centrugalkraften eller nått, typ att dom fälls ut när hjulet plötsligt blir att spinna.
Den idén tycker jag låter utmärkt, och tom något som jag som anti-dubb-person skulle kunna tänka mig att ha. :) Det skulle ju ge alla fördelar med dubbfritt, samtidigt som att ge fördelen med dubb på ren is.

Någon som hört något nytt om den utvecklingen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det såg jag på TV för länge sedan, borde varit på -70-talet. Dom hade i alla fall en (förste generationen) Ford Mustang som dom körde på en ishockeyrink. Det var en typ av 3-kantiga stålbitar som satt fast i däcket med en typ av sprint så det kunde "leda" runt åt båda hållen. Dom skulle i alla fall "ställa sig på kant" vid acceleration och broms. Har aldrig hört eller sett något mer om detta förrän nu.
Användarvisningsbild
av mikethebik
lennarte skrev:Det såg jag på TV för länge sedan, borde varit på -70-talet. Dom hade i alla fall en (förste generationen) Ford Mustang som dom körde på en ishockeyrink. Det var en typ av 3-kantiga stålbitar som satt fast i däcket med en typ av sprint så det kunde "leda" runt åt båda hållen. Dom skulle i alla fall "ställa sig på kant" vid acceleration och broms. Har aldrig hört eller sett något mer om detta förrän nu.
Det där kommer jag också ihåg :D Jag fattar egentligen inte att ingen lösning har kommit på detta problem ännu. I det stora landet i väster har man samma problem, har följt någon debatt där precis samma diskussion som här hemma pågår. Jag kommer svagt ihåg också då dubben kom här hemma, tror de hette Comet, var mycket reklam i tidningar för dem när vintern nalkades.

Mike
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 23

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]