- ons 08 feb 2017, 12:49
#1147795
Det inlägg jag länkade till motsäger alldeles uppenbart innehållet i de länkar till Trafikverket och Göteborgs stad som du gav oss. Mer än så har jag inte påstått. Vad inlägget klargör är att dubbdäckens negativa konsekvenser idag är mycket mindre än de var tidigare, främst tack vare minskad dubbvikt och bättre vägbeläggningar. Sammanfattningsvis konstateras att dubbdäck är bra för trafiksäkerheten och minskar behovet av halkbekämpning med andra medel såsom salt och grus, båda förknippade med negativa biverkningar av olika slag.
När det gäller smuts på bilarna har det som tidigare framgått inte mycket med dubbarna att göra utan beror på andra faktorer.
Vad vägbeläggningar beträffar vet både du och jag att de inte är mycket slätare på tyska Autobahn än i Sverige trots det tyska dubbdäcksförbudet. Att Spanien har släta vägbeläggningar vet vi också men varken Sveriges eller Tysklands klimatologiska förutsättningar är desamma som Spaniens. Så även när det gäller vägbeläggningarna är det inte bara eller främst dubben det handlar om.
När det gäller smuts på bilarna har det som tidigare framgått inte mycket med dubbarna att göra utan beror på andra faktorer.
Vad vägbeläggningar beträffar vet både du och jag att de inte är mycket slätare på tyska Autobahn än i Sverige trots det tyska dubbdäcksförbudet. Att Spanien har släta vägbeläggningar vet vi också men varken Sveriges eller Tysklands klimatologiska förutsättningar är desamma som Spaniens. Så även när det gäller vägbeläggningarna är det inte bara eller främst dubben det handlar om.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut