Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sommardäck blir stenhårda av kyla, likväl som vinterdäck blir super-mjuka av värme. Ju hårdare däcken är ju sämre presterar dom.
Hurvida hårdheten på sommarsulor är något problem vid +5 vet jag inte, men jag tvivlar på det. Men det varierar säkert från däck till däck.

Sen är det väl som joel säger, vinterdäcken bör "köras in" lite innan vinterväglaget slår till på riktigt, för att som sagt mjukas upp lite och prestera som dom ska.
Jag tror det blir däckbyten hos mig nu i helgen faktiskt, de spår ju nedåt nollan några mornar den kommande veckan här på norra västkusten. Hellre för tidigt än för sent...
joel80 skrev:XC90_Executive: Hur var dom däcken i övrigt? Fick man kompromissa på grepp eller nått?
Mycket nöjd! Greppet är grymt!

Det kan vara så att ljudvolymen är lite högre än andra möjligtvis, men det är svårt att avgöra. Har bara kört V40 med de däcken på 19". Ljudvolymen blev markant lägre med 18" Hakka R friktion. Men 235/35 19" lär låta mycket på V40 oavsett märke på däcken.

Har 245/35 20" Michelin SuperSport på V60in nu och den är tystare än vad V40in var med 19":
MartinS skrev:Det håller ju längre på en AWD än FWD/RWD naturligtvis, det är säkert acceptabel livslängd på P* bilarna.
Men varför sliter en fwd mer däck?

Bakdäcken lär ju inte slitas så mycket, eller tänker jag fel?
Senast redigerad av 1 Ted68, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]