Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu tycker jag ni tar underliga exempel.

Det finns en lång kurvig backe här intill, om det har kommit en dm nysnö så kan en duktig förare precis precis ta sig upp med nöd och näppe, max ingångsfart så kurvorna precis kan klaras utan att flyga av, jämt driv uppför hela sträckan, sista biten är det nästan gångfart när man når toppen.

Med awd kan man stanna innan backen och sedan acca uppför hela backen så man trycks bakåt i sätet.

Eller när man har 2 ton släp efter, finns inte en förare som kan ta sig uppför den backen i snön med fwd och två ton på kroken. Med awd är det enkelt.
Användarvisningsbild
av Derank
Som vanligt spårar det ur. ....
Användarvisningsbild
av ER
osla skrev: sen att awd skulle behövas i stan är ju bara skitsnack, planerar man körningen och inte håller full fart fram till röljus och korsningar och då ställer sig på bromsen, utan istället saktar in och slipper stanna till helt så är du jämsides med han som kör en ny fin awd bil som fått stå still och vänta på grönt
Med tanke på dom enorma och dåligt utformade kantstenarna som är fyrkantiga, uthuggna och på tok för höga för ändamålet jmfr dom som vi har i byn som är gjutna och kraftigt fasade så dom är mjuka ock estetiskt utformade och kanske 3/4 höga så även FWD/RWD tar sig över utan att skada däck så behöver man AWD pga alla idiotiska lösningar som utförs i syfte att öka utsläpp och försämra framkomligheten rent allmänt och alla byggen som förstör vägar och dylikt så det aldrig är asfalterat mer än 2 månader om året på vissa ställen då samordning inte existerar så man gör allt på en och samma gång.

Att dom som fastar vid rödljus sen är dom som rullar förbi vid nästa rödljus är inte ens i närheten av sanningen, det är dom som kör dragrace mellan rödljusen i ren panik för att komma ikapp och sen tränga sig in i lucka som inte finns för att undvika lastbilen i sitt körfält och den som kommer iväg lugnt som vet vad gröna vågen är och anpassar farten efter den och sen glider förbi när dom tittat framåt och anpassat för att undvika hinden och då planerat förbi nästa trafikljus.
av rid54
Derank skrev:Som vanligt spårar det ur. ....
Mmhmm... Det blir ju en del intressanta scenarier beskrivna.
Jag är sedan körkortet erhölls intränad på Volvo RWD-varianter. När man lärt sig hur bilen beter sig i olika situationer kan man oftast undvika trassel och visst trassel (som man ju ändå kan hamna i...) kan man ta sig ur med lite teknik och tålamod. Sen gillar jag AWD eftersom det ger lite extra marginal om man exempelvis har släp och underlaget är lite slemmigt eller om snöröjningen görs av lägsta-bud-entreprenören. En AWD med centraldiff är ju inte känslig för lite olika slitna däck, så som visco och kanske Haldex.
av Schmoyoho
VolvoB20: Drar man tunga släp upp för kluriga backar så säger det väl sig själv att man behöver en bra dragbil. I annat fall känns det inte helt motiverat att säga att man behöver en AWD för att kunna pulsa sig upp för branta backar på vintern, likt avvägningen dubbat/odubbat. Om det bara är ett handfull antal gånger per år man faktiskt behöver dubbar så är det nog motiverat att välja odubbat och ställa bilen, jmfr välja en annan väg än denna backe. Jag är personligen helt såld på AWD och gillar det, jag menar mer att jag tror en övervägande majoritet av bilköparna köper AWD och väljer att betala merkostnad/ökad bränsleförbrukning för lyxen, inte för att de måste ha det.

ER: Hur menar du att man behöver AWD för att köra över kantstenar? Sällan jag kör över sådana och sällan jag känt att AWD spelat en roll i huruvida jag lyckats ta mig över dem. Tog mig över en stor refug i mitten av en väg med en Amazon, då med stora höga kantstenar. Har också gjort magplask på en annan refug med en 240 när jag blev inparkerad, ballongdäck kanske spelade en roll i att våga forcera den.
av sparwen
Intressant att höra vart alla bor.
Själv bor jag i Östersund och har även lägenhet i Åre. Efter att tidigare haft awd men senaste nio åren varit utan ser jag nu fram emot en awd-vinter.
Bör tillägga att jag har klarat mig med fwd, men har saknat awd många gånger.

Så klarar sig utan awd gör väl de flesta, på samma sätt som de flesta skulle klara sig utan en mobiltelefon för det gjorde alla förr. Men när tekniken finns som gör det enklare ser jag inget skäl till att välja bort det.

Men hade jag bott söderut hade jag inte haft awd så högt upp på önskelistan vilket hade gjort bilköpen både billigare och med ett större utbud.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:... jag menar mer att jag tror en övervägande majoritet av bilköparna köper AWD och väljer att betala merkostnad/ökad bränsleförbrukning för lyxen, inte för att de måste ha det.
Så är det ju, Volvo har ju genom tiden själva valt att positionera det som en lyx/premium grej med AWD och därför bara produktpaketerat den med t.ex. största motorn eller bara med automat och höga priser. Det är ju högst motvilliga man efter tiden gått med på att släppa det med mindre motorer osv.

Andra tillverkare har ju sett det som långt ifrån lyx, snarare motsatsen och packat in AWD i små hantverkarbilar och pickisar för att ta sig fram i ävjan på byggarbetsplatser och likande, långt från all flärdfullhet och aktiv livsstil.
Användarvisningsbild
av snepo
VolvoB20 skrev:
Schmoyoho skrev:... jag menar mer att jag tror en övervägande majoritet av bilköparna köper AWD och väljer att betala merkostnad/ökad bränsleförbrukning för lyxen, inte för att de måste ha det.
Så är det ju, Volvo har ju genom tiden själva valt att positionera det som en lyx/premium grej med AWD och därför bara produktpaketerat den med t.ex. största motorn eller bara med automat och höga priser. Det är ju högst motvilliga man efter tiden gått med på att släppa det med mindre motorer osv.

Andra tillverkare har ju sett det som långt ifrån lyx, snarare motsatsen och packat in AWD i små hantverkarbilar och pickisar för att ta sig fram i ävjan på byggarbetsplatser och likande, långt från all flärdfullhet och aktiv livsstil.
Håller med Schmoyoho. Har kört bil sen 1980. Aldrig haft awd. Aldrig känt att jag skulle behövt det heller. Antispinn är lika bra
Användarvisningsbild
av Statsminister
Så jävla dum och korkat tråd. Det finns dom som behöver AWD, det finns dom som inte behöver AWD och så finns det dom som tror sig behöva AWD.
Jag är en som behöver det. Nissan Navara som firmabil, XC70 AWD som privatbil. Skulle dock aldrig försöka argumentera åt det ena eller det andra hållet och pracka på någon det ena eller det andra, låt trollen hållas.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 29

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]