Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Henryk
Tomas88 skrev:Henryk:
Tror du inte att det byggs ut lite vindkraft och solenergi också?
Joraa, fast inte så det räcker till...
Då måste vi nog minska vår energiförbrukning, tex genom att bygga lätta snåla bilar, och inte tunga lyxbilar med 540 kilo batteri i (tesla model s 85 kwh)....

Då är ju bränslecellerna intressantare, 3,5 kg vätgas lagrar lika mycket energi som ett halv ton bilbatteri :-) (givetvis väger gastank osv en del oxå:)
Användarvisningsbild
av joel80
Henryk skrev:
Tomas88 skrev:Henryk:
Tror du inte att det byggs ut lite vindkraft och solenergi också?
Joraa, fast inte så det räcker till...
Då måste vi nog minska vår energiförbrukning, tex genom att bygga lätta snåla bilar, och inte tunga lyxbilar med 540 kilo batteri i (tesla model s 85 kwh)....

Då är ju bränslecellerna intressantare, 3,5 kg vätgas lagrar lika mycket energi som ett halv ton bilbatteri :-) (givetvis väger gastank osv en del oxå:)
Och hur tror du gasen framställs? ;) En bränslecellsbil är ju en elbil, men där man istället för att direkt "tanka el" tankar gas som i sin tur framställts av el, med sämre verkningsgrad än i elbilar... och sen körts ut i landet med lastbilar.

Och att elen som man laddar med skulle komma från enbart fossila är bara dumt.. Så funkar inte elproduktion.

Lite av både myt 7 och 8 i det där:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
(För att kunna följa källlänkar i texten får du gå till sidan)

#7 – Elbilar är inte miljövänliga för de körs på smutsig reglerkraft från kolkraftverk!

I Sverige är det miljövänligt vattenkraft som är reglerkraft.

Mytens ursprung: Vissa menar att ny belastning av elnätet kompenseras med ökad användning av reglerkraftverk. I USA och flera andra länder används kol-, gas- och oljeeldade kraftverk som reglerkraftverk.

Varför myten inte stämmer: Till att börja med är det inte reglerkraft som laddar elbilarna. Reglerkraft används till att kompensera för ögonblickliga belastningsvariationer på elnätet. En elbil som laddas drar samma ström över lång tid, så baskraftverken hinner anpassa sig utan behov av reglerkraft. Kommer fler skaffa elbilar kommer baskraftverken att byggas ut, precis som om fler skulle skaffa TV-apparater eller elpannor.

Baskraften i Sverige är vattenkraft och kärnkraft. 97% av elen i Sverige framställs så gott som fossilfritt. Läs mer om svenska elproduktionssystemet här.

#8 -Jaja, i Sverige har vi vattenkraft så elbilar är utsläppsfria. Men i utlandet framställs el i smutsiga kolkraftverk! Där är elbilar lika smutsiga som bensinbilar för de körs på smutsig kolkraft! Istället för avgasröret kommer avgaserna ut i skorstenen på kolkraftverket!

Även om elbilen körs på fossilt framställt el förbrukar den mindre energi än bensinbilar för elmotorer är mer effektiva.

Mytens ursprung: Kolkraftverk framställs -med rätta!- som miljöbovar. Hur kan man då hävda att en elbil som drivs med smutsigt el från kolkraftverk skulle vara miljövänlig?

Varför myten inte stämmer: Naturligtvis är en elbil som drivs med el framställd i en kolkraftverk inte utsläppsfri. Men den släpper ändå ut mindre föroreningar än motsvarande bensinbil pga att den kräver mindre energi för att förflytta sig. Den nöjer sig med väldigt små mängder av den smutsiga elen för att komma fram.

Tyska testorganisationen TÜV har jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. TÜV har räknat på bilens hela livscykel, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16,000 mil, och skrotning. De kom fram till att körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Det som är så bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, det är endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel hela 64% mindre än bensinversionen.

Union of Concerned Scientists har även de gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat ”wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning.

Så till och med i länder med de allra smutsigast framställda kolkraftselen är det en miljövinst att köra Tesla Model S jämfört med jämbördiga bensinbilar.
av rid54
Just detta med att vissa förbrukare skulle ta viss sorts el är ju en total tankevurpa. Alla förbrukare samsas om den totalt producerade energin och det oavsett varifrån den kommer. Elektronerna vet inget om sitt ursprung... Att köpa "grön el" är bra på det sättet att det skapar ett incitament att hålla ordning på ur mycket el som skapas var, men vad som faktiskt kommer ur eluttaget i ett visst givet ögonblick kan man inte råda över.
Användarvisningsbild
av joel80
Rent generellt kan man ändå säga att de flesta elbilar laddas under natten. (Snabbladdning och sånt vid långresor blir såklart oftast dagtid, men de flesta gör inte långresor speciellt ofta... tänk själv på ditt körmönster.. hur ofta kör du mer än 20-30 mil på en dag?)

På natten har vi inte produktionstopparna, vare sig här eller i Europa. Reglerkraften som används vid eltoppar är i många länder just kol eller olja, används alltså inte i den omfattningen nattetid.
Nackdelen när vi får en betydande del elbilar är att p.g.a nattladdning kommer vi inte kunna ta del av direktproducerad el från solceller. (Det energislag som nu håller på att bli det billigaste av alla per kWh.) Men i takt med att batterierna snabbt blir billigare (2010 kostade det mer än $600 per kWh, idag är det nere på under $190/kWh) kommer det bli mer ekonomiskt försvarbart att ha lagring av el. Vi får väl se hur pass det slår... annars är ett skapligt smidigt sätt att lagra överkapacitet i elproduktion dagtid att pumpa upp vatten... sen släpper man på det genom turbin när man behöver elen.
av llesrof
rid54 skrev:Just detta med att vissa förbrukare skulle ta viss sorts el är ju en total tankevurpa. Alla förbrukare samsas om den totalt producerade energin och det oavsett varifrån den kommer. Elektronerna vet inget om sitt ursprung... Att köpa "grön el" är bra på det sättet att det skapar ett incitament att hålla ordning på ur mycket el som skapas var, men vad som faktiskt kommer ur eluttaget i ett visst givet ögonblick kan man inte råda över.
Jag vill påstå att det är du som står för tankevurpan. Det är produktionen som är intressant, inte elektronerna i sig. Ju fler som producerar förnyelsebar elektricitet desto mindre behov kommer vi ha av kolkraft. Genom att efterfråga förnyelsebar elektricitet så bidrar man till att slå ut fossil elektricitet. Det är det som är poängen.
av rid54
llesrof skrev:
rid54 skrev:Just detta med att vissa förbrukare skulle ta viss sorts el är ju en total tankevurpa. Alla förbrukare samsas om den totalt producerade energin och det oavsett varifrån den kommer. Elektronerna vet inget om sitt ursprung... Att köpa "grön el" är bra på det sättet att det skapar ett incitament att hålla ordning på ur mycket el som skapas var, men vad som faktiskt kommer ur eluttaget i ett visst givet ögonblick kan man inte råda över.
Jag vill påstå att det är du som står för tankevurpan. Det är produktionen som är intressant, inte elektronerna i sig. Ju fler som producerar förnyelsebar elektricitet desto mindre behov kommer vi ha av kolkraft. Genom att efterfråga förnyelsebar elektricitet så bidrar man till att slå ut fossil elektricitet. Det är det som är poängen.
Det är möjlilgt att jag vurpat, men det jag menar är att det går inte att säga att vissa förbrukare "tar viss sorts el". Motiveringen till "grön el" kan jag förstå, man betalar lite mer för att på sikt göra förnyelsebar energi bärkraftig, men att nåt som kopplas in kl 22, eller nåt som tillfälligt höjer elkonsumtionen skulle få el producerat på ett visst sätt är bara nys. Det som produceras i det aktuella ögonblicket konsumeras av alla förbrukare som är inkopplade just då.
Användarvisningsbild
av joel80
Min tanke är också att, lite beroende på hur lång tid det tar innan det kommer ut en bil jag gillar på el, skaffa solceller som täcker minst min årliga förbrukning med den bilen. Solceller på runt 5000w räcker till ca 3000mil/år. (producerar ca 5000kwh/år) Självklart kommer ju inte allt kunna gå direkt in i bilen utan användas till annat i huset samt av andra under dagar då jag producerar mer än jag behöver. (har jag råd satsar jag på ett paket på lite mer.. Runt 10 000w paneler..) Priserna på sånnt rasar i nästan samma takt som batterier nu så snart behövs inte ens bidraget på 30% för att göra det lönsamt på ca 10 år.
(Då inte medräknat den ökning i värde huset stiger med p.g.a installationen samt bättre månadskalkyler/energiseklaration.)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]