- fre 26 feb 2016, 00:18
#1052261
Tycker dessutom att det numera är ett j-a laddande av allsköns batterier därhemma så jag drömmer inte direkt om att ha ytterligare ett batteri med laddare att hålla reda på.
volvo244gle skrev:Nu glider jag ifrån ämnet lite mer, men tänker mig även att man avskaffar generatorn och istället låter driva bilens elsystem helt på batterikraft. Som en "elbil light", där det dyrbara bränslet i tanken inte längre används för att alstra el till lysen, motorstyrning etc...Om man har ett andra cyklingståligt batteri som komplement borde man självfallet även ha optionen att låta det dra ur under körning, helt eller delvis, innan generatorn griper in. Om man har fast monterad laddare plus eluttag vid ordinarie parkeringsplats kan man sedan sköta uppladdningen medan man parkerar istället för medan man kör. Men att kånka batteriet fram och tillbaka mellan hemmet och bilen låter inte som någon övertygande modell i mina öron. Blir rätt betungande, bokstavligen, skulle jag tro.
Borde vara ganska lätt fixat med ett batteripack som antingen kan laddas i bilen eller tas med in.


Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut