Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvo244gle skrev:Nu glider jag ifrån ämnet lite mer, men tänker mig även att man avskaffar generatorn och istället låter driva bilens elsystem helt på batterikraft. Som en "elbil light", där det dyrbara bränslet i tanken inte längre används för att alstra el till lysen, motorstyrning etc...
Borde vara ganska lätt fixat med ett batteripack som antingen kan laddas i bilen eller tas med in.
Om man har ett andra cyklingståligt batteri som komplement borde man självfallet även ha optionen att låta det dra ur under körning, helt eller delvis, innan generatorn griper in. Om man har fast monterad laddare plus eluttag vid ordinarie parkeringsplats kan man sedan sköta uppladdningen medan man parkerar istället för medan man kör. Men att kånka batteriet fram och tillbaka mellan hemmet och bilen låter inte som någon övertygande modell i mina öron. Blir rätt betungande, bokstavligen, skulle jag tro. ;-) Tycker dessutom att det numera är ett j-a laddande av allsköns batterier därhemma så jag drömmer inte direkt om att ha ytterligare ett batteri med laddare att hålla reda på. ;-)
Användarvisningsbild
av EjS
Derank skrev:Vad kom vi fram till, var Ctek 5,0 bra el anus?
Bra! Har regenererad alla mina bilar och när jag ville värmeköra min gräsklippare häromdagen och den hade 0V på batteriet fick den också en tur - så nu kan jag klippa gräset igen (växar när det är >8 grad vilket det är mitt pådagen i dk numera).
av kicken
Hej ska själv köpa mig en ctek, vill ha Recon läge,se om jag får liv i ett slutet batteri..

Har just nu en ctek 3.8a nu, men vill ha en ny med Recon och lite starkare.

Så vad tycker ni, räcker det med mxs 5 eller är det värt att köpa en 7 eller 10?
Användarvisningsbild
av Perra83
Köp en MXS 10 direkt. Jag har ett par femmor men använder bara 10:an till bilen. Recondläget kan kanske hjälpa ett tag men ett skadat batteri är ett skadat batteri och det kan duga till lite åtelbelysning i skogen.
Jag har även en Ctek Polar som ger lite högre spänning när det är kallt typ som AGM läget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Polar är bra, kablarna klarar kyla mycket bättre på den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Polar är bra om man har bilen ute i kylan, då kablarna inte blir som ståltrådar. Men har man bilen, och således laddar bilen, i garage så är det typ "skit samma".

Recondläget känns dock lite som en gimmick.. Som Perra säger så är ett skadat batteri ett skadat batteri, och nästan alla lite modernare laddare har ett "dolt" recondläge ändå. Dom skickar impulser("trickle charge") i början som kan lura igång till synes döda batterier istället för "full kräm" direkt som gamla plåtladdare, vilket ofta kan ha motsatt effekt och bara skada batteriet ännu mer.
Min 15 år gamla ctek lyckades få liv i mitt gamla batteri i V70in när det tvärdog(flera celler dog, vilospänning på otroliga ~5.6V) så pass att bilen kunde startas och jag kunde ta mig till biltema och köpa nytt batteri :)
Dom flesta bilar kan köras mer eller mindre utan batteri när dom väl går, då det är generatorn som tillgodoser 95% av all ström bilen behöver. Det enda man bör tänka på är att inte slå på stora förbrukare, då det främst är där batteriet hjälper till som en "buffert" under drift. Detta förutsätter dock 2 saker: Att generatorn är fräsh och laddar som den ska, och att batteriet inte är så pass skadat att det bara snor all effekt från generatorn, för då blir det såklart inget över till bilen i sig.

En bättre funktion i min mening är isf startbooster. Det är "bra" om man kommer ut på morgonen och batteriet är "dött", och man inte har tid att vänta på att batteriet ska laddas upp(man ska INTE starta bilen med en 'vanlig' laddare ikopplad! Dom är inte byggda för dom enorma strömmarna som startmotorn drar!).
Ett batteri som inte kan starta bilen är inte nödvändigtvis trasigt(än), dom flesta bilar vägrar starta långt innan batterispänningen går under batteriets "kritiska spänning"(~8V). 85x70 t ex vägrar starta om spänningen sjunker under 10V, vilket är "god" marginal innan batteriet börjar ta livslång skada. Skulle tro att nyare bilar är ännu mer kinkiga med spänningen. Med det sagt är det givetvis inte nyttigt att låta batteriet sjunka så lågt som 10-11V, men shit happens.

*Ovanstående text gäller främst vanliga blybatterier, AGM-batterier fungerar lite annorlunda.
av kicken
Okej tack, kanske skulle köpa mig mxs 10, lika bra o köpa en lite starkare laddare så det går fortare att ladda upp, då får man ju med Recon läget, funkar det så gör det, lite som en bonus :P

Måste väl göra skillnad att ladda med en 10 a laddare vs 5 a?
Det går typ dubbelt så fort att ladda med en 10 A laddare jämfört med en 5 A. ;-)

Vilken laddare du bör köpa beror på vilket batteri du ska ladda. Den rekommenderade laddningsströmmen är 10 % av nominalkapaciteten i ampere (dvs. ett 4 Ah-batteri kräver en laddningsström på 0,4 A). https://www.varta-automotive.se/sv-se/v ... bilbatteri

Har du ett 100 Ah batteri bör du ha en 10A laddare. Nyare större Volvo har väl 80-95 Ah batteri, vilket torde göra en MXS10 bättre.

Jag använder en MXS 5 Polar, och är nöjd med den, även om den i teorin är lite klen.
Har en MXS 5 vanlig går bra till normala bilbatterier . Men främst har jag den till min mc o då inomhus.
Äger även Polar varianten den brukar jag ibland använda utanför garaget pga av kablarna som nämns ovan. På den vanliga Mxs 5 blir ju kablarna som ett stelt lik.
Polar variantens kablar är väl lite bättre ute vid kallt väder.
Laddar inga batterier som är över 70 - 75 Ah för det äger jag inga. Har man kraftigare doningar skulle jag nog köpa en 10A laddare.

Just my one cent.
Jag har MXS10 och skulle inte köpa en klenare om denna pajja utan hade köpt en exakt likadan igen.
Den är specad för batterier mellan 25-200Ah.
Rekondläget ska inte bara användas när batteriet är kass, utan det ska man köra 1 gång per år även på friska batterier.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja