Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Värmen är energi.. och det vet nog Lucif3r också.. En motorn med 100% effektivitet skulle inte generera någon spillvärme alls.
Den värme som skjuts in i kupén på en elbil kostar extra energi ur batteriet då det inte blir någon spillvärme att tala om. Kör man "effektivt" blir inte ens bromsarna speciellt varma då skivorna inte går in om man inte bromsar lite hårdare.. Bromsar man försiktigt går generator igång och tar vara på kraften till batteriet istället för att omvandla den till värme (som bromsskivor gör).

Man kan "spara" batteri i V60 genom att låta dieselvärmaren hjälpa till när det är kallt.. Då går det åt ett par dl diesel per halvtimme att hålla kupén varm, men man kommer längre på batteriet. Lite "fusk" kanske... ;)
Bilbränder i allmänhet ger väl rätt ohälsosamm rök? Eller ger smältningen av kolfiber och lättmetallsmaterial mer än "vanliga" bilar menar du?
joel80 skrev:Nu började ju hela diskussionen med att det skulle vara ett problem med eltillförseln om vi får för många elbilar.. Så det var utgångspunkten. Alltså min poäng är att det inte alls kommer bli ansträngt och att ökningen i produktion är rätt liten i förhållande till vad vi idag (speciellt om vi jämför med för 15-16 år sen) och vi klarar nog både 1-2% befolkningsökning och ett par miljoner elbilar innan vi måste bygga mängder av kolkraftverk eller dra om alla elledningar.
Allt ditt snack om elbilar handlar väl om att du vill värna om miljön?

Nu vill jag inte ta någon sådan här diskussion egentligen men måste bara säga att flytta alla människor från u-länder till Sverige och västvärlden är himla dåligt för miljön och ohållbart. Det här skriver jag inte för att vara dum men man måste faktiskt vara lite realistisk.
Jag anser att nuvarande fossilsystem är rätt ohållbart ja.. Men sen kan man få så mycket roligare bilar med riktiga elmotorer också! Jag är sjukt förväntasfull över att få provköra den BMW i3a som kollegan beställt.. Det är ett helt annat slags vrid i dem.. jag märker ju det även med den väldigt beskedliga 70hk "starka" motorn i min V60.. Om den lilla kan vara så rapp, tänk vad en med motsvarande hk som en vanlig bil gör. :)

Menar du att vårt levnadssätt är förunnat endast oss i den rikare delen av världen och att människor från t.ex krigsdrabbade länder (som inte alls behöver vara U-länder... Syrien t.ex är/var absolut inget u-land innan kriget) inte ska få uppnå samma standard? Det är ju lite hyckleri... Däremot måste vi förändra hur vi och de länder som fortfarande utvecklas uppnår den standarden. T.ex är jag inte för egen del så jätteförtjust i att behöva minska bilåkandet så mycket. Jag trivs i min bil och gillar att köra bil....
Så istället för att man ska försöka få alla att börja åka kollektivt och tåg (jag betalar dock gärna skatt för att det ska finnas billig kollektivtrafik som alternativ, det vinner "vi" bilförare på också) bör man satsa på mer hållbar biltrafik. T.ex elbilar...

Ska man vara realist måste man inse att man som människa inte kan förutsätta eller tvinga andra att ha lägre standard eller inte ha ambition om en högre levnadsstandard bara för att ens eget sätt att leva inte är hållbart för alla.
Ja, elbilar har ju ett jäkla vrid från början och är nog roliga att axxa med. Trista små nya dieselmotorer kan vi gärna byta ut mot elmotorer, gör inte mig något. Och för vanliga människor som bara använder bilen som A till B transportmedel är elbilen utmärkt

Nej, vill inte tvinga någon till att ha sämre standard än mig själv. Inte det jag menar men det skulle tyvärr vara förödande för miljön om alla ska leva i ett sånt konsumtionssamhälle som Sverige är.

Du är nog också en större konsument än mig som kör en 19 år gammal 800-serie. :wink:
V60 TE är ju inte heller riktigt vad en elbil kan vara.. (elbilen har fått trög-rykte p.g.a de sega trötta motorer som använts i de första generationens elbilar.. Tesla har visat att man kan göra tvärtom.. Och många tillverkare kommee följa det, även om man inte gör en "sportbil" som gör 0-100 på 3 sek kommer vi se betydligt roligare elbilar närmsta 3-4 åren.

Sen tycker jag att det är ljusårs skillnad på min tidigare D3a och den V60 TE D5 jag har nu.. Jag kör oftast med dom 70hk elen ger... Men när jag väl vill kan jag trycka ner pedalen och få all kraft jag behöver... Eller trycka i power-läget och få ännu mer.. :)

Jag kan vara en större konsument än dig ja.. Är torsk på ny teknik och hade jag varit rik hade det sett ännu värre ut.
Jag är driven för att man ska kunma ställa om.. Alltså att vi med innovation och rätt satsningar ska kunna upprätthålla en hög teknisk standard och att även andra delar av välden ska kunna bygga upp sin välfärd. Men då måste såklart vi förändra hur vi uppnår den standard vi vill ha.
Exakt hur i helvete vi ska lyckas med det... Det vete faan.. Troligen går det åt helvete långt innan vi hunnit dit.
http://www.svd.se/vattenfall-reaktorer- ... s-i-fortid

Tungt om all kärnkraft stängs av 2020, då blir det akut el-brist vilket man hotar med, 43 % av all svensk el försvinner.

Ingen vill väl ta de tunga investeringar som krävs för att bygga om svenska reaktorer till nya kraven från 2020 så man stänger av istället.

Det är klart, ingen vill ju investera i något man man har bestämt att avveckla med tiden i alla fall.

Om vi ska kunna köra elbilar får man fan ta tag i det här. Ny energiförsörjning bygger man inte upp på ett år. Finlands nya reaktor har ju t.ex. en byggtid på 12 år.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE