- sön 05 jul 2015, 13:00
Det är väl klart att olyckorna gått ner, det betyder inte att förarna kan köra bil, det betyder bara att bilen kör bättre.
Moderator: Moderatorer
Lövet skrev:Det är alltså bättre att folk dör men "kan" köra bil? :???:
llesrof skrev:Den där elektroniken är skitbra. När den fungerar. Om den gör oss till sämre förare så har föraren fel attityd och det är inte elektronikens fel.Nej det är inte elektronikens fel men öppnar man gluggarna vintertid så ser man direkt att förare skiter i vägförhållanden och kör helt och hållet på bilens egna livräddning = elektriska hjälpmedel.
llesrof skrev: Jag bytte relativt nyligen från en XC70 -06 till en Skoda Superb Alldrive -13Jag håller med dig till fullo i hela ditt inlägg, bilens hjälpmedel kan inte klandras för ouppmärksam förare.
Lucif3r skrev:Men nu kan vi inte det. Två stora skillnader mellan bilar och flygplan är attLövet skrev:Det är alltså bättre att folk dör men "kan" köra bil? :???:
Hm, klurig fråga... Om man kunde sålla ut så att det bara var dom dåliga förarna och inga oskyldiga som blev drabbade så svarar jag "ja".
crumpets skrev:Allt handlar inte om olyckor, även om det nog är föraren som är största faktorn hur man än vänder sig....Lucif3r skrev:VolvoMotor skrev:Coola innehöll väl en del ironi. Men nog kan man tycka att bilarna har alldeles för mycket onödig elektronik i dagens läge? Tycker du jag låter för gubbig? :lol:
Jag håller med dig. På tok för mycket larv i dagens bilar som direkt inverkar på körningen. Speciellt antispinn och autobroms och allt sånt där trams. Visst, dom ökar ju säkerheten i teorin, men jag fasthåller vid att dessa funktioner gör folk till sämre förare.
Det är för att du är konservativ. Du har objektivt sett fel. Statistiken visar redan att olyckornas antal och svårighetsgrad minskar. På den tiden då folk körde bilar 100% utan hjälpsystem var olyckorna fler och svårare. Att du sedan sitter och drömmer ihop en värld där fakta inte spelar nån roll är helt totalt hundraprocentigt irrelevant.
VolvoMotor skrev:Det var kanske bättre förr(nittiotalet) ändå.:lol:
Lucif3r skrev: Ilesrof; ingen aning om varför du drabblar om flygplan, och kunde inte bry mig mindre heller.Så klart att du inte förstår det.
VolvoMotor skrev:Är det här ett fall av planerat åldrande? :-O)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p986739
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=118482
Tråkigt för "joel80" men det där ska väl inte få hända på en såpass ny bil? :|
Det var kanske bättre förr(nittiotalet) ändå.:lol: