Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det är alltså bättre att folk dör men "kan" köra bil? :???:
av skrothögen
llesrof skrev:Den där elektroniken är skitbra. När den fungerar. Om den gör oss till sämre förare så har föraren fel attityd och det är inte elektronikens fel.
Nej det är inte elektronikens fel men öppnar man gluggarna vintertid så ser man direkt att förare skiter i vägförhållanden och kör helt och hållet på bilens egna livräddning = elektriska hjälpmedel.
llesrof skrev: Jag bytte relativt nyligen från en XC70 -06 till en Skoda Superb Alldrive -13
Jag håller med dig till fullo i hela ditt inlägg, bilens hjälpmedel kan inte klandras för ouppmärksam förare.

MEN, här har vi ett klassiskt exemple på hjälpmedel, AWD, 4WD, en falsk trygghet som många tar alldeles för givet.
Så länge det heter fyrhjulsdrift, allhjulsdrift, suv eller jeep så kan man köra långt över sin förmåga vintertid...eller?
De senaste vintrarna ser man dårar efter dårar som ligger långt ovanför angiven hastighet i snön och på is, dessa kamikaze piloter litar helt och
hållet på att fyrhjulsdriften räddar de i alla lägen. Bromsa vem fan behöver de jag har fyrhjulsdrift, flytta på er för helvete!!!!!!!! :D
Senast redigerad av 1 skrothögen, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Lucif3r skrev:
Lövet skrev:Det är alltså bättre att folk dör men "kan" köra bil? :???:

Hm, klurig fråga... Om man kunde sålla ut så att det bara var dom dåliga förarna och inga oskyldiga som blev drabbade så svarar jag "ja".
Men nu kan vi inte det. Två stora skillnader mellan bilar och flygplan är att
1: Ofta blir konsekvensen av ett misstag större i ett flygplan än i en bil.
2: Flygplan framförs inte av vem som helst och är inte heller avsedda för detta. En bil är ett mer folkligt transportmedel med ganska lågt ställda krav på föraren.

Som ett resultat av att både kreti och pleti får köra bil så ser vi också ett stort antal förare som inte är på elitnivå, och dessa skall också få köra. För att hjälpa dem och oss andra så finns det förarstöd.
av rid54
crumpets skrev:
Lucif3r skrev:
VolvoMotor skrev:Coola innehöll väl en del ironi. Men nog kan man tycka att bilarna har alldeles för mycket onödig elektronik i dagens läge? Tycker du jag låter för gubbig? :lol:

Jag håller med dig. På tok för mycket larv i dagens bilar som direkt inverkar på körningen. Speciellt antispinn och autobroms och allt sånt där trams. Visst, dom ökar ju säkerheten i teorin, men jag fasthåller vid att dessa funktioner gör folk till sämre förare.

Det är för att du är konservativ. Du har objektivt sett fel. Statistiken visar redan att olyckornas antal och svårighetsgrad minskar. På den tiden då folk körde bilar 100% utan hjälpsystem var olyckorna fler och svårare. Att du sedan sitter och drömmer ihop en värld där fakta inte spelar nån roll är helt totalt hundraprocentigt irrelevant.
Allt handlar inte om olyckor, även om det nog är föraren som är största faktorn hur man än vänder sig....
Hursom, det som retar mig är ofta att ett hjälpsystem, som iofs kan vara bra, kan också vara rätt bräckligt och drabbas av oväntade fel (SRS, ABS, ESP whatever som kan vara aktuellt) och sedan är MYCKET dyrbart att fixa. Det är ju egentligen konstigt, att dessa system, som ju bevars anses vara nästan oundgängliga i trafiken, eftersom den som kör håller på med sin telefon, tillåts byggas med så mycket varianter (märken, årsmodeller...) så att det inte går att göra prisvinster genom mängdfaktorer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoMotor skrev:Det var kanske bättre förr(nittiotalet) ändå. :wink: :lol:

Kanske :P Mina bromsslangar läcker då inget iaf, och jag är tämligen säker på att det är orginal som sitter där. Men jag skulle ju inte bryta ihop totalt om dom skulle börja göra det nu - dom har ju X antal år på nacken.
Att bromsslangar redan brister på en MY12a är ju riktigt sorgligt dock, och lite olustigt... :???:

Ilesrof; ingen aning om varför du drabblar om flygplan, och kunde inte bry mig mindre heller.
av llesrof
Lucif3r skrev: Ilesrof; ingen aning om varför du drabblar om flygplan, och kunde inte bry mig mindre heller.
Så klart att du inte förstår det.
Användarvisningsbild
av Tomas88
VolvoMotor skrev:Är det här ett fall av planerat åldrande? :-O)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p986739

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=118482

Tråkigt för "joel80" men det där ska väl inte få hända på en såpass ny bil? :|

Det var kanske bättre förr(nittiotalet) ändå. :wink: :lol:

Frågan besvarad. Inget fall av planerat åldrande. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 82#p987331
:D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]