Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
SBergdahl skrev:Skillnaden mellan mk1 och europeisk diesel är väl i första hand mängden föroreningar så som svavel? Dessa är dyra att rena bort så bara så mycket som behövs tas bort i raffen. Eller skulle den spädas ut samtidigt menar du?

De europeiska kraven har väl/ska också skärpas till samma nivå som de svenska?
Skillnaden mellan EN590 MK1 och s.k europadiesel är miljöklassen.
Svesk MK1-diesel går genom en SYNSAT och en isomeringsanläggning, vilken tar bort hälsoskadliga aromater, de är nämligen cancerframkallande.
Brännolja, s.k gas oil eller gasolja är orenad diesel, dvs diesel som inte gått genom avaromatisering, precis som europadiesel.
Europadieseln sköradar årligen ett stort antal offer pga av sitt skadliga innehåll av aromater.
av Perra79
Må vara, skulle tanka den dieseln hela tiden om vi hade den i Sverige, men är ju tack och lov ganska så ofta i Tyskland så passar på att tanka där plus att jag brukar ha med 2 st 20 liters dunkar att ta med mig... Sen när jag är uppe i Luleå brukar jag även passa på att åka över till Finland och köpa ryssdiesel som gör bilen ännu snålare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Snålast har jag kört min nuvarande bil på diesel tankad i Ukraina, Moldavien och Rumänien. Det kändes också på maskineriet att den gick bättre, kändes starkare. Dock kunde den inte riktigt förbränna allt, eller något, för den rök endel på dessa oljor...
Gazprom hette visst ett av tankställena... :roll:
Användarvisningsbild
av milktrucker
Den som tror sig göra ett klipp genom att tanka diesel med aromater skjuter sig själv i foten, energiskillnaden är marginellt liten, vi talar om ca 2%.
Uppe på det så har de lågt cetantal(40-45), dvs tändvillighet, vilket ger stötig gång med högt ljud samtidigt som motorn får sämre respons.
Svensk diesel håller över 53 vill jag minnas, samt bio+, evolution m fl med förnybart hydrerat fett håller bortåt 70 i cetanvärde.
Oavsett alla rykten som florerar på nätet om hur bra högaromatisk diesel(öststatisk diesel) är så är det bara en myt som lever vidare pga okunskap
av Perra79
milktrucker skrev:Den som tror sig göra ett klipp genom att tanka diesel med aromater skjuter sig själv i foten, energiskillnaden är marginellt liten, vi talar om ca 2%.
Uppe på det så har de lågt cetantal(40-45), dvs tändvillighet, vilket ger stötig gång med högt ljud samtidigt som motorn får sämre respons.
Svensk diesel håller över 53 vill jag minnas, samt bio+, evolution m fl med förnybart hydrerat fett håller bortåt 70 i cetanvärde.
Oavsett alla rykten som florerar på nätet om hur bra högaromatisk diesel(öststatisk diesel) är så är det bara en myt som lever vidare pga okunskap
När jag tankar ryssdiesel så kör jag nästan 10 mil längre på en tank och det blir mycket i längden... Men visst det finns ju fördela med MK1 diesel också, och då är fördelarna på vintern när det är kallt ute.
av Perra79
Perra79 skrev:
milktrucker skrev:Den som tror sig göra ett klipp genom att tanka diesel med aromater skjuter sig själv i foten, energiskillnaden är marginellt liten, vi talar om ca 2%.
När jag tankar ryssdiesel så kör jag nästan 10 mil längre på en tank och det blir mycket i längden... Men visst det finns ju fördela med MK1 diesel också, och då är fördelarna på vintern när det är kallt ute.
När det gäller vanlig Svensk standarddiesel så har den cetantal på 51, Circle K har ju Miles Diesel PLUS som har cetantal på 55 och det är det högsta i landet.
I Tyskland så har ju Aral ett premiumdiesel som heter Ultimatum diesel och det har ett cetantal på hela 60 och det är det högsta talet du kan köpa på pump i Tyskland, den har jag inte hittat någon information om Shell V-Power så vet inte vilket cetantal den ligger på, dock så vet jag att det ligger under 60
Användarvisningsbild
av milktrucker
inom hela europa, samt delar av ryssland, följer petroleumbolagen europeisk standard, EN 590, för dieselbränsle sedan många många år tillbaka.
Alla andra påståenden är skrönor.
Däremot går det fritt att köpa lågbeskattad diesel i finland och ja, du kommer typ 3 mil längre på en tank En 590 än SS 15 54 35.
Om det nu är lönt att åka till finland för den ynka skillnaden så kan det liga gärna vara, om man nu inte bor i tornedalen vill säga.
av Perra79
jwiss skrev:Vad kostar Arals superdiesel nu?
Jag ska åka ner på måndag och behöver ju tanka nån gång ivf.
Den kostar i stort sett vad du får betala för vanlig svensk diesel, så ser alltid till att ha tom tank när jag är över i Tyskland.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Vad tråkigt! Förra veckan stal nå[…]

Fick pris på byte av batteri för total[…]