- tor 04 aug 2016, 18:48
#1098442
Svesk MK1-diesel går genom en SYNSAT och en isomeringsanläggning, vilken tar bort hälsoskadliga aromater, de är nämligen cancerframkallande.
Brännolja, s.k gas oil eller gasolja är orenad diesel, dvs diesel som inte gått genom avaromatisering, precis som europadiesel.
Europadieseln sköradar årligen ett stort antal offer pga av sitt skadliga innehåll av aromater.
SBergdahl skrev:Skillnaden mellan mk1 och europeisk diesel är väl i första hand mängden föroreningar så som svavel? Dessa är dyra att rena bort så bara så mycket som behövs tas bort i raffen. Eller skulle den spädas ut samtidigt menar du?Skillnaden mellan EN590 MK1 och s.k europadiesel är miljöklassen.
De europeiska kraven har väl/ska också skärpas till samma nivå som de svenska?
Svesk MK1-diesel går genom en SYNSAT och en isomeringsanläggning, vilken tar bort hälsoskadliga aromater, de är nämligen cancerframkallande.
Brännolja, s.k gas oil eller gasolja är orenad diesel, dvs diesel som inte gått genom avaromatisering, precis som europadiesel.
Europadieseln sköradar årligen ett stort antal offer pga av sitt skadliga innehåll av aromater.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez