Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:Hursom, jag är -liksom andra- lite störd av att MP-idéerna presenteras som fristående förslag utan verklighetsförankring; som om energiförbrukning vore ett nöje och inte en nödvändig del av livet i ett land med kallt klimat och att transporter blivit en del av "samhällsmaskineriet". Alltså det blir dumt att drämma till med nåt, utan att förklara hur man går vidare utan att lägga ned verksamheten.

Bra! :-)-)
Om gruvan i Ytterby har jag läst att den är numera stängd och skyddad. Jag tror att det var så att det finns bara kvar i så små mängder av dom här metallerna, så man vill hellre spara det som ett kultur- och vetenskapsminne. Till den som är intresserad av ämnet kan jag rekommendera en bok som jag har här: Grundämnenas sällsamma liv. Skriven av en engelsman Hugh Aldersley-Williams. Det är populärvetenskap om grundämnen och hur dom upptäcktes och andra historier runtomkring. Alltså inte så mycket "tung" vetenskap, utan mera lättsmält. ISBN: 9789113030159. Boken kom för några år sedan så den bör finnas i bokhandeln. Annars finns det ju bibliotek.
Lucif3r skrev:Hm, när jag tänker "vattenkraftverk" tänker jag på en rotor som snurrar när vattnet forsar, som är kopplad till generatorer. Men det verkar inte vara så dessa vattenkraftverk fungerar? :P
Ja vattenkraft ser ju alltid ut så här :-)
Bild

Eller så här.....

Tre Raviners Damm i Kina, 66 mil lång damm som täcker 1.3 miljoner människors hem i 13 kommuner, 140 städer och 1350 byar osv...

Bild
Bild
joel80 skrev:
gubbstrutt skrev:FETA SKOTTPENGAR PÅ ALLA MILJÖ PARTISTER :idea:
Kan du inte komma med något konstruktivt föreslår jag att du kniper igen. Just sånt där skit som får samtalsklimatet att haverera och hatet att flöda.
Jag röstar inte MP men de som gör det ska inte behöva läsa sån jävla smörja på ett relativt civiliserat forum.
Jag är för dum i huvudet för att komma med något bättre. Jag ska knipa igen då jag är mycket lydig :lol:
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
TommyP86 skrev:
Dessutom finns fyndigheterna till stor del i kina, som inte direkt står för någon grön skatteväxling :)
Litium till batterierna utvinns till stora delar i Sydamerika (Bolivia). Dom är inte kända för miljöhänsyn där heller, men i detta fall utvinns det från en saltöken och där är det största problemet hälsan får arbetarna. Dom är dom inte heller så nogräknade med.....

Mvh
Lennart
TommyP86 skrev:Ja, nu är jag lite off i diskussionen. Men utvinningen av jordartsmetallerna som behövs på olika sätt i en hybridbil är extremt miljöförstörande.
50-70% av jordens förråd av Litium finns ju som Litiumsalt som bildar en Nationalpark i Bolivia, den måste ju exploateras, Alltid är det något som måste offras.
Bild
Jag såg på tv vid nått tillfälle tror det handlade om etanol tillverkning det rök nått fruktansvärt ur fabriken lär ha motsvarat xx antal flygplan.
Och förhållanden för arbetaren törs jag knappt tänka på :shock: . jag kan ha fel här men jag har för mig att det handlade om etanol tillverkning.
Jag undrar ju liksom andra hur man skulle göra med all extra ström som skulle gå till om alla bilar gick på el samt vart alla battrier som är utslitna
var dom skulle gå. tror inte det skulle bli nämnvärt bättre miljö med elbilar med tanke på allt runt omkring.
Nej jag har inte kollat i genom tråden så noga för kännedom.
VolvoB20 skrev:Ja vattenkraft ser ju alltid ut så här :-)
http://www.lovethispic.com/uploaded_ima ... ermill.jpg
Exakt sån modell jag tänkte på :lol: Dom andra 2 bilderna såg ju dock mindre roliga ut :|

gubbstrutt skrev:tror inte det skulle bli nämnvärt bättre miljö med elbilar med tanke på allt runt omkring.
Det är ju precis där största problematiken ligger... Politiker och andra miljö"vänner" svär och gormar över att bilar spottar ur sig det ena och det andra, men stoppar huvudet i sanden så långt det bara går när det gäller utsläppen under produktionen. Det bilen spottar ur sig är ju en "Piss i siljan" jämnfört med det fabriken spottade ut sig när bilen byggdes.

Det är lätt att peka ut det som finns mitt framför näsan(bilar i det här fallet), men gud förbjude att man börjar kolla lite bakåt i kedjan(produktionen). Och det gäller ju inte bara produktionen av bilar, utan mer eller mindre all produktion. Att ge sig på bilarna är ju lite som att försöka utrota en myrstack genom att döda varje myra var för sig, istället för orsaken(myrstacken)...

Sen har vi ju även det där problemet med att sverige är inte det enda landet i världen, eller ens det största. Så det spelar ingen roll hur "gröna" sverige blir, det hjälper mer eller mindre inte ett skit om inte resten av världen gör samma sak.
Sverige är ju redan ett av dom grönaste länderna(mig veterligen), så jag anser att vi gör vårat redan. Nu är det upp till resten av världen att göra sitt.

Förresten, är det någon som vet vad denne Karin Svensson Smith kör för bil? :) Gissar på att det inte är den mest miljövänliga bilen på marknaden :roll:
Gubbstrutt: Som tur är, har du fel, som du själv säger som en möjlighet.
Det är vattenånga som till största delen kommer ur etanolfabrikers skorstenar. För ännu fler år sedan, kanske 2007 -2008 Fanns det en prisbelönt bild, Årets pressfotobild eller något sådant? Det var just en sådan rökmolnsbild från en etanolfabrik i Brasilien. Och fotografen hyllades som en hjälte. Det dröjde inte många dagar förrän alltihop avslöjades som en generalbluff. Dels hade han manipulerat fotot med Photoshop, gjort mera rök och svärtat den och dels hade han skrivit i bildtexten att det var sot och farliga avgaser.
Men det fick han alltså "äta upp". Jag minns inte hur det blev om han fick lämna tillbaka priset, men många andra kända och etablerade fotografer, även sådana som satt i prisjuryn drog sig ur och lämnade tävlingen "Årets Pressbild", eller vad den nu kan ha hetat? Även några tidningar som från början hade publicerat bilden, tog efter detta avstånd från den och meddelade det i sin redaktionstext.

I den här falska propagandan mot etanol finns det många andra fall där rena lögner florerar. Alltifrån "Vetenskapliga rapporter" till grundlösa och stolliga rykten om hur dåligt bilar går på E85. Och som anknytning till den här tråden kan vi påpeka att den här Karin Svensson-Smith (MP) har hakat på dessa rykten och har ondgjort sig över etanol och dess användning som motorbränsle. Kanske en märklighet då hennes partikamrater på den tiden inte hade samma ståndpunkt.
Det finns massvis att skriva om detta. Nu är det för varmt så jag orkar inte rada upp en massa exempel, men vill du veta mer, så läs på http://www.etanol.nu eller PM-a mig så skall jag försöka rada upp något av vad jag har lärt mig.
Lucif3r skrev: Förresten, är det någon som vet vad denne Karin Svensson Smith kör för bil? :) Gissar på att det inte är den mest miljövänliga bilen på marknaden :roll:
Det kan vara en skröna, men jag har läst någon stans att hon inte ens har körkort. Men det som inte är en skröna är att hon oftast flyger till och från Skåne via Bromma. :shock:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]