Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
crumpets skrev:Ja, jag antog att han menade provcellschaufför. De som sitter och nöter långtidsprov på bana vet generellt sett inte mer om fordonet än att det har ratt och hjul. Brukar vara billigaste möjliga inhyrda personal.
Det kan säkert förekomma, men jag kan garantera att flertalet på t.ex Hällered är tämligen kompetenta även om de inte är ingenjörer med spetskompetens.

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
Fast hällered är väl mer en handlingbana? Jag syftar på ren milsamling. Såna man betalar att åka prototyper varv på varv på varv runt stan för att hitta feldimensioneringar och samla mil för avgastester på slitna fordon.
Användarvisningsbild
av milktrucker
TommyP86 skrev:
milktrucker skrev:håller fullständigt med dig, men när det gäller dagens bilar så finns det en mängd olika avgaskrav och efterbehandling som gör att vi inte bara kan titta på viskositet.
Det är t o m så att flera oljor kan med lika visko kan uppfylla olika egenskaper, och därmed vara olämpliga.
T ex är moderna tyska bilar ofta utrustade med trevägskat som gör att oljan i bilen måste vara low saps, dvs innehålla väldigt lite svavel och fosfor, dvs en C3 olja, vilken i sin tur vanligen är 5W-30.
5W-30 finns även som A5/B5, vilken kan skada avgasbehandlingen i en ovan nämnd bil.
Därför ska man välja efter bilens ACEA-krav först.
Vanligtvis bestämmer även ACEA-märkningen vilken viskositet oljan har, därför behöver man inte titta på viskositeten på flaskan, utan bara på ACEA-märkningen så får man rätt olja direkt.

Det finns något undantag, t ex A3/B3/B4 finns som både 0W-40 och som 5W-40, men båda passar motorn.
Low saps kravet kommer av partikelfilterrening.
Trevägskat sitter inte bara på tyska bilar.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening
om du läser texten jag skrev så ser du att tyska bilar oftast kräver C3 oljor pga olika avgasreningar etc.
Dessutom så stämmer inte dina påståenden heller helt och hållet. Low saps (C3) sitter även på besinbilarna, medan det finns många dieselmotorer med PF som kör hi saps.
Användarvisningsbild
av Funk
crumpets skrev:Fast hällered är väl mer en handlingbana? Jag syftar på ren milsamling. Såna man betalar att åka prototyper varv på varv på varv runt stan för att hitta feldimensioneringar och samla mil för avgastester på slitna fordon.
Det görs alla typer av prov även på Hällered, plus att man samlar mil bland tjänstebilar och hos vissa samarbetande taxibolag bland annat. Jag har som under ett studiebesök på Hällered till exempel sett hur man provar start och stannande med husvagn hundratals gånger i en speciell slinga där man bokstavligen man sliter ut (förstärkta) husvagnar på löpande band.

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
Såpass! Jag är inte så insatt i var man gör vad. Hade bara för mig att hällered inte var till för sånt. Men det låter väl rimligt att man utnyttjar banan även för lite hårdare testning av slitage.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns en del på youtube om man söker volvo hällered, lite skoj och intressant.
av monarped111
fortsätter tråden med oljebyte golf 4a
ska byta olja o tänkte hälla i bts helsyntet Longlife.
men såg då att även den vanliga helsynteten,delsynteten och mineraloljan håller kraven.
eller har ja fel.
i boken står det delsynt 500 00/502 00
helsynt 501 01
asea a2 eller a3
biltemas hel Longlife 5/40 acea c3 vw 502.00 505.01
helsynt 5/40 acea a3/b3/b4
delsynt 10/40 acea a3/b3
mineral 10/40 acea a2/b2
eller vad rekomenderar ni
av monarped111
om ja kör på helsynt 5/40 acea a3/b3/b4 borde ja kunna köra den i både golfen o v70 in
av Waizguy
Här kan du jämnföra själv med exempelvis Castol's magnatec.

Castrol Magnatec Proffesional 5w-40
Egenskaper;
Densitet vid: 15°C; 853
Flytpunkt; -45°C
Flampunkt; 212°C
Viskositet vid -30°C; 5550
Viskositet vid 100°C; 13.5
Viskositet vid 40°C; 82.1
Viskositetsindex; 170
Kvalitetsnivå;
ACEA; A4/B4
API;SN/CF

Q8 Formula Techno FE Plus 5W-30

Egenskaper;
Densitet vid: 15°C; 849
Flytpunkt; -36°C
Flampunkt; 215°C
Viskositet vid -30°C; 4600
Viskositet vid 100°C; 9,7
Viskositet vid 40°C; 52,1
Viskositetsindex; Okänt
Kvalitetsnivå;
ACEA; A5/B5

Mätning;
Egenskaper;Metoder;Värde;
Densitet vid 15°C - D1298 - kg/m³
Flampunkt - D92 - °C
Flytpunkt - D97 - °C
Viskositet vid 40°C - D445 - Cst
Viskositet vid 100°C - D445 - Cst
Viskositet vid -30 - D5293 - CP
Viskositetsindex - D2270 -

Nu är det lite fusk då Castrols är en 40 och q8 en 30.
Vill man gå djupare får man läsa vidare på säkerhetsdatabladen men dessa visar dock inte så mycket mer en Zink osv.
På de dyrare märkerna så hittar man oftast bara patent + ett nummer dvs okänt innehåll.
Det finns även massor med s.k "flyttest" på youtube där man radar upp olika oljor och testar flytbarheten i -20 till -35 man ser rätt fort vilka märken/sorter man skall undvika :)

/// Waiz

Edit;
Slänger in temas olja också.

Biltema Helsyntet 5-W-40
Egenskaper;
Densitet vid: 15°C; 855
Flytpunkt; -39°C
Flampunkt; 220°C
Viskositet vid -30°C; Okänt
Viskositet vid 100°C; 14,1
Viskositet vid 40°C; 85
Viskositetsindex; 172
Kvalitetsnivå;
ACEA; A3/B3/B4
API; SN/CF
av monarped111
men om du skulle välja en olja som funkar på båda om de finns ,vilken skulle du ta till v70in o golfen.
skulle du ta två olika eller en till båda två.
skulle man känna nån skilnad
skulle nån av bilarna kunna ta skada av nån olja.
för som sagt,varför köpa dyrare olja än vad som behövs.
skulle ja ha nån driftingbil elle nått,skulle de ju va lite känsligare
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]