Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SirDuke
#933906
Jag mätte nu upp vilospänning 12,81 dagen efter laddning. (12,92 igår kväll några timmar efter laddning)
Ska man låta det stå några dagar till och mäta igen?

Mina betänkligheter är att det före senaste laddningen hade sjunkit till 11,72 på några dagar. Samt att det inte verkar ta emot ström från laddaren. Och vi snackar alltså om ett helt NYTT batteri!
av rid54
#933912
Om batteriets spänning sjönk till 11,72 V från "fulladdat" medan det satt i bilen skulle jag nog börja fundera över tjuvströmmar.

Det finns olika idéer om avsulfatering. Att det bildas blysulfat är normalt - det ingår i reaktionen i batteriet. Problemet är om batteriet får stå med låg laddstatus en längre tid, för då växer blysulfatkristallerna till en storlek, som gör att de inte ingår i laddningsprocessen på ett normalt sätt längre. Man förlorar kapacitet (mindre aktivt material kvar i plattorna och en "blaskigare"elektrolyt eftersom sulfatjonerna binds upp i kristallerna). Motmedlet är i första hand en LÅNG uppladdning med låg ström, men för slutna batterier kan det vara problematiskt eftersom det lär förekomma gasning och vattenförlust när man laddar så. En annan metod är pulsad laddning - korta strömstötar med vila emellan. Ett batteri som stått så länge att det inte vill ta laddning alls kan vinna på att chockas med en polvändning, men det är inget att labba med på ett nyköpt batteri, men jag har provat det själv och fick väl några månaders extra liv... det var på den tiden då ett nytt batteri skulle varit värt mer än själva bilen...
av SirDuke
#933927
Rid54: Aha. Men varför går laddindikatorn aldrig upp till 100 % om batteriet nu är bra? Och jag är lite nojig över att polerna var "smutsiga" när det var nyköpt. Supporten sa att det inte ska vara tillstymmelse till oxid på polerna när batteriet är nytt. Men jag vet ju inte hur oxid ska se ut...

Uppdatering: 15 timmar efter laddning
Vilospänning 12,81
Belastning varningsblink 12,10
Belastning varningsblink+helljus11,97
Vilospänning allt av 12,50

Vilospänning 1 timme senare 12,70
Startmotor 10,63
Direkt efter igångdragen motor 12,15
Vilospänning 3 timmar senare 12,74

Spänningen under belastning (startmotor) sjönk alltså med 16 %. Det tyder väl på dålig kapacitet? Och är en viktigare siffra än bara vilospänning?

Nu har jag i alla fall kopplat bort ena polen så inget kan ligga och tjuvdra. Ska mäta efter helgen och se vad som hänt.
Senast redigerad av 2 SirDuke, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#934005
rid54 skrev: det var på den tiden då ett nytt batteri skulle varit värt mer än själva bilen...
Ja, det är så länge sedan så det fanns batteriverkstäder. Om man hade ett dåligt batteri så körde man till batteriverkstaden så reparerades batteriet. Var det en cell i batteriet som var dålig (sulfaterad) så byttes den cellen ut. det var inte ovanligt att åkeriägare körde dit efter ett antal år och bytte ut cellerna i batterierna sedan höll det bilen ut (lastbilar, bussar, entrepenadmaskiner). Jag var med min far där en gång (Fifi Åbergs i Halmstad) och bytte en cell i batteriet på våran Volvo PV -58. Den var ganska ny då så det borde varit alldeles i början på -60-talet (den inköptes -61 eller -62). Han värmde loss förbindelsena mellan cellerna (dom låg ovanpå på den tiden) med en stor lödkolv, sedan hade han en V- formad kniv (också elektrisk) som han värmde loss massan som ligger som tätning ovanpå, plockade ut cellen, satte i en ny, värmde i ny massa, lödde på byglingarna och fyllde på syra. Kommer inte ihåg om han tömde hela batteriet innan så det blev ny syra i alla 3 cellerna, men det borde nog varit så. Där byttes inte batteri på den bilen, den skrotades -72 med det batteriet i. Då tror jag den batteriverkstaden var borta. Jag vet den fanns när jag började jobba på en bilverkstad -67 men försvann nog i början på -70-talet

Mvh
Lennart
av rid54
#934034
Hmm... OK
1. Oxid: Jättesvårt på beskrivningen att veta nåt om läget. Om det bara är lite grått pulver på ytan och ingen upplevelse av fukt runt polerna så är det nog inget att oroa sig för; blypolerna är oftast inte "blanka" ens på ett nytt batteri.

2. Kapaciteten: Att spänningen sjunker 16% med startmotorn inkopplad är nog inte så konstigt, den drar ju i jämförelse med andra förbrukare hysteriskt mycket ström, ett par hundra Ampère är inte ovanligt när motorn är kall (jfr två helljuslampor 10 A). Laddnindsindikering på en laddare av äldre modell skulle jag inte tro är ett precisionsinstrument att lita på. Som nämnts finns inte någon enkel metod att mäta konditionen utan det är vilospänning eller elektrolytdensitet som gäller. Ett belastningsprov är dock en bra "vardagsmetod" och det bör en verkstad (eller säljstället) kunna hjälpa dig med.

@lennarte: tack för glimten från igår...
av Rådlös
#934079
Belastningsprov gör man med en sådan batteritestare som vi har visat tidigare i tråden: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -V-151370/
Detta är ett exempel på en lågbudget eller "hobbyverktyg" av batteritestare. En verkstad har säkert en mer avancerad modell med minne och utskriftsmöjlighet och digital visning etc. etc. Men för en enskild bilägare som vill hålla koll på sitt batteri duger den säkert. En syramätare, http://www.conrad.se/Batterisyram%E4tar ... &pi=841974 är också användbar, men endast då man har ett sådant batteri där man kan öppna ett litet lock på cellerna, friventilerade heter det på fackspråk. Så är inte alla batterier i dag. Den fungerar inte heller, helt naturligt, på så kallade Gel-batterier.

LennartE: Tack för din berättelse om batteriverkstäder. Det gav "vibbar" till äldre tider. Dock tror jag att på riktigt stora batterier till t.ex gaffeltruckar etc. etc. kan det vara lönsamt att byta enskilda celler. Nu jobbar jag inte längre men för ca 10 år sedan var det aktuellt på någon truck på mitt dåvarande jobb.
För er som undrar kan man påpeka att det handlar om batterier som kanske är stora som t.ex en diskmaskin. Där kan det vara lönsamt att byta en cell om den är dålig.
av SirDuke
#934149
Men hur sker själva belastningsprovet, vad är det en sån där enkel dosa gör? Det ser ju ut som en liten mätare.

Och vad är det en proffsprovare gör?
av rid54
#934170
Belastningsprovet är en process där man belastar batteriet med en hög ström under (i biltemagrejens fall) 10 sekunder och avläser hur batterispänningen ändras (det finns en helt OK bruksanvisning till). Strömmen går igenom ett sorts litet värmeelement, så prylen blir varm. En proffsvariant loggar säkert ström och spänning och kan ge en mer detaljerad diagnos, kanske ett utskrivet diagram etc, men en billig variant är inte ett dåligt hjälpmedel heller.
av Rådlös
#934179
Mätaren är en vanlig voltmeter, men parallellt med mätaren finns ett motstånd som belastar batteriet till att ge ut en viss mängd ström. Detta motståndet är ganska exakt och ändrar sig förmodligen inte av den värmen som uppstår. Man skulle ju t.ex kunna använda en glödlampa i stället, men en lampa ändrar ohmvärdet när den blir varm. Så det blir inte samma exakthet.
Nu vet inte jag, men det kanske är så att man skall mäta i t.ex 10 sekunder och sedan läsa av, eller något sådant? Antag att man vill jämföra ett antal batterier mot varandra. Då kan det vara bra att mätvärdena lagras i ett minne. Då får man fram t.ex att "batteri B var bättre än A men sämre än C. C var alltså bäst". Eller som i ditt fall, mäta olika dagar efter olika körmönster. Och som jag sa, man kan få det på papper också. Nyttan av sådant här är det ju bara fantasin som begränsar. Du kanske har en "flotta" med firmabilar och vill kolla upp batterierna i bilarna inför vintern.
Nu har du köpt en multimeter och det är bra så. Det finns så kallade effektmotstånd, kan se ut så här: http://www.bilupplysningen.se/effektmot ... 6-ohm/91-0 Dom kan också vara keramiska, alltså av någon sorts porslin för att tåla värme. Du skulle kunna använda ett sådant till din multimeter och mäta på batteriet. Om du har samma motstånd varje gång så vet du att det är ett jämförbart mätvärde hela tiden. Det här exemplet är bara på 5 ohm och jag skall inte säga om det är rätt eller fel. Det kanske behövs lite till? Någon som vet exakt kan korrigera. Effektmotstånd kan du köpa på alltifrån ELFA till Kjell & Co.
Här är en användbar bild i sammanhanget: http://vattenkraft.info/?page=34
Skriv ut och häng på väggen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]