Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

De ger ifrån sig en del värme. Strålningsvärmen är ganska bra, men det återstår att se när det blir kallare ute. Men när det är riktigt kallt är det ju inte slaskigt och blött heller. På sin höjd snörök som fastnar.
led smälter inte bort snön. på skördare så kör man med xenon för skulle dom köra med led så skulle man inte se mycket efter en liten stund, på skotare går det bättre med led eftersom dom inte är i träden och det yr snö. samma sak när det sitter på bilen, när det snöar så smälter det inte bort utan lägger sig över
Skaffade en ramp på 240w (24x10w CREE) från ebay och monterade på min BMW. Funkar kanonbra trots att den sitter nära marken och bakom ett galler. Den lyser utan problem 500 meter. Visst, det är inte lika bra som ett xenonkonverterat extraljus, men inte långt ifrån. Bilder finns i min tråd i garaget!

//David
ER skrev:Kan inte bli mycket mer diskret än detta och ändå lysa helt ok. Lycka till att ta MB:n framifrån som "ful" pga nedsänkta rampen mellan railsen vilket gav mig samma ideé.
Jag har provat med ljus i denna position . Det blir rena katastrofen i Dimma/Regn/Snörök. Man lyser ju upp allt i luften framför föraren, Funkar bara i klar luft.

När det är Snö/Dimma/Regn vill man ha ljuskällan så lång ifrån förarens ögon som möjligt och så stor höjdskillnad som det bara går, då funkar en riktigt låg ramp mycket bättre..
Mötte upp en kompis från Ludvika i Uppsala idag, han hade köpt & monterat 3x65w led extraljus. Han va ganska nöjd med ljuset. Men han sa att dem snöar igen direkt. När man kör i snörök så sätter sig snön där direkt.
Ja, problemet med LEDs(som jag egentligen skulle nämnt i förra inlägget) är att dom har inte den där spridningsvärmen halogen har, så glasen blir inte uppvärmda på samma sätt.
LED blir varma, men omgivningen längre än 2cm ifrån dioden förblir sval. Och som sagt så har dom allra flesta dioder i dom storlekarna kylelement monterade också, vilka blir betydligt effektivare ju kallare det är ute(=mindre värme från dioden=ännu sämre spridningsvärme).

Hm, borde finnas värmeslingor i glasen tycker jag... Kanske man ska börja sälja och tjäna miljoner och gå i tidig pension :P
Lucif3r skrev:Ja, problemet med LEDs(som jag egentligen skulle nämnt i förra inlägget) är att dom har inte den där spridningsvärmen halogen har, så glasen blir inte uppvärmda på samma sätt.
LED blir varma, men omgivningen längre än 2cm ifrån dioden förblir sval. Och som sagt så har dom allra flesta dioder i dom storlekarna kylelement monterade också, vilka blir betydligt effektivare ju kallare det är ute(=mindre värme från dioden=ännu sämre spridningsvärme).

Hm, borde finnas värmeslingor i glasen tycker jag... Kanske man ska börja sälja och tjäna miljoner och gå i tidig pension :P
Eller om det finns någon avisnings spray? Som man sprayar på & sedan fäster inte snön.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]