Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sjöllan1980 skrev: Det är de jag menar, xc70 är de enda bilarna med tillräckligt starka motorer för mitt ekipage där bak..Min v70 har samma hk som xc70, för det är den 200 hk motorn som sitter i :D Så skillnaden blir att jag bara får 4wd..vilket jag behöver, annars är vikter i stora drag detsamma, hk detsamma, totalvikten detsamma...Så det är nästan samma bil, bara med plast o 4wd :wink:
Får dra 1800 kg på dom med. De jag kollat på runt -04-07..de är de jag har råd med...
Och släp o häst överskrider inte det. Mitt körkort får enligt reg dra över 2000 kg så körkortet är lugnt.
Så jag ser bara detta som enda lösningen...(tar inte ett extrakort nu..)(O behöver ha en stark bil...)

http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... m?ca=8&w=2

Tittat på exvis denna volvo...
Ja, med den får du dra ditt släp så länge du inte lastar det sista kilona upp till 1900 på släpet. För att polisen ska kunna ge dig böter om du lastar mer krävs att de har med sig vågarna för pappren är ju ok för ditt kort och bilen.

Alla V70N med AWD uppfyller ochså samma vilkor.

Om du kan leva utan xc-plasten så får du en 3 år nyare bil med AWD och samma dragkapacitet för samma peng tex.

Bilen är ju dessutom lite lättare utan plasten så du kan dra 60 kg mera i släpet än med XC70

http://www.blocket.se/lund/Volvo_V70_2_ ... ?ca=22&w=3

Men det finns fler bilar som fixar dina krav. TEx även VW Passat Kombi V6 4-Motion (AWD) har identiska vikter och hästkrafter med V70 AWD /XC70 AWD

Eller en BMW kanske ? Funkar också

http://www.blocket.se/varmland/Bmw_x3_2 ... ?ca=22&w=3

Sjöllan1980 skrev: Det är de jag menar, xc70 är de enda bilarna med tillräckligt starka motorer för mitt ekipage där bak..
Nu fick du flera bilmodeller som alternativ.
Senast redigerad av 10 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av osla
joel80 skrev:I dom flesta diskussioner brukar jag lämna lite öppet för att jag skulle kunna ha fel och att det kanske bara är min tolkning.. .men i det här är jag så pass säker, och kan t.ex stödja mina påstående med bilderna i inlägget här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=40
Ni kan själva testa er fram via länken där om ni har regnummer på lite bilar och några släp.

Där ser man, svart på vitt, att har man B-kort, en bil som har totalvikt 1700kg och en släpkärra med totalvikt på 1300, men har max släpvagnsvikt på 1200kg på vad bilen får dra, så får man ändå dra den så länge man inte lastar fullt. Du räknar alltså, precis som ni andra säger, med totalvikt när det gäller körkortet. (Både B och utökat B) Men när det gäller bilens egna begränsning så är det bruttovikten som gäller, oavsett körkort.

Skillnaden om man har BE-kort är att då får man räkna bruttovikt även när det gäller körkortets begränsningar.

Den text du hänvisar till är denna:
"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt uppgår till högst 4 250 kg.
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel vad bilens dragkula är godkänd för. Det kan innebära att även om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5 ton, så kanske bilen ändå inte får dra den tänkta släpvagnen. På Transportstyrelsen webbplats kan du läsa mer om hur tung släpvagn din bil får dra."

Det står inget i den texten som stödjer att det skulle vara totalvikt som räknas när man kollar bilens maximala släpvangsvikt. Inget som stödjer att det är bruttovikt heller, men det har vi ju andra källor som talar om. :)

Här har du ännu mer "bevis". ;)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -bil-dra-/
Det gäller alltså fordonens maximala dragvikter.
1. Högsta vikt bromsat släp
Här kan du utläsa den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Vikten får inte överskridas. Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.

4 Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.

men om du läser punkterna i länken jag länkade till i mitt inlägg så står det så här:Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.

detta står under punkt 4 i länken. och som jag då förstår det så är det som jag blivit lärd (gäller endast B, kanske utökad b, det vet jag inte) så får inte släpets totalvikt överskrida bilens godkända släpvagnsvikt vid B behörighet
Användarvisningsbild
av SvenB
Jodå. Jag sitter med mitt Registreringsbevis i handen.Min bil (V50) har max släpvagnsvikt 1300kg. Men på den position (4) som du hänvisar till står att du i min bil får dra en släpvagn med totalvikt på 1600 kg med B-kort och 2350 kg med utökat B. Detta beror på att eftersom min bils totalvikt är 1900 kg. Då blir det inte mer "över" till högsta tågvikt som är 3500 kg på B och 4250 kg på utökat B. Däremot får släpets bruttovikt inte överstiga 1300 kg oavsett vilket körkort du har. Snurra nu inte till det för tjejen. Det bästa sättet är att använda "Släpvagnskalkulatorn!
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
osla:
Jo det får den nämligen.. precis som i fallet i inlägget jag länkade till där jag använde släpvagnskalkylatorn. Släpets totalvikt får vara högre än vad bilens totala släpvangsvikt tillåter.

Osla, punkt 4 säger inget som motsäger det jag skriver.
Den räknar bara ut vad du får dra med körkortet. Som en hjälp med beräkningen av 3500kg minus bilens totalvikt.

I bilen i exemplet får du t.ex med ett släp som har totalvikt på 1900kg endast lasta så det väger 1500kg, och endast köra det om du har minst utökat B då du annars på vanligt B kommer över 3500kg-gränsen. Så precis som det står för man med B bara dra ett släp med totalvikt 1440kg med den bilen eftersom just körkortet inte tillåter mer.
Användarvisningsbild
av SvenB
Man bör inte blanda ihop körkortsbehörighet och dragvikt. Förr var det så att du på B-kort inte fick dra ett släp vars totalvikt översteg bilens tjänstevikt, eller ett fordonståg som översteg 3.500 kg. (Bilens totalvikt+ Släpets totalvikt). Den första begränsningen är numer borttagen. Nu gäller endast tågvikten 3.500 kg på B-kort, och 4.250 kg på utökat B.
Släpvagnsbestämmelserna har däremot inte ändrats. Du får köra ett släp vars bruttovikt (Tjänstevikt+ Last) inte överstiger bilens dragvikt.
av JohnB
Det kan vara värt att nämna att för BE utfärdat efter 19/1 2013 är det maximalt 3500kg totalvikt på släpet som gäller. På BE utfärdat innan 19/1 2013 finns det ingen övre gräns. I övrigt stämmer det som Joel skriver. Jag hade missförstått det hela också men efter några ronder med körskolan jag tar BE hos är jag numer upplyst om vad som gäller.

Nästa problem blir att hitta en bil med lite högre dragvikt. Den Volvo som får dra mest är väl XC90 med 2250kg vilket gör att man kanske måste byta märke. Andra kandidater är som tidigare nämnts VW Tiguan med manuell låda som får dra 2500 och BMW X3 med automat och dragpaket som får dra 2400. Någon som har fler kandidater i klassen bekväma personbilar? Vill ogärna byta ned mig komfortmässigt från den S80 jag har idag.

Ursäkta trådkapningen men mina funderingar är ganska nära TS så det borde vara förlåtet.

/John
av Sjöllan1980
joel80 skrev:Fast om den XC70 du kollar på har en totalvikt på över 2250kg får du inte dra 2000kg på ditt körkort. Det är alltså beroende på sammanlagda totalvikten på bilen och släpet. (Som inte får överstiga 4250kg.)
Men hittar du en XC70 med motor du gillar som inte väger mer än 2250kg (eller 2350kg om ditt släp var reggat 1900kg) så är du i hamn. :)

Edit:
Såg att bilen du länkade har 2220kg totalvikt! Då är det lugnt körkortsmässigt! :)
Och lastar du inte mer än att du klarar en invägning på 1800kg är det ok att dra fin kärra med den också.
Precis vad jag var ute efter!! :D :D
Det är ju bara dessa bilar som är okej nog i rådande omständigheter :wink:
Volvosana jag kollat på ligger +-max 100 kg...så jag o körkort o allt klarar det för farbror blå.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sjöllan1980 skrev:
joel80 skrev:Fast om den XC70 du kollar på har en totalvikt på över 2250kg får du inte dra 2000kg på ditt körkort. Det är alltså beroende på sammanlagda totalvikten på bilen och släpet. (Som inte får överstiga 4250kg.)
Men hittar du en XC70 med motor du gillar som inte väger mer än 2250kg (eller 2350kg om ditt släp var reggat 1900kg) så är du i hamn. :)

Edit:
Såg att bilen du länkade har 2220kg totalvikt! Då är det lugnt körkortsmässigt! :)
Och lastar du inte mer än att du klarar en invägning på 1800kg är det ok att dra fin kärra med den också.
Precis vad jag var ute efter!! :D :D
Det är ju bara dessa bilar som är okej nog i rådande omständigheter :wink:
Volvosana jag kollat på ligger +-max 100 kg...så jag o körkort o allt klarar det för farbror blå.. :mrgreen:

Att XC70 skulle vara ända bilen håller jag inte alls med om, V70 AWD, Passat V6 4-Motion AWD, BMW X3 2.5i xdrive, Subaru 3.0 4wd har alla lika mycket hästkrafter och kostar lika mycket, och klarar att dra ännu lite mera på ditt Utökade B kort, Subarun med 245 hk drar du faktiskt 2000 kg helt lagligt med.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ja, nu har till och med jag fattat det. :oops: Så länge den samanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg (4250) är det Ok att köra med ett släp där totalvikten överstiger dragvikten men bruttovikten gör det inte.
Missförståndet (eller vad man ska kalla det) beror nog mest på att jag "tog" mitt BE veckan före dom nya reglerna började gälla. Så i mitt teoriprov stod det fortfarande om dom gamla reglerna.
Då kan ju frugan (Passat 2000 kg tot. vkt) inte köra våran båttrailer om hon skulle vilja (tjänstevikt 495 kg, 7,5 m, lång tot. vikt 1800 kg boggiekärra), ens utan båt då. Den väger 1300 kg. Min kära 745-a (16V motor) är omtypad till 1800 kg dragvikt (940 förstärkningssats,) så den får jag dra med. Men med hennes Passat får jag (1500 kg dragvikt) dra båttrailern tom.

Mvh
Lennart
av Sjöllan1980
milktrucker skrev:varför inte skaffa BE och strunta i teoretiska viktkalkyler?

XC70 klarar, likt XC90, av att dra tågvikter på 5000 kg. Men draget och infärstningarna lär inte klara mer än typ 2500 kg släp.
Ja, hade jag funderingar på att ta E kort så skulle jag inte sitta här o be om svar ;)
Tog utökad för det passade så bra för mig o ekipaget, jag klarar de 1800 kg som bilen får dra. Men, nu blev det flytt till landet och jag behöver ha något som är mer pålitligt att dra med till vintern med både halka o snö...o leriga gärden man får stå på på vissa tävlingsplatser....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp