- tis 18 nov 2014, 15:35
tottish85 skrev:Dubbdäcken har en mycket kortare livstid än dubbfria. Saipningarna är oftast betydligt djupare skurna i de dubbfria. Så ett 60% igt dubbdäck är inte ett bra vinterdäck :) Ja byter så ofta så mig spelar det egentligen ingen roll. Mina arbetskollegor (på gummiverkstan) fick mig att börja med dubbfria, dom insisterade att ja skulle prova så efter några säsonger provade jag och vart glatt överraskad. Efter det körde ja dubbfritt på tre bilar. Sen fick vi barn och ja tänkte prova Goodyears testvinnande dubbdäck på passaten och var faktiskt väldigt nöjd, sen sålde ja passaten och krängde över sulorna till v70in. Där var dom inte alls någon höjdare så nu vart de nya R2or och jag blev nöjd igen! Bra såväl driv som bromsfäste och ljudnivån är i närheten av att sväva på moln ;)
Å andra sidan är riktiga(nordiska) dubbfritt värdelöst på asfalt just pga sajpningarna som ger dessa sina vinteregenskaper, tom dubbat är bättre pga sin stabilare konstruktion OCH man slipper frestas att vara jubelidiot och köra dubbfria vinterdäck på sommaren och därmed garanterat tvingas byta varje höst när kylan visar sig och man bränt sönder dessa på genom dumsnålhet på sommaren med livsfarliga däck för sommarvägar och sämre än nödvändigt för vintervägar enbart pga lathet och snålhet.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..