Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jodå, stenar är det också. Men även dubb eftersom en stor del fattas fysiskt i däcken redan efter en säsong. Tomma hål. Men det hörs kanske inte. :wink: Så i mitt fall kom jag fram till dubbfria däck eftersom mönstret är bättre anpassat för att inte ha dubb. Dubbdäckens mönster är ju beroende av dubben på ett annat sätt.
vetten skrev:Skulle aldrig komma på tanken att köra dubbfritt har testat dubbfria på is och ja skrämmande vilken skillnad det är.
Alla dubbfria däck är inte dåliga bara för att dom du testade kanske var det.

Jag har kört bilar med värdelösa dubbdäck också, men inte går jag runt och påstår att alla dubbdäck är livsfarliga för det.
Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur mycket saktare man behöver köra på ett centraleuropeiskt dubbfritt för att få samma bromsträcka på is som det bästa dubbade.
Det handlar om en avsevärt lägre hastighet. Vi talar om en jämförelse i det yttersta spannet. Is är mammas gata för dubbdäcken medans is är en annan planet för centraleuropeiska däck. Men det finns praktiska skillnader till dubbfria däcks fördel. Dubbade däck förlorar lätt dubbar när man som jag till mycket stor del tiden kör på ren bar mark. Och när dubbdäcken tappat många av sina dubb förlorar de mycket prestanda då mönsterutformningen och hårdheten gör dem sämre än bra friktionsdäck. Stabiliteten på centraleuropeiska däck är ljusår bättre än dubbdäck och friktionsdäck på barmark i både vått och torrt. Och i mitt fall kör jag hellre saktare än de som har dubbdäck när det behövs än att jag måste dras med dubbdäckens nackdelar på barmark alla andrar dagar. Men det är bara för att det är rimligt där jag bor. Man ska välja däck efter sina behov. Och vara medveten om att däck är alltid kompromisser. Men hade jag bott på ställen där det ofta är ishalka eller när jag alltid måste kunna köra oavsett väderleksförhållanden, och oavsett om vägen plogats eller inte, så är dubbdäck det naturliga valet. Och naturligtvis har jag råkat ut för förhållanden som inte mina däck är bra på. Men då kör jag därefter och jag har aldrig känt mig begränsad av däcken. Fast de är utan dubb. De är klart användbara. Och för extremfallen när jag måste ta mig på bergsvägar (det har hänt) så kör jag med snökedjor.
Det talas ofta om att det är som värst när det pendlar kring nollan. Värt då att komma ihåg är att det pendlar kring nollan i större delen av Tyskland som har dubbförbud och det kampanjas för att tyskarna skall orka sätta på vinterdäck överhuvudtaget på vintern. München har t.ex. närmast identiska vintertemperaturer som Malmö.
Ja södra Tyskland känner jag väl till. Även Schweiz och Alperna. Och det är i de miljöerna jag lärt mig att köra på centraleuropeiska vinterdäck under många år och många mil. Med snökedjor om det behövts. Men det är många år sedan nu. Tyskland är ett intressant land på vintern. Minsta snöfall och det blir enorma köer på Autobahn. De kör sakta. Åtminstone då eftersom många hade sommardäck. Man kan säga att de riskanpassar sitt körsätt efter däcken. Och när det går bra att köra fort så kör de fort. Här hemma har vi lite annat synsätt. När det går bra att köra fort så får vi inte. Och när det är vinterväglag så ska vi ha däck så att vi kan köra så fort som möjligt. :mrgreen:
Perc skrev:Jag har kört bilar med värdelösa dubbdäck också, men inte går jag runt och påstår att alla dubbdäck är livsfarliga för det.
Bra sagt. Skulle jag utgå ifrån dom dubbade jag har på min V70 nu så skulle jag aldrig i hela livet någonsin köpa dubbade igen, eller ens sätta mig i en bil med dubbade. Fan, det är nästan så sommarsulorna har bättre grepp... Eller ja, törs nästan lova att dom har det ned till den temperatur dom blir stenhårda.

... Någon som vill sponsra nya vintersulor åt mig? :mrgreen: :mrgreen:
Dubbdäcken har en mycket kortare livstid än dubbfria. Saipningarna är oftast betydligt djupare skurna i de dubbfria. Så ett 60% igt dubbdäck är inte ett bra vinterdäck :) Ja byter så ofta så mig spelar det egentligen ingen roll. Mina arbetskollegor (på gummiverkstan) fick mig att börja med dubbfria, dom insisterade att ja skulle prova så efter några säsonger provade jag och vart glatt överraskad. Efter det körde ja dubbfritt på tre bilar. Sen fick vi barn och ja tänkte prova Goodyears testvinnande dubbdäck på passaten och var faktiskt väldigt nöjd, sen sålde ja passaten och krängde över sulorna till v70in. Där var dom inte alls någon höjdare så nu vart de nya R2or och jag blev nöjd igen! Bra såväl driv som bromsfäste och ljudnivån är i närheten av att sväva på moln ;)
tottish85 skrev:Dubbdäcken har en mycket kortare livstid än dubbfria. Saipningarna är oftast betydligt djupare skurna i de dubbfria. Så ett 60% igt dubbdäck är inte ett bra vinterdäck :) Ja byter så ofta så mig spelar det egentligen ingen roll. Mina arbetskollegor (på gummiverkstan) fick mig att börja med dubbfria, dom insisterade att ja skulle prova så efter några säsonger provade jag och vart glatt överraskad. Efter det körde ja dubbfritt på tre bilar. Sen fick vi barn och ja tänkte prova Goodyears testvinnande dubbdäck på passaten och var faktiskt väldigt nöjd, sen sålde ja passaten och krängde över sulorna till v70in. Där var dom inte alls någon höjdare så nu vart de nya R2or och jag blev nöjd igen! Bra såväl driv som bromsfäste och ljudnivån är i närheten av att sväva på moln ;)
Å andra sidan är riktiga(nordiska) dubbfritt värdelöst på asfalt just pga sajpningarna som ger dessa sina vinteregenskaper, tom dubbat är bättre pga sin stabilare konstruktion OCH man slipper frestas att vara jubelidiot och köra dubbfria vinterdäck på sommaren och därmed garanterat tvingas byta varje höst när kylan visar sig och man bränt sönder dessa på genom dumsnålhet på sommaren med livsfarliga däck för sommarvägar och sämre än nödvändigt för vintervägar enbart pga lathet och snålhet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12