Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
gubbstrutt skrev:
VolvoB20 skrev:Tyvärr har väl mega-brölandet från alla som kör med raka rör skapat en extrem badwill för allt vad motorer heter.

Mängder med motorbanor har fått stänga, andra ligger under stängningshot och krympta tider. Att få bygga nya är i princip helt omöjligt.

Synd som fan... hade man bara haft ljuddämparna på så hade vi kanske kunnat ha en motorbana på alla större orter.

Om man nu skulle råka tappa några hk på toppen och inte kan leva med det så kan man ju skruva upp turbotrycket ytterligare eller köra lite flera kubik i motorn för att kompensera,,,,,,
jag misstänker att kommunen anser att det är bättre att satsa på fotboll och inte på oss. misstänker att det inte har med ljuddämpare å göra
Tvärt om, du skulle bara veta hur mycket klagomål som kommer in på motorbanorna, och hur hårt det drabbar dem med restriktioner på öppettider och DB-mätningar tex, bullret gör att flera kämpar för sin överlevnad.

Det gäller även banor där kommunerna inte lägger en krona i bidrag så det har inte med fotboll att göra,
av llesrof
Som vanligt är det ju de som inte kan sköta sig och som tar sig för stora friheter som sätter standarden och förstör för alla andra. Lätta gärna på regelverket men var stenhård mot de som bryter mot det. Hur kul är det att pka runt och bullra extra mycket i onödan om det kostar 10000:- i böter varje gång man blir tagen? Efter ett par gånger så lär sig till och med en sådan idiot att det inte är någon idé att bullra mer.

Att ingen granne klagar på bullerfantaster beror förmodligen på att det är lönlöst. Först och främst måste man veta vem fan det är som bullrar fram på gatan mitt i natten och hissar extra mycket i gasreglaget. Det är ju inte nödvändigtvis samma person varje gång. Man måste också veta att personen i fråga äger så mycket intellektuellt kapital att han (det är oftast en han) begriper att hans beteende irriterar andra. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att vänligt be folk upphöra med ett störande beteende. De brukar antingen spela tuffa och säga att de skiter i det eller så vänder de en ryggen och går undan och tar inte konflikten.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
VolvoB20 skrev:
gubbstrutt skrev:
VolvoB20 skrev:Tyvärr har väl mega-brölandet från alla som kör med raka rör skapat en extrem badwill för allt vad motorer heter.

Mängder med motorbanor har fått stänga, andra ligger under stängningshot och krympta tider. Att få bygga nya är i princip helt omöjligt.

Synd som fan... hade man bara haft ljuddämparna på så hade vi kanske kunnat ha en motorbana på alla större orter.

Om man nu skulle råka tappa några hk på toppen och inte kan leva med det så kan man ju skruva upp turbotrycket ytterligare eller köra lite flera kubik i motorn för att kompensera,,,,,,
jag misstänker att kommunen anser att det är bättre att satsa på fotboll och inte på oss. misstänker att det inte har med ljuddämpare å göra
Tvärt om, du skulle bara veta hur mycket klagomål som kommer in på motorbanorna, och hur hårt det drabbar dem med restriktioner på öppettider och DB-mätningar tex, bullret gör att flera kämpar för sin överlevnad.

Det gäller även banor där kommunerna inte lägger en krona i bidrag så det har inte med fotboll att göra,
ok då har jag lärt mig nått nytt jag misstänkte helt klart att det var fotbollen
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
llesrof skrev:Som vanligt är det ju de som inte kan sköta sig och som tar sig för stora friheter som sätter standarden och förstör för alla andra. Lätta gärna på regelverket men var stenhård mot de som bryter mot det. Hur kul är det att pka runt och bullra extra mycket i onödan om det kostar 10000:- i böter varje gång man blir tagen? Efter ett par gånger så lär sig till och med en sådan idiot att det inte är någon idé att bullra mer.

Att ingen granne klagar på bullerfantaster beror förmodligen på att det är lönlöst. Först och främst måste man veta vem fan det är som bullrar fram på gatan mitt i natten och hissar extra mycket i gasreglaget. Det är ju inte nödvändigtvis samma person varje gång. Man måste också veta att personen i fråga äger så mycket intellektuellt kapital att han (det är oftast en han) begriper att hans beteende irriterar andra. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att vänligt be folk upphöra med ett störande beteende. De brukar antingen spela tuffa och säga att de skiter i det eller så vänder de en ryggen och går undan och tar inte konflikten.
om det är mig du syftar på här så kan du lägga ner jag har inte stört nån sätter ingen standard på nått har inte förstört för nån annan
alla där ja bor vet vem jag är och jag brukar säga till folk att jag vill veta om ja stört dem. och du jag visste inte att det kosta 1000 i böter ens.
att ta reda på vem som bullrar borde gå att se på skylten.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Han skrev 10000kr.. :) och det var ett förslag på vad det skulle kunna kosta för att vara effektivt.. Som det är idag är det faktiskt 1000kr som gäller.. eller 500kr, beroende på vad dom tar en för:

För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
joel80 skrev:Han skrev 10000kr.. :) och det var ett förslag på vad det skulle kunna kosta för att vara effektivt.. Som det är idag är det faktiskt 1000kr som gäller.. eller 500kr, beroende på vad dom tar en för:

För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor.
ok 10000 såg inte att han mena det men som sagt jag visste inte efter 23 års hojåkning vad det kosta säger det nått om hur jag har bärt mig åt?
Användarvisningsbild
av joel80
Eller hur slappa polisen är angående buller.. det är väldigt sällan de bötfäller, kanske för att det är svårt med "bevisningen" och tolkningen "onödigt buller".

Men visst, ingen har anklagat dig för att vara en av bullerbusarna, även om dina åsikter angående buller skulle kunna placera dig där. ;)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
joel80 skrev:Eller hur slappa polisen är angående buller.. det är väldigt sällan de bötfäller, kanske för att det är svårt med "bevisningen" och tolkningen "onödigt buller".

Men visst, ingen har anklagat dig för att vara en av bullerbusarna, även om dina åsikter angående buller skulle kunna placera dig där. ;)
jag rättfärdigar inte det jag gör bullrar på rätt ställe alltså har tom byggt ett spjäll i dämparen som tystar ner rätt bra.
nej polisen är inte slappa vad gäller denna fråga här men annat kan man undra om.
ingen har anklagat mig för att vara en av busarna och det har jag heller aldrig hävdat.
jag vet att mina åsikter kan uppfattas som radikala.
flåen vad inlägg det vart på detta trodde jag ej.

gubbstrutt
Användarvisningsbild
av joel80
Du sa det själv, radikala åsikter rör ofta upp lite känslor. ;)
Nu ska jag försöka få några timmars sömn, gonatt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
joel80 skrev:Du sa det själv, radikala åsikter rör ofta upp lite känslor. ;)
Nu ska jag försöka få några timmars sömn, gonatt.
javisst olika åsikter kan ofta röra upp lite känslor

det är därför vi har krig å elände på jorden.

gubbstrutt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem