Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Guligan skrev:Jag har inget emot höjning av fordonsskatten. Men se för f-n till att samtliga fordon omfattas. Dvs avställda bilar, motorcyklar, skotrar, moppar vrak i skogen etc. Då kanske vi även löser de två andra problemen, dvs miljöfrågan samt det faktum att fordon behöver avregistreras för att inte registreringsnumren skall ta slut.
1. Vad är logiken i att ett fordon som är avställt skall betala samma skatt som ett som rullar ute i trafiken. Tex en Motorcyckel som står avställd vinterförvarad i garage, den sliter ju knappast på vägen eller släpper ut några avgaser när den står vinterförvarad i källaren. Och ska alla bilar som står i lager hos tillverkare, handlare, importörer och heller inte finns ute i trafiken tokskattas?

2. Rostande övergivna vrak i skogen, hur skulle de minska om man tok-höjer skatten, det är ju ingen som har vraken inreggade idag och betalar skatt för dem, de är ju bara dumpade i skogen.

3. Finns väl inget problem med att regnumren skulle ta slut. När skattemärket försvann + man fick ha personliga skyltar så införde man ju att det finns plats för 7 tecken istället för 6. I dag får man väl in +10 miljoner kombinationer på 6 tecken, med 7 tecken så passerar det ju +200 miljoner skyltar och det borde räcka länge, länge, länge.
1. Inte samma skatt givetvis. Men registerhållningsavgiften som ingår som del i fordonsskatten är löjligt låg, 65 kr/år, så varför inte höja en hundring där. 9,5 Miljoner fordon x 100 kr = 950 Mkr!

2. Börjar det kosta pengar på allvar att ha vrak i skogen så tror jag man tar väck dem. Registerhållningsavgiften får man betala till dess fordonet är skrotat/avregistrerat.

3. Det skulle inte behövas 7 tecken på skyltarna om man tar tag i problemet.
den som gapar efter mycket....säger ordspråket.

kan bli omvänd effekt av höjd skatt, dvs att folk skiter i att betala fordonsskatten med följden att fler kör avställda bilar vilket bara slår hårdare på de som sköter sig och betalar sin försäkring. Eller att den som är har skulder struntar i att betala skatten och det bara går fortare utför ekonomins brant.

höjd fordonsskatt medför inget positivt öht, bättre att lägga skattehöjningen på bränslet!
det gör att folk skulle köra mindre bil eftersom varje tankning svider mer i plånboken samtidigt som det skulle få den positiva effekten att merparten av förarna skulle anstränga sig för att köra snålare.

det är väl så att alliansen insett att sverige inte kan rulla vidare mot lågskatteland. Vem/vilka som än kommer sitta i riksdag och regering så är det faktiskt skattehöjningar att vänta framöver.
Höj tobaksskatten och inför skatt på flyg- och fartygsbränsle!
Instämmer med milktrukers slutsats. "det är väl så att alliansen insett att sverige inte kan rulla vidare mot lågskatteland. Vem/vilka som än kommer sitta i riksdag och regering så är det faktiskt skattehöjningar att vänta framöver".
Välfärden kostar ju. Det som kommer att skilja blocken åt är vilka skatter som kommer att höjas. Punktskatter eller generella skatter som slår mer jämnt. Men i båda fallen tror jag att bilismen kommer att vara en legal mjölkko.

Förmögenhetsskatten avskaffades 2007. Den åtgärden slår ju inte precis jämt. Att återinföra förmögenhetsskatten vore kanske något? :-)-)
OT-varning:
Förmögenhetsskatten (liksom fastighetsskatten) hade ju helt vansinniga resultat när normalinkomsttagare behandlades som värsta koncern -VD eller bankchefer pga att deras villa i något attraktivt område plötsligt blivit högt värderad. Jag tycker inte sådant funkar. Det som ska beskattas är vinst och konsumtion. Skatt på inkomster (finns redan) och på konsumtion (finns redan). Att beskatta en förmögenhet är ju som att slakta en gris två gånger, eller kanske tre... Räntan ger skatt. När man använder förmögenheten för att köpa nåt betalar man skatt (moms, om nån hört talas om den; 25 %...). Att bara konfiskera delar av "förmögenheten" känns verkligen off. Samma gäller fastighetsskatt. Tjänar du pengar på ditt hus (försäljning) betalar du skatt på förtjänsten; att betala skatt på husets existens är ju bara ett sätt att återinföra livegenskapen.
Slut på OT varning.
När det gäller beskattning finns det 3 F som många politiker gillar att beskatta, och där finns majoriteten av pengarna (lite pengar från många människor)
1. Fastigheter. Är svårt att gömma eller flytta utomlands.
2. Föda. Alla måste äta.
3. Fattiga. För en politiker är fattiga de som inte har råd att skatteplanera, med andra ord en normalinkosttagare.
Inom de 3 F:en finns det mest pengar att hämta, där kommer man aldrig undan.
Sen finns det politiker som använder avundsjuka för att höja skatter, man försöker peka ut olika grupper. De med stora bilar, hus eller de som har jobbat mycket och sparat pengar och så vidare.
Och den gruppen politiker som använder avundsjuka i sin politik, är inte bättre än den grupp politiker som skyller allt på invandrare.
Med tanke på att vi ligger på 5:e plats när det gäller skattetryck, så är det inte pengar som saknas i ofantliga sektorn.
milktrucker skrev:den som gapar efter mycket....säger ordspråket.
kan bli omvänd effekt av höjd skatt, dvs att folk skiter i att betala fordonsskatten med följden att fler kör avställda bilar vilket bara slår hårdare på de som sköter sig och betalar sin försäkring. Eller att den som är har skulder struntar i att betala skatten och det bara går fortare utför ekonomins brant.
höjd fordonsskatt medför inget positivt öht, bättre att lägga skattehöjningen på bränslet!
det gör att folk skulle köra mindre bil eftersom varje tankning svider mer i plånboken samtidigt som det skulle få den positiva effekten att merparten av förarna skulle anstränga sig för att köra snålare.
Det sistnämnda hade varit helt rätt om höjningen varit betingad av miljöskäl. Men nu är den ju troligen betingad av att få in mer pengar till de reformer som måste göras och finansieras. Sedan får vi se om den blir differentierad eller en procenthöjning rakt av. Men att det skulle innebära att fler blir skattesmitare tror jag är överdrivet. Sedan bör vi komma ihåg att en höjd bränsleskatt skulle slå hårt mot transportsektorn, och glesbygden.
av *pettson*
Ett mycket trevligt förslag tycker jag? Eller inte, ja det visar ännu en gång att det är en kassako.
Det visar också att skalleper inte alls kunde tälja guld på sånt som andra alltid misslyckats med.
Formeln är konstant för alla partier egentligen. In med med skatter och ut med lättnader på olika ställen. Betalas ingen skatt så får vi inget gjort, inget kan subventioneras.
Jag ger egentligen fan i vad som kostar pengarna. Om rött parti pungslår mej på något kallat SKATT om låt säga 50kr per intjänad hundralapp så är det illa. Men det är inte en sekund bättre att man står på blått parti slår vilt omkring sej och motar SKATTER.. och inför AVGIFTER som täcker 50kr av en intjänad hundring. Grön sida.. ja det känns lite som en del rökt på där.
Det är plus minus noll. En förbannad ordlek. Pengar måste in för att stat och kommun ska få sitt. Men herregud låt då kalla det för SKATT och ta det på skattsedeln för ALLA.
Hårfagre han införde att alla skulle stå för sina egna kostnader inom bilismen, på med en avgift på bilförsäkringen. Nu var det inte lagligt att införa den typen av pålagor, så inbetalningen sker nu utan givet mål, men vi betalar in utan att fråga. Om nu skalleper inte skrutit med att man kan låta bli och betala in skatt och dessutom dra in anslag överallt för att täcka sin ide, så hade det här inte hänt.

Kanske att det skulle krävas allmän skola årskurs 1-5 i alla fall för blivande politiker? Redan där lär man sej räkna så pass att man VET.. att delar man ut mer än man tar in, då får man minus.
Men som skalleper gick till val på.. Man blir förbannat populär tills plånboken är tom....

Notera att partifärger inte är av intresse. Det är deras BETEENDE som är mitt intresse.

Apropå dom 3F..
Lägg till ett D. Det är inte ens skattefritt att dö och bli begraven. Och dör.. gör alla.
Att ta ut skatt för alla. Det fanns ju ett förslag av någon för några år sedan att slopa all inkomstbeskattning, och i stället ha utgiftsbeskattning. Det skulle lösa problematiken med svartjobb också. Är det så du menar ungefär?
milktrucker skrev:den som gapar efter mycket....säger ordspråket.
kan bli omvänd effekt av höjd skatt, dvs att folk skiter i att betala fordonsskatten
Vad är det i sådana fall som säger att folk inte skulle "skita i" att köpa bränsle, och ta en "springnota" på macken eller slanga grannens bil, om bränsleskatten skulle chockhöjas. Jag tror den risken är betydligt större.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 27
Framvagnsinställning själv

Jag har försökt att göra en framvag[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema