- fre 21 feb 2014, 12:49
2. Börjar det kosta pengar på allvar att ha vrak i skogen så tror jag man tar väck dem. Registerhållningsavgiften får man betala till dess fordonet är skrotat/avregistrerat.
3. Det skulle inte behövas 7 tecken på skyltarna om man tar tag i problemet.
VolvoB20 skrev:1. Inte samma skatt givetvis. Men registerhållningsavgiften som ingår som del i fordonsskatten är löjligt låg, 65 kr/år, så varför inte höja en hundring där. 9,5 Miljoner fordon x 100 kr = 950 Mkr!Guligan skrev:Jag har inget emot höjning av fordonsskatten. Men se för f-n till att samtliga fordon omfattas. Dvs avställda bilar, motorcyklar, skotrar, moppar vrak i skogen etc. Då kanske vi även löser de två andra problemen, dvs miljöfrågan samt det faktum att fordon behöver avregistreras för att inte registreringsnumren skall ta slut.1. Vad är logiken i att ett fordon som är avställt skall betala samma skatt som ett som rullar ute i trafiken. Tex en Motorcyckel som står avställd vinterförvarad i garage, den sliter ju knappast på vägen eller släpper ut några avgaser när den står vinterförvarad i källaren. Och ska alla bilar som står i lager hos tillverkare, handlare, importörer och heller inte finns ute i trafiken tokskattas?
2. Rostande övergivna vrak i skogen, hur skulle de minska om man tok-höjer skatten, det är ju ingen som har vraken inreggade idag och betalar skatt för dem, de är ju bara dumpade i skogen.
3. Finns väl inget problem med att regnumren skulle ta slut. När skattemärket försvann + man fick ha personliga skyltar så införde man ju att det finns plats för 7 tecken istället för 6. I dag får man väl in +10 miljoner kombinationer på 6 tecken, med 7 tecken så passerar det ju +200 miljoner skyltar och det borde räcka länge, länge, länge.
2. Börjar det kosta pengar på allvar att ha vrak i skogen så tror jag man tar väck dem. Registerhållningsavgiften får man betala till dess fordonet är skrotat/avregistrerat.
3. Det skulle inte behövas 7 tecken på skyltarna om man tar tag i problemet.
V90 D4 Inscription - MY18
Svart 019, Läder Blond
Klimatpaket VOC, Mörkt tonade rutor
Svart 019, Läder Blond
Klimatpaket VOC, Mörkt tonade rutor