Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ravi
bem skrev:
Ravi skrev:Gillar inte mekonomen efter att min lillasyster lämnat in bilen på service och notan slutade på 15000kr ! Så nä det blir ingen mekonomen mer :-(
Fast de gjorde väl lite mer än en "service" då? Kanske det var "storservice" med kamremsbyte och diverse annat? Eller vad ingick i de 15000 kr? Vet du?

/Bo
Tror det var närmare 18000kr vid närmare eftertanke ! Hon visade kvittot och jag tyckte det var dyrt! Vanlig service plus att de påstod att bromsoket inte funkade konstigt tyckte jag hon har en Honda av 2005 års modell ! Så de bytte massor av saker ! Sedan lämnade hon bilen på ett annat ställe och fick betala en mindre summa! Men då visade det sig att nån sak inte var bytat vid förra service som hon då betalat mekonomen för ! Så mekonomen får skärpa sig
Användarvisningsbild
av Ravi
[quote="*pettson*"]BEM
min rekommendation är precis som sagts att hitta en mekaniker du känner du kan lita på. Har inte du 100% förtroende för mekanikern kan han/hon ALDRIG göra ett bra jobb enligt dej. Ett så bra att du bara litar dej tillbaka och är nöjd över beslutet. Problemet med förtroende är att det byggs upp, det är inte något som dimper ned ifrån ovan en dag.
Därför är det viktigt att prata med andra i bekantskapskretsen också. Det gäller ju att hitta en mekaniker du kan lita på såpass att du kan låta denne få jobbet. När känt av hur det fungerade så blir det kanske en nästa gång osv. Som jag sagt innan. En bra mekaniker kan också säga nej. Står man där med ett annat bilmärke och den utvalda meken är tveksam, bli inte arg, bli glad. Meken ser sin gräns och är ärlig om det.

Det finns inget som säger att allt är perfekt för att man har en stor dyr anläggning och är stora på kartan. Det finns inget som säger att märkesmeken är bättre än andra på något alls. En dålig mek är en dålig mek helt enkelt.
Det finns ingen *vi är bäst* reklam i världen som suddar bort om man har undermåliga mekaniker.

RAVI
Kanske är det en hög summa, jag vet inte vad som ingick.
Men även jag har en syster som hellre lämnar in på märkesverkstad.
Vi summerar
Passat 2005
Stor service med kamremsbyte
Byte bromsskivor fram+ belägg
Byte bromsskivor bak+ belägg

Summa: 23500kr
I det lilla Motala..
Billigt? avgör du..[/quote

Jag får väl försöka erbjuda mig att göra service på min systers bil så blir det lite billigare :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur kan man bli arg på att det är dyrt? Man vet väll priset innan man bestämmersig för att lämna in bilen?

Det är väl inte så att man lämnar bilen i tron att det ska kosta 3500:- och tappar hakan när man ska hämta bilen?
Användarvisningsbild
av Ravi
CarMan skrev:Hur kan man bli arg på att det är dyrt? Man vet väll priset innan man bestämmersig för att lämna in bilen?

Det är väl inte så att man lämnar bilen i tron att det ska kosta 3500:- och tappar hakan när man ska hämta bilen?
Vist det kostar att ligga på topp !
Men ibland tycker jag att det blir lite väl dyrt!
Användarvisningsbild
av CarMan
Men om du vet priset i förväg så kan du ju välja att inte lämna in bilen där!

Sen ska vi inte blanda ihopp dyrt med mycket pengar!
Användarvisningsbild
av Ravi
CarMan skrev:Men om du vet priset i förväg så kan du ju välja att inte lämna in bilen där!

Sen ska vi inte blanda ihopp dyrt med mycket pengar!

Jo men om det överstiger lätt med !
Min syster fick ett pris men sedan blev det mer och mer ! Och det var det priset jag tyckte var dyrt
Användarvisningsbild
av SvenB
Om hon fick ett pris då hon lämnade bilen, så fick hon ju godkänna de tillkommande arbetena. Om de gjort något utan hennes godkännande är jag osäker på,om hon överhuvudtaget är tvungen betala.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack detsamma
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet inte hur man gör på andra ställen, men hos mig får kunden godkänna alla kostnader innan arbetet påbörjas. Då har man ju som kund själv valt att lägga denna summa pengar just då

Om det efter en service visarsig att skivor och klossar är slut, alla däck är utslitna och kanske att slavcylubdern till kopplingen läcker o nån bromsslang är dålig + att man har krossat glaset på en strålkastare.

Ja då blir kunden uppringd och får kostnadsförslag på vad det kostarcatt åtgärda dessa brister.
Sen väljer kunden själv vad den vill ha åtgärdar av dessa fel.
Väljer kunden samtliga saker, så blir det en stor summa pengar, men det behöver ju inte vara dyrt för det!!! Han kan ju ha fått ett kanonoris!

Det är ju heller inte verkstads fel att kundensbil var i så dåligt skick så allt detta behövde åtgärdas!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!