Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
andersuw skrev:
vetten skrev:Tycker det är lite konstigt det där med att vi ska anpassa allt till Euregler speciellt då med DRL och släckta baklysen och inte kunna göra undantag för det i Sverige så att dom ska vara tända här, vi har ju andra undantag typ att vi i det här landet inte får köra med dimljus ihop med halvljus medans det är tillåtet i ett flertal andra länder. Det finns säkert fler men kommer inte på något nu och nej jag är ingen anhängare av tända dimljus heller.
Det är förstås förbjudet både i Sverige och i andra EU-länder att åka utan bakljus i mörker eller om det råder dålig sikt av andra skäl. Däremot kan Sverige inte göra undantag från den EU-regel som säger att en bil kan vara utformad så att bakljuset är avslaget i DRL-läget och inte går igång automatiskt i mörker. Vi har EU-gemensamt helbilsgodkännande och att kräva mer än det godkännandet på den svenska marknaden blir i EUs ögon ett otillåtet handelshinder. Sedan var det förstås idiotiskt av EU att inte kräva att positionsljusen bak alltid är på vid körning eller i vart fall att de går igång automatiskt i mörker. Nu har man tydligen ändrat sig på den punkten men tyvärr är de bilar som hann smita ut på marknaden dessförinnan fortfarande fullt lagliga.
Finns ingen EU-regel som säger att bakljuset skall vara avstängt när DRL används, står bara att dom inte behöver vara påslagna dagtid vilket är nåt helt annat och oansvariga biltillverkare efterapar för att spara fåtal microdroppar soppa och få sina fusksiffror "bättre" och skilja sig än mera mot verkligheten och hårda fakta om vad skatten egentligen skall vara på fordonet. Dom som tar ansvar ser till att dom lyser med givare lite på överkänsliga sidan så halvljus går på lite tidigare än nödvändigt och får till siffrorna med annat som inte har verklig påverkan men är anpassat för körcykeln och får "bra" siffror.

6.19.7.1 och 5.11 i ECE Regulation 48 som allt grundar sig på gäller och säger inget om förbud mot bakljus+DRL så som Volvo tolkat detta är helt korrekt, synd bara att dom inte tog bort meningsläsa nolläget då det inte fyller funktion liksom släckta bakljus saknar funktion då bromsade bil syns lika bra/bättre med tända än med släckta bakljus om man inte är helt blind och missar informationen man får.
Givetvis skall biltillverkare tvingas ta ansvar för misstaget att tolka lite väl fritt och på bilägarens låga bekostnad lägga in ny programvara som aldrig tillåter släckta bakljus. Sen skall det verifieras av bilprovningen när bilen skall igenom nålsögat med aut. ombes. om detta inte är utfört.
av Rizzt
Kia tror jag är de sämsta på detta. Var och varannan Kia jag ligger bakom har ljusen avstängt.

Hände mig själv också.
Mina föräldrar har en Kia Rio. Och samma sak på den. Automat funktionen är totalt jävla värdelös på dessa bilar.. Blev rent av förbannad på skit bilen när jag körde den och någon ljustutade på mig. Kontrollerade ljusinställningarna och den var på auto. Fick manuellt slå på skiten. Men framåt såg jag hur bra som helst (framljuset var på). :-(O)
av andersuw
ER skrev:Finns ingen EU-regel som säger att bakljuset skall vara avstängt när DRL används
Därför påstod jag heller inte något sådant.
ER skrev:står bara att dom inte behöver vara påslagna dagtid.
Exakt. Precis som jag skrev kunde därför inte Sverige enligt närmast föregående regelverk förbjuda bilar där bakljuset är avstängt dagtid i DRL-läge eller bilar där det inte går igång automatiskt i mörker.

Sedan kan ju både du och jag tycka vad vi vill om reglerna. Som jag skrev gillar jag inte heller den tidigare utformningen. Men det saknar ju betydelse för det jag uttalade mig, det vill säga Sveriges möjlighet att göra undantag från EUs regelverk.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi kan inte förbjuda att det finns bilar med den idiotfunktionen då det är EU-styrt.. däremot får Sverige ha lag på att bakljusen ska vara på även dagtid. Då måste alla som har en bil med DRL därbakljusen är av själva sätta på dem. Om vi hade en sån lag skulle kravet från bilköparna rätt snart vara att bakljuset var på alltid i autoläget.. Biltillverkarna skulle då göra sin lilla uppdatering (även om dom inte måste för EU-regler) för att blidka arga bilister som fått böter p.g.a autofunktion utan bakljus.

Olika trafiklagar får vi ha i olika EU-länder.
av andersuw
joel80 skrev:Vi kan inte förbjuda att det finns bilar med den idiotfunktionen då det är EU-styrt.. däremot får Sverige ha lag på att bakljusen ska vara på även dagtid. Då måste alla som har en bil med DRL därbakljusen är av själva sätta på dem. Om vi hade en sån lag skulle kravet från bilköparna rätt snart vara att bakljuset var på alltid i autoläget.. Biltillverkarna skulle då göra sin lilla uppdatering (även om dom inte måste för EU-regler) för att blidka arga bilister som fått böter p.g.a autofunktion utan bakljus.

Olika trafiklagar får vi ha i olika EU-länder.
Ja detta är alls ingen dum tanke från din sida. :-)
av llesrof
Eller så ser man till att bötfälla de som inte reder ut att tända bakljusen när siktförhållandena så kräver. Till slut, efter att ha stoppats och bötfällts ett antal gånger, fattar även de dummaste. Antingen åker bakljuset på eller så låter de bilen stå. Självklart vore det bästa att bakljusen startade automatiskt men tills vi är där tror jag på ekonomiska styrmedel, alltså att det kostar pengar att inte ha bakljuset på. Den typen av ekonomi fattar även de mest lågintelligenta Lyxfällan-kandidaterna.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det där med "när siktförhållandena kräver det"... Kan det bli mer luddigt?! Enligt polisen är det så fort det är lite nederbörd eller dimma.. Men enligt en jobbarkompis är det "när bilen ändrar så det börjar lysa"... För det är ju automatiakt och då har tillverkarna gjort enligt lagen.

Om man skippar alla tolkningsfria lagar och kör enkla tolkningsbara så kan ingen "låtsas veta". Bilen körs... Lysen på. Svårare ska det inte behöva vara. :l
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, precis. Baklysena kan gott och väl lysa hela tiden, som dom gjort i herrejösses många år innan dessa fånerirer påbörjades...
Det skulle ju t om vara billigare för biltillverkarna att låta bakljusen lysa hela tiden. Ingen speciell programvara skulle behövas, inga extra kablar för att koppla upp ljusen till CAN-BUS nätverket osv osv.

... För mig veterligen finns det inget land i EU som har FÖRBUD mot bakljus dagtid..?
av andersuw
joel80 skrev:Men det där med "när siktförhållandena kräver det"... Kan det bli mer luddigt?! Enligt polisen är det så fort det är lite nederbörd eller dimma.. Men enligt en jobbarkompis är det "när bilen ändrar så det börjar lysa"... För det är ju automatiakt och då har tillverkarna gjort enligt lagen.

Om man skippar alla tolkningsfria lagar och kör enkla tolkningsbara så kan ingen "låtsas veta". Bilen körs... Lysen på. Svårare ska det inte behöva vara. :l
Instämmer helt! Och en sådan lag skulle på starkast möjliga sätt driva på en utveckling där de som har bilar med felaktigt beteende i DRL/Auto-läge antingen får ställa om och köra med halvljus på hela tiden, som man gjorde förr, eller får sitt DRL/Auto-läge ändrat så att bakljusen alltid är på i det läget.
av llesrof
joel80 skrev:Men det där med "när siktförhållandena kräver det"... Kan det bli mer luddigt?! Enligt polisen är det så fort det är lite nederbörd eller dimma.. Men enligt en jobbarkompis är det "när bilen ändrar så det börjar lysa"... För det är ju automatiakt och då har tillverkarna gjort enligt lagen.
Det bästa är självklart att dessa ljus lyser hela tiden, det har jag aldrig sagt något annat om. Men fram till dess så måste föraren tända ljusen manuellt när siktförhållandena kräver det, inte automatiskt när bilen känner för det. Polisens tolkning borde vara den som gäller. Är man osäker så tänder man naturligtvis bakljusen eftersom det aldrig kan bli fel att ha dem tända.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 57
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]