- mån 08 feb 2016, 15:30
#1046338
6.19.7.1 och 5.11 i ECE Regulation 48 som allt grundar sig på gäller och säger inget om förbud mot bakljus+DRL så som Volvo tolkat detta är helt korrekt, synd bara att dom inte tog bort meningsläsa nolläget då det inte fyller funktion liksom släckta bakljus saknar funktion då bromsade bil syns lika bra/bättre med tända än med släckta bakljus om man inte är helt blind och missar informationen man får.
Givetvis skall biltillverkare tvingas ta ansvar för misstaget att tolka lite väl fritt och på bilägarens låga bekostnad lägga in ny programvara som aldrig tillåter släckta bakljus. Sen skall det verifieras av bilprovningen när bilen skall igenom nålsögat med aut. ombes. om detta inte är utfört.
andersuw skrev:Finns ingen EU-regel som säger att bakljuset skall vara avstängt när DRL används, står bara att dom inte behöver vara påslagna dagtid vilket är nåt helt annat och oansvariga biltillverkare efterapar för att spara fåtal microdroppar soppa och få sina fusksiffror "bättre" och skilja sig än mera mot verkligheten och hårda fakta om vad skatten egentligen skall vara på fordonet. Dom som tar ansvar ser till att dom lyser med givare lite på överkänsliga sidan så halvljus går på lite tidigare än nödvändigt och får till siffrorna med annat som inte har verklig påverkan men är anpassat för körcykeln och får "bra" siffror.vetten skrev:Tycker det är lite konstigt det där med att vi ska anpassa allt till Euregler speciellt då med DRL och släckta baklysen och inte kunna göra undantag för det i Sverige så att dom ska vara tända här, vi har ju andra undantag typ att vi i det här landet inte får köra med dimljus ihop med halvljus medans det är tillåtet i ett flertal andra länder. Det finns säkert fler men kommer inte på något nu och nej jag är ingen anhängare av tända dimljus heller.Det är förstås förbjudet både i Sverige och i andra EU-länder att åka utan bakljus i mörker eller om det råder dålig sikt av andra skäl. Däremot kan Sverige inte göra undantag från den EU-regel som säger att en bil kan vara utformad så att bakljuset är avslaget i DRL-läget och inte går igång automatiskt i mörker. Vi har EU-gemensamt helbilsgodkännande och att kräva mer än det godkännandet på den svenska marknaden blir i EUs ögon ett otillåtet handelshinder. Sedan var det förstås idiotiskt av EU att inte kräva att positionsljusen bak alltid är på vid körning eller i vart fall att de går igång automatiskt i mörker. Nu har man tydligen ändrat sig på den punkten men tyvärr är de bilar som hann smita ut på marknaden dessförinnan fortfarande fullt lagliga.
6.19.7.1 och 5.11 i ECE Regulation 48 som allt grundar sig på gäller och säger inget om förbud mot bakljus+DRL så som Volvo tolkat detta är helt korrekt, synd bara att dom inte tog bort meningsläsa nolläget då det inte fyller funktion liksom släckta bakljus saknar funktion då bromsade bil syns lika bra/bättre med tända än med släckta bakljus om man inte är helt blind och missar informationen man får.
Givetvis skall biltillverkare tvingas ta ansvar för misstaget att tolka lite väl fritt och på bilägarens låga bekostnad lägga in ny programvara som aldrig tillåter släckta bakljus. Sen skall det verifieras av bilprovningen när bilen skall igenom nålsögat med aut. ombes. om detta inte är utfört.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..