Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nej du har rätt. Den kostade runt miljonen. Men poängen är de borde säljs fort som fan med det priset. Istället liggar de ute halva och hela år. Vilket i sin tur betyder att de inte fungerar som tjänstebilar för att de är dyra och att man inte har koll på restvärdet när leasingkontraktet löper ut.

En annan sak som kanske ger lite bias åt debatten i Sverige är att ni har mycket 70 och 90 vägar även på motorvägar.
När jag åker mellan landsdelarne i Danmark är det 130-väg där det i princip altid går 140-150 i ytterfilen. Bara de sista få mil blir på landsväg.

Det går inte ihop med el bilar när du håller 150 kmh. Det blir bara en enda timma på farthållare - och är det upp och när i fart är det än mindre.

När vi besöker vår familj någon helg åker vi sist på dagen. Det är runt 30 mil dit.
Om vi åker kl 1700 är vi där innan middag kl 1900. Skulle vi åka längre tid skulle vi få rasta barnen och då går det snabbt 60 minuter. Istället blir det ett stint utan paus.
Samma med Tyskland. Var på affärsmöte igår och kan inte flyga. Kör hemifrån efter barnen lämnat på skolan. Kör mot Hamborg på 3-4 timmar, möte en timma, kör hem igen, hemma innan middag och får tid med barnen. Släpper kostnad för hotel och en natt ute. Visst det gick i >200 kmh en bra bit för att hinna. Men det är så det funkar.
Enda alternativet är litet privat flygplan om du ska göra snabbare (ca. 20.000 dkk).
Var och en ska ju ta egna beslut men för mig och (tror jag) alla tyskar - pallar el-bil bara inte.

Mobility is king!

Om jag skulle gå på el bil gäller:
- snabbladdning i princip överallt där du kan få 50 mil på 10 minuter utan vänttid
- räckkvidd på 50 mil i motorvägsfart 150 kmh
- samma pris som en bensinbil med samma prestanda
- säkerhet för prisförlust
- möjlighet för att köpa 3-5 år gammal el-bil utan risk för stora kostnader på batteri och power elektronik

I så fall funkar det och hoppas att jag får möjligheten. Just nu avakter jag.

Minns iövrigt ett år sedan när jag var på Jyllandsringen med 2 Tesla. De kunde inte ladda på bana och kom från Århus (5 mil från banan).

De åkte 10 varv (2.5 mil) - sedan var det 5 mil kvar, dvs. räckvidd på ca 12 mil på en full laddning. Kanske et kuriöst exempel men när Tesla ny säljer "högprestanda" är det ett problem att det inte går att använda!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja om du köper bil efter att du måste kunna ta dig 300km på två timmar får du vänta nått år till.
Norrmannen kör en sträcka i 160km/h med teslan för att testa förbrukning, och då ligger ha på ca 3,4kwh/mil. Ger en räckvidd på runt 25-26 mil med 100kwh (och lite marginal).

Så du skulle nog behöva sänka till 140km/h för att klara 30 mil.. Och då förlorar du ju hela 8minuter och 20sekunder på din resan på 30 mil. Så det verkar ju solklart att du inte kan ha elbil... vill man inte få det att funka så blir det svårt.

Norrmannen hamnade förresten på 2,35kwh/mil i 120km/h.. Då har man en räckvidd på runt 40 mil med ett 100kwh-batteri. (2,35*40=94)
Jag ser inte riktigt att det skulle vara ett stort problem för de flesta, som alltså inte har ett sånt körmönster som kräver 150km/h i 30 mil hela tiden.. eller 200km/h t.o.r Hamburg över dagen.

Det kommer en dag då du troligen får ändra dina vanor lite om du inte ska betala väldigt mycket i extra miljöavgifter. Men jag tror inte att du kommer uppleva det som speciellt krångligt.
Då funkar det utmärkt i Sverige. Eftersom vi har 120 km/h som max. Jag ser bara en negativ sak med elbilar. Inget motorljud. Fast man vänjer sig väl med det också. Bara att hoppas på Lotto,så kan man köpa sig en Tesla
Skulle jag ha så mycket pengar att jag kunde köpa en Tesla skulle jag nog försöka vänta in antingen Porsche Mission E eller kanske helst Volvos Polestar-modeller! :)

Tesla har helt fantastisk drivlina och är skitrolig att köra, men interiörmässigt är den inte så jätterolig. Det känns väldigt amerikanskt och avskalat när man är van med nyare Volvos, och komforten tyckte jag inte heller var riktigt volvo-mässig. Lite sämre stolar (Speciellt om man inte är så smal. Mina nära 100kg tyckte det var lite trångt mellan höfterna.
Sen känns det lite väl plastigt för en så pass dyr dörr, och det är många som kommenterar passform och gnek.

Tesla har visat att det går att ha en elbil som huvudbil, och att det går att köra långt med en elbil utan att det tar massa extra tid. Väldiga avstånd på 100-150mil per dag tar längre tid än med bensin/diesel. Men egentligen allt under 60 mil tar inte längre tid än normalt om man normalt tar i allafall en paus under en sån resa.
Volvo inget för mig. Pga min förra Volvo. Blir nog några bilbyten,innan nästa Volvo. Har även åkt i en V90. Tyckte inte om inredningen. Ja har läst om kvaliteten på Teslor. Vi åker den 23:e Juli till England. Via Danmark,Tyskland,Holland. Båt från Holland. Vi kommer max åka 30 mil i ett sträck. Så skulle funka med vissa elbilar. Tycker det är skönt att stanna,och sträcka på sig. Ta en kopp kaffe. Förra sommaren var vi till Göteborg. Det är ca 40 mil. Vi stannade två gånger. En gång på hemresan.
Har läst Vi Bilägare och Teknikens Värld av och till sedan början av 80-talet. Ungefär en gång om året i tidningarna har det skrivits om att i framtiden, kanske om 5-10 år eller liknande kommer vi att... och något med el-bil, tallolja, eller tanka bilen hemma med vätgas från elektrolys med el från solceller på villan. Inte mycket har hänt. Skillnaderna som har blivit är att vi har mer gått över till diesel, med en kort period av E85 däremellan. Fler hybridbilar säljs, men merparten går på bensin och vid längre sträckor drar de ungefär lika mycket bensin som en vanlig bensinbil. Gasbilarna blev en flopp. Alla bilar (rätta mig om jag har fel) med något alternativt bränsle är antingen opraktiska, har för dålig räckvidd, klarar inte att fra släp mer än en liten vagn, för små, för dyra för vanligt folk, osäket andrahandsvärde, väger för mycket och har för låg lastvikt, måste skattesubventioneras för att överhuvudtaget kunna säljas (förutom till några entusiaster med fet plånbok) m.m. Kommer inte på en enda vettig vanlig personbil i normal storlek som V70. En säljare på jobbet kollade på Passat GTE, 100.000 kr dyrare, låg lastvikt och bötesrisk för övervikt med 4 pers med bagage och skidbox på taket, vanlig jäkla bensinmotor som drar rätt så mycket bensin efter 5-6 mils el- körning.
Sammanfattningsvis tror jag inte att det blir någon större skillnad om 10 år, historien brukar ha rätt. Fast en sak kommer att förbättras mer och det är utsläppen. Men vad många inte känner till att ju lägre utsläpp det blir desto mer bränsle drar bilen. Tex katalysaton gör att bilen drar 5-10% mer, även annan modern teknik. Kolla på vad en bil drar idag (ej någon tokig EU-cykel) utan vad den i verkligheten drar. Jämför med för 20 år sedan så ser man att det är inte så stor skillnad. Men en stor skillnad är att bilarna har fler hk idag, det är en stor sak i utvecklingen av bilen. Men vad det verkligen det som var det viktiga? Alla talar bara om alternativa bilar. Jo, de finns och fanns även förr, men få vill betala.
EjS skrev:Utav de 86 bilar har bara 4 styck (!) gått över 10.000 mil dvs. att man i princip - dels ingen erfarenhet har med hållbarheten - dels verkar det som att det bara är folk med obefintligt transportbehov som kan leva med en elbil.
Inte konstigt alls att Teslorna rullat så lite. Häromkring är Tesla-ägarna inga miljövänner. Det är bara show-off då de har ruskigt gott om flis. Utanför lyxvillan står en Tesla flankerad av en X5 4.0D och en E-klass 350D. Och vid bryggan en stor båt med dubbla V8or helt utan avgasrening och ljuddämpare. Greenwashing är den nya trenden.
VolvoB20, teslorna rullar betydligt mer än "snittbilen". Många kör 3-4000 mil per år. Att många inte rullat så långt är ju också för att dom inte funnits så länge. Men kollar du inlägget under det du kommenterade ser du att rätt många i den undersökningen hamnar över 10k mil.. Trots att bilarna inte funnits så många år.

Taxibilarna i Stockholm har rullat några år nu också och det har inte varit några batteriproblem med dem, dom borde ju rullat bra mkt över 10k mil.

Att Teslan däremot för många inte är köpt av nått miljötänk i bakhuvudet håller jag med om. Teslan är en extrem bil och den utklassar väldigt många ICE-bilar, även de som ligger i samma prisklass.

Det är också intressant att se på senaste årens försäljning (hittar dock inte 2016) för bilar i den här klassen i USA. Tesla ökar med drygt 43%.. de andra inte riktigt...
Bild
https://cleantechnica.com/2016/01/15/1- ... omparison/
Teslans ökning motsvarar ganska exakt de andras minskning. Kanske en slump...
Vilket som så känns det som att dom väldigt snabbt blivit en stor spelare i den prisklassen.

Jag tror att det kommer att se ungefär likadant ut i mellanklass och småbilsklassen om några år... Alltså inte enbart med Tesla utan generellt med elbilarna.
TommyP86 skrev:Mest okunniga resonemang jag läst på länge. Jag vet inte ens varför jag kommenterar det.
Har en broschyr om VW Golf från 1987 hemma.
1.6 diesel 55 hk 1987
Landsväg: 0,4 l/mil
Blandad: 0,5
Stad: 0,6

Motsvarande bil i storlek idag VW Polo 2017
EU körcykel som alla vet, bluff- förbrukning.
Landsväg: 0,31
Blandad: 0,34
Stad: 0,40
Verklig förbrukning ungefär samma efter 30 år!
Men fler hk idag.

Golf bensin 1,6 1987, 69 hk
Landsväg: 0,55
Blandad: 0,71
Stad: 0,77

Polo TSI 90 2017, 90 hk, EU körcykeln.
Landsväg: 0,4
Blandad: 0,47
Stad: 0,60
Verklig förbrukning är säkert 1 dl mer per mil, alltså nära 1987 års förbrukning, men 90 hk istället för 69 hk.

Okunnig eller inte? Inte tycker jag att det har skett så mycket på 30 år. Förbrukningen på bilarna är nära lika trots 30 år. Men fler hk har de lyckats få ut på samma motorstorlek. Men var det inte låg rbrukning som var så viktig numera? Tillverkarna har missat det och satsat på mer hk istället, under dessa 30 år.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 61
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240