- tor 06 jul 2017, 13:15
#1183629
Nej du har rätt. Den kostade runt miljonen. Men poängen är de borde säljs fort som fan med det priset. Istället liggar de ute halva och hela år. Vilket i sin tur betyder att de inte fungerar som tjänstebilar för att de är dyra och att man inte har koll på restvärdet när leasingkontraktet löper ut.
En annan sak som kanske ger lite bias åt debatten i Sverige är att ni har mycket 70 och 90 vägar även på motorvägar.
När jag åker mellan landsdelarne i Danmark är det 130-väg där det i princip altid går 140-150 i ytterfilen. Bara de sista få mil blir på landsväg.
Det går inte ihop med el bilar när du håller 150 kmh. Det blir bara en enda timma på farthållare - och är det upp och när i fart är det än mindre.
När vi besöker vår familj någon helg åker vi sist på dagen. Det är runt 30 mil dit.
Om vi åker kl 1700 är vi där innan middag kl 1900. Skulle vi åka längre tid skulle vi få rasta barnen och då går det snabbt 60 minuter. Istället blir det ett stint utan paus.
Samma med Tyskland. Var på affärsmöte igår och kan inte flyga. Kör hemifrån efter barnen lämnat på skolan. Kör mot Hamborg på 3-4 timmar, möte en timma, kör hem igen, hemma innan middag och får tid med barnen. Släpper kostnad för hotel och en natt ute. Visst det gick i >200 kmh en bra bit för att hinna. Men det är så det funkar.
Enda alternativet är litet privat flygplan om du ska göra snabbare (ca. 20.000 dkk).
Var och en ska ju ta egna beslut men för mig och (tror jag) alla tyskar - pallar el-bil bara inte.
Mobility is king!
Om jag skulle gå på el bil gäller:
- snabbladdning i princip överallt där du kan få 50 mil på 10 minuter utan vänttid
- räckkvidd på 50 mil i motorvägsfart 150 kmh
- samma pris som en bensinbil med samma prestanda
- säkerhet för prisförlust
- möjlighet för att köpa 3-5 år gammal el-bil utan risk för stora kostnader på batteri och power elektronik
I så fall funkar det och hoppas att jag får möjligheten. Just nu avakter jag.
Minns iövrigt ett år sedan när jag var på Jyllandsringen med 2 Tesla. De kunde inte ladda på bana och kom från Århus (5 mil från banan).
De åkte 10 varv (2.5 mil) - sedan var det 5 mil kvar, dvs. räckvidd på ca 12 mil på en full laddning. Kanske et kuriöst exempel men när Tesla ny säljer "högprestanda" är det ett problem att det inte går att använda!
Sent from my iPhone using Tapatalk
En annan sak som kanske ger lite bias åt debatten i Sverige är att ni har mycket 70 och 90 vägar även på motorvägar.
När jag åker mellan landsdelarne i Danmark är det 130-väg där det i princip altid går 140-150 i ytterfilen. Bara de sista få mil blir på landsväg.
Det går inte ihop med el bilar när du håller 150 kmh. Det blir bara en enda timma på farthållare - och är det upp och när i fart är det än mindre.
När vi besöker vår familj någon helg åker vi sist på dagen. Det är runt 30 mil dit.
Om vi åker kl 1700 är vi där innan middag kl 1900. Skulle vi åka längre tid skulle vi få rasta barnen och då går det snabbt 60 minuter. Istället blir det ett stint utan paus.
Samma med Tyskland. Var på affärsmöte igår och kan inte flyga. Kör hemifrån efter barnen lämnat på skolan. Kör mot Hamborg på 3-4 timmar, möte en timma, kör hem igen, hemma innan middag och får tid med barnen. Släpper kostnad för hotel och en natt ute. Visst det gick i >200 kmh en bra bit för att hinna. Men det är så det funkar.
Enda alternativet är litet privat flygplan om du ska göra snabbare (ca. 20.000 dkk).
Var och en ska ju ta egna beslut men för mig och (tror jag) alla tyskar - pallar el-bil bara inte.
Mobility is king!
Om jag skulle gå på el bil gäller:
- snabbladdning i princip överallt där du kan få 50 mil på 10 minuter utan vänttid
- räckkvidd på 50 mil i motorvägsfart 150 kmh
- samma pris som en bensinbil med samma prestanda
- säkerhet för prisförlust
- möjlighet för att köpa 3-5 år gammal el-bil utan risk för stora kostnader på batteri och power elektronik
I så fall funkar det och hoppas att jag får möjligheten. Just nu avakter jag.
Minns iövrigt ett år sedan när jag var på Jyllandsringen med 2 Tesla. De kunde inte ladda på bana och kom från Århus (5 mil från banan).
De åkte 10 varv (2.5 mil) - sedan var det 5 mil kvar, dvs. räckvidd på ca 12 mil på en full laddning. Kanske et kuriöst exempel men när Tesla ny säljer "högprestanda" är det ett problem att det inte går att använda!
Sent from my iPhone using Tapatalk