Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasThn
Lucif3r skrev:
AndreasThn skrev:Engelsk eller om den var tysk forskningsstudie hävdar att man ser bromsljusen bättre när baklyktorna ej är tända.

Ja, det är mycket möjligt.. Men då är ju problemet det att man inte ser bilen fören denne bil bromsar - och då kan det mycket väl vara alldeles för sent. Ser man bilen långt innan så vet man att det ligger en bil framför, och man vet att denne kan få för sig att tvärnita(som många gör 2m framför fartkameror t ex).

Men, har inte alla bilar, även nya, dedikerat bromljus "i mitten" av bilen, innanför bakrutan alt. vingen? 7/945 t ex har ju bromsljusen på samma plats som bakljusen - men så har dom ju ett bromljus i bakrutan(alt. vinge, eller både och) också, så det är knappast svårt att se om det bromsas eller ej på dom.
Så kan tyckas men det var ändock vad de kom fram till.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Sen e det inte lätt att se nersläckta bilar i vattendimma vid omkörning av en lastbil.
av Sharkbait
Hyundai är ännu en tillverkare som ger valmöjligheten för chauffören att vrida om till enbart belysning fram och totalt mörkt bak natt som dag. Även Nissan tillverkar sina bilar på det sättet.

Det var kväll och jag började närma mig en buss och 3 bilar fram för bussen. Det var en lucka mellan bussen och bil nr 3 där jag kunde lägga mig efter omkörning utav bussen. Kör om bussen och skall svänga in i "lucka" och vips när jag har passerat bussen så är det en bil i "luckan". WTF tänkte jag. Det var en Nissan med ingen belysning bak. Det var tur att det inte regnade eller snöade för då hade jag nog inte upptäckt spökbilen!!

Det var en Hyundai som kommer ut på motorvägen utan belysning bak och självklart är det på kvällen. Jag blinkade med helljus och vrider om till position ett par gånger men chauffören fattar nada. Den har ingen som helst koll på bilen eller fattar att den åker utan belysning bak varje gång det är mörkt ute eller i dålig sikt.
av llesrof
Sharkbait skrev: Det var en Hyundai som kommer ut på motorvägen utan belysning bak och självklart är det på kvällen. Jag blinkade med helljus och vrider om till position ett par gånger men chauffören fattar nada. Den har ingen som helst koll på bilen eller fattar att den åker utan belysning bak varje gång det är mörkt ute eller i dålig sikt.
Det är ju tyvärr standard att de inte fattar. Jag undrar vad dessa människor tänker när någon blinkar som en galnig bakom dem. I de flesta fall måste de förstå att det är just DEM som bilen bakom blinkar på. När någon blinkar med ljuset på en så är det ju för att påkalla uppmärksamhet, för att indikera att något är på tok. Varför blinkar bilen bakom? Vad kan vara på tok? Är en dörr öppen? Nej, det märker man. Är det punktering? Näe, det märker man ofta. Brinner bilen? Näe, det borde man märka. Blinkar föraren för att det känns roligt? Ja, förmodligen. Det måste vara den slutsatsen som dras innanför deras skallben. De som inte lyckas dra slutsatsen att mörker/nedsatt sikt och bil bakom som blinkar på en beror på att det ör något med ens belysning som felar, måste antingen vara gravt retarderad eller totalt obekant med hur DRL fungerar.
Användarvisningsbild
av svergie2
Sharkbait skrev:Hyundai är ännu en tillverkare som ger valmöjligheten för chauffören att vrida om till enbart belysning fram och totalt mörkt bak natt som dag. Även Nissan tillverkar sina bilar på det sättet.

Det var kväll och jag började närma mig en buss och 3 bilar fram för bussen. Det var en lucka mellan bussen och bil nr 3 där jag kunde lägga mig efter omkörning utav bussen. Kör om bussen och skall svänga in i "lucka" och vips när jag har passerat bussen så är det en bil i "luckan". WTF tänkte jag. Det var en Nissan med ingen belysning bak. Det var tur att det inte regnade eller snöade för då hade jag nog inte upptäckt spökbilen!!

Det var en Hyundai som kommer ut på motorvägen utan belysning bak och självklart är det på kvällen. Jag blinkade med helljus och vrider om till position ett par gånger men chauffören fattar nada. Den har ingen som helst koll på bilen eller fattar att den åker utan belysning bak varje gång det är mörkt ute eller i dålig sikt.
Dock gör nog alla (läs dom flesta) tillverkare på detta vis, man kan ju till och med köra en Volvo helt svart bak med endast DRL tänt fram Bild Hatar folk som inte kan hantera något så basalt som ljus... Ställ skiten så halvljusläge hela tiden då om du inte har hjärnkapacitet nog att slå om vid behov och du prompt ska köra på DRL...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kom ikapp en bil utan bakljus i mörkret och jag blinkade med alla lysen men ingen reaktion.. Så jag låg en 100 meter bakom med helljus och extraljus på konstant, efter 7-8km fattade chauffören att slå på halvljus och bakljus.. :x
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, fattar inte föraren och jag är i ett sådant läge där jag "måste" ligga kvar bakom, då åker helljuset på och stannar på tills föraren gör något åt saken.
Användarvisningsbild
av vetten
Tycker det är lite konstigt det där med att vi ska anpassa allt till Euregler speciellt då med DRL och släckta baklysen och inte kunna göra undantag för det i Sverige så att dom ska vara tända här, vi har ju andra undantag typ att vi i det här landet inte får köra med dimljus ihop med halvljus medans det är tillåtet i ett flertal andra länder. Det finns säkert fler men kommer inte på något nu och nej jag är ingen anhängare av tända dimljus heller.
av andersuw
vetten skrev:Tycker det är lite konstigt det där med att vi ska anpassa allt till Euregler speciellt då med DRL och släckta baklysen och inte kunna göra undantag för det i Sverige så att dom ska vara tända här, vi har ju andra undantag typ att vi i det här landet inte får köra med dimljus ihop med halvljus medans det är tillåtet i ett flertal andra länder. Det finns säkert fler men kommer inte på något nu och nej jag är ingen anhängare av tända dimljus heller.
Det är förstås förbjudet både i Sverige och i andra EU-länder att åka utan bakljus i mörker eller om det råder dålig sikt av andra skäl. Däremot kan Sverige inte göra undantag från den EU-regel som säger att en bil kan vara utformad så att bakljuset är avslaget i DRL-läget och inte går igång automatiskt i mörker. Vi har EU-gemensamt helbilsgodkännande och att kräva mer än det godkännandet på den svenska marknaden blir i EUs ögon ett otillåtet handelshinder. Sedan var det förstås idiotiskt av EU att inte kräva att positionsljusen bak alltid är på vid körning eller i vart fall att de går igång automatiskt i mörker. Nu har man tydligen ändrat sig på den punkten men tyvärr är de bilar som hann smita ut på marknaden dessförinnan fortfarande fullt lagliga.
av BennyL
~Kalle~ skrev:På Honda och Hyundai ( säkert andra märken också) så fungerar faktiskt automatiken om man kör på AUTO, men när man stänger av bilen lyser halvljuset ett tag, det är väl därför folk får panik och vrider ljusreglaget till läge 0, och då lyser endast DRL.. :???:
Såg precis detta en dag när jag hade parkerat. Det kom en i40 och parkerade bredvid mig och föraren hoppade ut med alla lampor på. En tomgångskörare tänkte jag... men efter ett antal sekunder slocknade alla lampor på bilen och sen blev det bara svart... :mrgreen:

Jag tror säkert att detta är ställbart i någon meny, typ comming home-läge eller liknande, men jag hade nog reagerat själv om jag hade en sådan bil att här lyser allt, lika bra att släcka...
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 57
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]