Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Suck.. rapporten är välgjord men på gammal data. De tar inte hänsyn till att datan är gammal och att utvecklingen hela tiden går mot bättre, mindre energikrävande batterier samt att elproduktionen också är på samma väg. Ska man ta fram en rapport med någon som helst användningspotential måste man väl ta hänsyn till förändringar som pågår?
Du kan ju inte påstå att det t.ex går att använda den rapporten i något som helst framtidsscenario. Som ett historiskt dokument kan den vara intressant, men inte för hur nuläget är.

SVT skriver så här:
En bil som skall klara 50-60 mils körning utan laddning, har batteri på uppemot 100kWh, vilket kan ge upphov till 15-20 ton klimatutsläpp under tillverkningen. Då kan en snål diesel rulla 15-20 000 mil, på samma klimatutsläpp som elbilen haft bara för att producera batteriet
Om vi säger att dieselbilen är snål och gör av med 0,5l/mil så är det 10k liter på 20k mil.

10 000l diesel * 2,94 [kg CO2 ekv/liter]
= 29,4ton co2.

Räknar vi att bilen skulle dra 4,5l/mil får vi ändå över 26ton co2.

Eftersom både uppskattningen 15-20ton klimatutsläpp vid tillverkningen är överdriven och utsläppen från den snåla dieselbilen underdriven blir det så skevt. Jag blir irriterad på att man lägger upp det så förenklat, för när herr Svensson läser det tar han det som en sanning och ett nuläge.
Varför bli irriterad på någonting som är korrekt enligt tillgängliga fakta?

Låt oss ta en en snål dieselbil. Jag orkade inte leta så länge så jag tog det första som jag kom på -- en Peugot 208 diesel. De senare varianterna av denna har enligt spritmonitor en sittförbrukning på 0,442 l/mil (https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2). Det ger ett koldioxidusläpp på 15.000 mil på ca 19 ton (15000 * 0,442 * 2,94) -- vilket är inom det i rapporten angivna intervallet. Väljer du istället på att räkna på någon av de verkliga snålkörarna (0,364) så kommer de ca 19.000 mil på 20 ton koldioxid.

Precis samma data som rapporten -- och det finns säkert någon annan bilmodell som är ännu snålare.
Du räknar rätt med dom siffror du presenterar, men jag vänder mig mot ett par delar som enligt mig gör beräkningen skev. Bl.a att dom har räknat med att batterifabrikerna använder så mycket fossil el att det skulle behövas 1,5-2ton per kwh. Kollar man på de största batterifabrikerna verkar de flesta t.o.m ha rätt mycket egen solkraft:
* Tesla currently manufacturers vehicles in California and batteries in Nevada. The Nevada battery Gigafactory will be 100% renewably powered with a 70MW solar array and have on site recycling. The Freemont California grid is actually already very clean with 70% from non-fossil fuels (which partially explains the lack of solar there).

* Chevy’s Bolt is manufactured by GM in Michigan. 54% of the facility’s energy comes from a combination of a 350kW solar array and landfill gas. The batteries are made by LG batteries in Holland Michigan, predominately powered by a natural gas power plant. There is no solar integration in that LG facility but satellite imagery appears to show solar installed on some of their international facilities (oddly this is not mentioned in their sustainability reports). GM also has a plan to use 100% renewable energy by 2050 but that’s almost meaningless because almost everything should be 100% renewably powered by then or we’re going to be in big trouble.

* The Ford Focus EV is also made in Michigan factory which incorporates a 500kW solar array. Their batteries are also made by LG.

* Nissan has a solar array on the Leaf factory in Japan, but they don’t have one on the USA factory. Their batteries are also made by LG.
http://www.teslarati.com/tesla-greener- ... facturing/

Det andra är att en liten Pegugot 208 skulle inte behöva ett 100kw batteri för att gå 50 mil. troligen skulle det räcka med runt 65-70kw. Alltså runt 30-35% mindre där också. Som att jämföra en stor XC90 dieselbil med en liten bensinbil och hävda att bensinen är så mycket mer effektiv och att man inte borde bygga dieselbilar eftersom den lilla kan köra minst dubbelt så långt på samma mängd bensin som XC90 kör på diesel. Om man för fram det så, öven om man som SVT skriver ut att det är en snål liten (skrev dom liten?) diesel, vinklar man det så att det ena låter sämre än det andra.
Alla ser världen som de vill.

När de gäller din solkraft-kommentar -- det är bara Gigafactory av dessa som är en batterifabrik. Och Gigafactory är knappt operationell. Det kommer att behövas större förändringar av batteriproduktionen för att göra de använda siffrorna inkorrekta. Vid nästan all forskning är det bättre att data som kan verifieras istället för önskedata om framtiden. Det blir sällan, för att inte säga aldrig, bra. Övriga fabriker bygger bilar, men det är inte det vi diskuterar nu. För övrigt byggs alla bilar i bilfabriker...

Sedan undrar jag varifrån du får siffran att det skulle räcka med 65-70 kWh? (Jag antar att det är kWh du menar, eftersom kW är ett effektmått). Den enda bilen som kommer i närheten av det är Tesla P100D -- som har ca 60 mil i räckvidd enligt NEDC. Men som vi konstaterat är NEDC inget bra mått -- den ovan nämnda 208:an ska ta 0,3 enligt NEDC...

För mig är det fullt möjligt att med nuvarande batteriteknik så behövs det 100 kWh för att i verkligheten komma 60 mil även i en liten bil. Den relativt stora bil som har 100 kWh kommer inte 60 mil i normalfallet. Och TeslaX kommer inte ens nära. Har du några fakta som visar att jag har fel -- för jag har inga fakta utan bara antaganden baserat på vad elbilar generellt presterat i tester. Problemet med stora batterier är att de väger mycket, så räckvidden fördubblas inte med ett dubbelt så stort batteri...
Jag baserar det på att mindre elbilar så som Hyundai Ionic, Nissan Leaf och Zoe drar 1.2-1.7kwh per mil i verklig körning, där Hyundaien är klart snålaste och går att snålköra på 1 kwh/mil!
En Model S drar ungefär 2kwh per mil och en Model X 2.3-2.6kwh/mil. Olika modeller är olika känsliga för hastighet.. En Model S t.ex presterar väldigt bra i motorvägsfart, vilket också Ioniq gör. En Leaf drar förhållandevis mycket i motorvägsfart. Model X mer än Model S då den är högre, men den är lite mer strömlinjeformat än Leafen.

Vikten på batterierna är på väg ner de också.. Så som priset. Energitätheten har ökat med nära det dubbla på bara några år!

Jag skrev inte 60mil någonstans. Med en Tesla Model S med 100kwh batteri kommer man nästan 50mil. Lite mindre då man inte har 100kwh tillgängligt. Ett par kwh har dom spärrat för att man inte ska kunna djupurladda eller toppladda för mkt.
En norrman körde dryga 80mil med en Model S 85D, men då med en snitt hastighet på 40km/h.

Håller med dig om att data som verifieras är värdefull, men i en som här studie som gäller ett område som är i så kraftig förändring bör man också ha någon slags analys av nuläget och framtiden anser jag. Annars ger man fel bild av en teknik som faktiskt ser ut att bli en stor del av lösningen på vårt oljeberoende, co2-eldande och hälsoproblem i städerna.
joel80 skrev:Jag baserar det på att mindre elbilar så som Hyundai Ionic, Nissan Leaf och Zoe drar 1.2-1.7kwh per mil i verklig körning, där Hyundaien är klart snålaste och går att snålköra på 1 kwh/mil!
En Model S drar ungefär 2kwh per mil och en Model X 2.3-2.6kwh/mil. Olika modeller är olika känsliga för hastighet.. En Model S t.ex presterar väldigt bra i motorvägsfart, vilket också Ioniq gör. En Leaf drar förhållandevis mycket i motorvägsfart. Model X mer än Model S då den är högre, men den är lite mer strömlinjeformat än Leafen.

Vikten på batterierna är på väg ner de också.. Så som priset. Energitätheten har ökat med nära det dubbla på bara några år!

Jag skrev inte 60mil någonstans. Med en Tesla Model S med 100kwh batteri kommer man nästan 50mil. Lite mindre då man inte har 100kwh tillgängligt. Ett par kwh har dom spärrat för att man inte ska kunna djupurladda eller toppladda för mkt.
En norrman körde dryga 80mil med en Model S 85D, men då med en snitt hastighet på 40km/h.
Extremvärden är ju kul, men hur relevanta är de. Min förra V70 D5 AWD lyckades jag köra 150 mil på en tank = 0,45 l/m och det är ändå en stor tung 4-hjulsdriven kombi när jag provade en gång på långfärd under semestern. Tog mig ända från Budapest och långt upp i Sverige innan jag behövde tanka.

Min nuvarande XC70 D5 AWD Polestar tog 0.63 under 660 mil europa-trip med alp-pass, blåsade på autobahn och timma i kö med full AC. Det knns mer relevant.

Jag tycker det är intressantare att jämföra vardagssiffror vid normal körning. Både för ICE och elbilar.
Vet inte hur många Tesla som finns i Sverige men i Danmark var el bilar för ett tag sedan fria från avgift.
Då kunde man köpa en Tesla S för samma pris som en Volvo V70 D3 t.ex.

Så idag finns massor Tesla på vägen men de går aldrig - som i ALDRIG - mer än 100 kmh på motorvägen för att optimera räckvidd.
Alla är till salu nu - dels för att försöka tjäna pengar på att det har kommit avgift på nya bilar - dels för att folk tröttnar på laddning - speciellt när batteriet blir sämre över tid.

Det som kanske är oroväckande är att det finns 86 Tesla S ute på försäljning och de varit till salu i halva och hela år. Til jämförelse finns 145 Volvo V70 diesel till salu i hela Danmark.

Utav de 86 bilar har bara 4 styck (!) gått över 10.000 mil dvs. att man i princip - dels ingen erfarenhet har med hållbarheten - dels verkar det som att det bara är folk med obefintligt transportbehov som kan leva med en elbil.

Bild
Nu var det många myter på en gång.

Det går utmärkt att åka ner till t.ex Italien eller Spanien på semester i en Tesla! Med en bränslekostnad på nära noll... Räckvidden är inga stora problem där, man har snabbladdare hela vägen och en räckvidd på 30-35 mil i motorvägsfart. Laddarna finns med mindre än 20 mils mellanrum, ofta närmre så du kan hoppa över varannan.
Danmark är ju inte mer än 40mil från norr till söder, med en paus på 10 minuter på en sån resa kan du hålla samma fart som andra. Och hur ofta tror du folk kör över 30 mil i stöten?
Du har Teslas snabbladdare på många ställen, och sen har du Clevers nät också som inte syns på den här kartan:
Skärmklipp 2017-07-06 10.59.35.png
Skärmklipp 2017-07-06 10.59.35.png (652.94 KiB) Visad 607 gånger
Batteriet sämre över tid? Var får du det ifrån? Ungefär 5-6% tapp har rapporterats efter 10-15000 mil! Och kurvan verkar vara så att det är de första 5000 milen som det droppar mest, och sen avtar minskningen.
Bild

Danska priserna går inte riktigt att jämföra nu eftersom det var sjukt billigt där innan dom ökade på registeravgiften.
Hur är det med dom avgifterna när man köper begagnat? Betalar man dom utöver bilpriset eller fäljer de med bilen?
Jovisst går det att jämnföra. En ny Tesla P100 går på 1.8 M DKK, ungefär 2.4 M SEK. Begagnade från 2013 går på runt 400.000 dkk i dagens prismarknad.

Värdeförlust: 75% på 3,5 år

Jävlar!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Fast för 3,5 år sen kostade väl inte en P100 1,8 M DKK?

Så ser det inte ut i Sverige, eller i nått annat land tror jag. Hur är det med registeravgiften? Tas den ut vid begagnatköp?
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 61
Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240