Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev: Igår, 18:15
fjohan82 skrev:Den ljusa inredningen var dock ingen hit...
Dålig kvalité? Den är åtminstone snyggare att titta på när man ser på bilderna. Den orange belysningen ser mysko ut, men det kan ju vara fel på färgbalansen på de bilderna. Med tanke på omgivningsljuset.
Ja ljuset ger inte rätt förutsättningar, den ljusa inredningen gick på tok för mycket åt gult.
Sen var lädret på vissa delar allt för "halt", vet inte om det var för att bilen var helt ny och inte "in-sliten" kanske. Ska sägas att detta inte vållade problem att sitta i sätet, inte på den nivån.
Belysningen gick mer åt grönt när jag hoppade in i bilen så det är kanske något som justeras under färd, tänkte inte på det.
Jallemet skrev: Idag, 08:20 Är försäkringar något som diskuteras?
Inte för min del, men just denna med räckviddsförlängare och överlag motorsvag för att vara en elbil har jag på egen hand kollat pris på.
Halvförsäkring med över 2500 mil/år (5K i självrisk) kostar 400kr/mån och helförsäkring kostar 970 kr/mån. Dessa priser är hos IF där jag har 15%, bor dock i storstad.
Den med AWD som har 600 hk lär ha avsevärt mycket högre försäkringskostnad, oklart dock hur mycket det skiljer mot andra bilar med den effekten.
Derank skrev: tor 12 feb 2026, 21:11 jag slår dig med 1år 2016 köptes xc60in, 10år i april. <fortfarande efter 16000mil och 10år inbringar den ett sinnessjukt högt andrahandsvärde här i stan. Men ingen ide att byta, kan inte åka billigare idag känner jag. Ja, om jag åkeer buss då.
apersson850 skrev:Min XC90 är bara från 2019, och jag köpte den 2024. Jag var mer i linje innan, med en XC70 inköpt 2011, såld 2024. Eller ännu hellre med min 854 Turbo, köpt 1993, skrotad 2011 med 50000 mil på mätaren och en ägare.
Stabilt! :-)
Flera gånger när jag läst diskussioner om försäkringar på elbilsforum har jag varit helt säker på att dom diskuterat årspremier. Har ibland blivit överraskad att det inte är så dyrt ändå, rent av billigt.
Sen visar det sig att det är månadspremier dom diskuterar... :x
GustavE skrev:Flera gånger när jag läst diskussioner om försäkringar på elbilsforum har jag varit helt säker på att dom diskuterat årspremier. Har ibland blivit överraskad att det inte är så dyrt ändå, rent av billigt.
Sen visar det sig att det är månadspremier dom diskuterar... :x
Jag har sett allt från Peugeot från 400:- till Tesla modeller med närmare 2500:-, som sagt, per månad.

Nu tänker jag att premier kan sjunka något om bilarna är felfria över tid så det kanske blir bättre.
Derank skrev: tor 12 feb 2026, 21:11 jag slår dig med 1år 2016 köptes xc60in, 10år i april. <fortfarande efter 16000mil och 10år inbringar den ett sinnessjukt högt andrahandsvärde här i stan. Men ingen ide att byta, kan inte åka billigare idag känner jag. Ja, om jag åkeer buss då.
Äh, våra 4 bilar har just nu har vi ägt i 11, 13, 22 respektive 30 år nu.

Har också ägt ett antal asiatiska bilar men samtliga dessa tog rosten och de finns därför inte kvar i livet, därför är jag sjukt skeptisk till alla nya elbilar från östen... säkert fin fina för tjänstebilsåkare som dumpar dem efter 36 månader men skulle fan inte våga köpa en sådan då jag ju behåller våra bilar längre tid.

Det är ju inte bara batteriert som ska behålla kapaciteten i många år, det är ju bra om det finns kaross och hjulupphängning kvar också, vilket det inte gjorde efter några få år i saltslasket.
  • 1
  • 472
  • 473
  • 474
  • 475
  • 476

Du har väl separata tändspolar på […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]

jag slår dig med 1år 2016 köpt[…]