Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Camel skrev: fre 18 feb 2022, 13:06 det behövs en rejäl höjning av råoljepriset ..
Det är precis vad vi talar om.. :-/
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lockis skrev: fre 18 feb 2022, 11:12 Reduktionsplikten är högre satt här?
Ja, regeringen bestämde att reduktionsplikten skall vara betydligt högre här än i resten av EU. Och eftersom som biodrivmedel är väldigt dyrt blir alltså slutprodukten mycket dyrare.

Det verkligt intressanta är varför reduktionsplikten är satt så väldigt mycket högre av svenska regeringen.

Jag tänker klippa mitt Preem-kort.
av Lockis
MarcusJ skrev:
Lockis skrev: fre 18 feb 2022, 11:12 Reduktionsplikten är högre satt här?
Ja, regeringen bestämde att reduktionsplikten skall vara betydligt högre här än i resten av EU. Och eftersom som biodrivmedel är väldigt dyrt blir alltså slutprodukten mycket dyrare.

Det verkligt intressanta är varför reduktionsplikten är satt så väldigt mycket högre av svenska regeringen.
Och din åsikt är att det är i maskopi med bolagen som producerar.
medans jag hävdar att det inte finns en möjlighet för alla utom 1 parti att ha samma agenda. Så den mest troliga orsaken är, som man säger att man vill vara världsledande?
Nu börjar man dock pudla. Inflationen drivs på rätt mycket pga drivmedelspriserna idag. Flertalet partier har öppnat för att sänka reduktionen för att få ner priserna osv.

Återstår att se vad som verkligen görs åt saken.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lockis skrev: fre 18 feb 2022, 13:54 Och din åsikt är att det är i maskopi med bolagen som producerar.
medans jag hävdar att det inte finns en möjlighet för alla utom 1 parti att ha samma agenda. Så den mest troliga orsaken är, som man säger att man vill vara världsledande?
Nu börjar man dock pudla. Inflationen drivs på rätt mycket pga drivmedelspriserna idag. Flertalet partier har öppnat för att sänka reduktionen för att få ner priserna osv.

Åsikt? Tja, det föreligger ett antal väldigt besvärande omständigheter iaf. Det är min åsikt.

Att Preem fått fördelar som kompensation för att inte få bygga raffinaderi tycks vara rätt uppenbart. Att en hel del av detta undanhållits Riksdagen genom sossarnas och miljönissarnas försorg verkar också mer än sannolikt. Knappast så att Preem uppvaktade regeringen för att få till det här, snarare tvärtom att regeringen i sin iver att vara världsbäst på "miljö" fick med Preem på tåget genom att utlova fördelar.
av Lockis
MarcusJ skrev:
Lockis skrev: fre 18 feb 2022, 13:54 Och din åsikt är att det är i maskopi med bolagen som producerar.

Åsikt? Tja, det föreligger ett antal väldigt besvärande omständigheter iaf. Det är min åsikt.

Att Preem fått fördelar som kompensation för att inte få bygga raffinaderi tycks vara rätt uppenbart. Att en hel del av detta undanhållits Riksdagen genom sossarnas och miljönissarnas försorg verkar också mer än sannolikt. Knappast så att Preem uppvaktade regeringen för att få till det här, snarare tvärtom att regeringen i sin iver att vara världsbäst på "miljö" fick med Preem på tåget genom att utlova fördelar.
https://arbetet.se/2020/11/13/vem-finan ... dmo-uvell/

Du kan ju läsa lite kring din källa :-D
Användarvisningsbild
av Camel
Erik Å skrev:
Camel skrev: fre 18 feb 2022, 13:06 det behövs en rejäl höjning av råoljepriset ..
Det är precis vad vi talar om.. :-/
Inget jag talar för. Vi skrev så här:
Camel skrev:
Erik Å skrev:Om nu h-vetet brakar loss i Ukraina så får ni räkna med att det kan bli mycket, mycket dyrare än så..
En tredjedel av oljan som importeras till SE kommer tydligen från Ryssland.
Ja, det lär påverka. Dock uppgår råoljekostnaden i nuläget för bensin endast till drygt ca 1/5 av konsumentpriset vid pump. Så det behövs en rejäl höjning av råoljepriset för att det verkligen ska kännas mycket dyrare vid pump. Priskonstruktionen med moms på totalen hjälper till med detta. Staten går inte lottlös.
Eftersom råoljekostnaden är en liten del av priset för bensin vid pump så betyder inte råoljekostnaden allt. Momsintäkterna till staten ökar om råoljekostnaden ökar. Du kanske har åsikten att drivmedelspriserna måste öka mycket av något skäl? I så fall får du lobba för att öka pålagorna eftersom ett höjt råoljepris inte hjälper så mycket. Personligen anser jag att drivmedelspriserna vid pump är alldeles för höga även om jag själv klarar av att betala. Det finns faktiskt många som är beroende av bilen och som saknar alternativ. Det är inte en så kul situation när politiken inte förstår. Alternativen måste fram först. Realistiska alternativ för gemene man. Sedan kan man naturligtvis öka pålagor och skatter som styrmedel för att erhålla önskat beteende. Inte tvärtom.
av Volvoold
Folk har rätt att tycka vad dem vill men det är intressant att notera att även här i forumet, så verkar alla källor förutom etablerad ljugmedia,(lügenpresse på Tyska) misstänkliggöras, bara för att de tar fram en sida som politikerna helst vill gömma för folket.

Det är makalöst att folk inte fattar det är klart att det finns en jävsituation när riksdagen/regeringen bestämmer tex Public service budget. Det säger sig självt att det inte blir speciellt regimkritiska nyheter, eftersom risken är att budgeten minskas nästa beslutsperiod. Precis som om Volvo skulle beställa en återkommande undersökning från tex Teknikens värld, om hur driftsäkra Volvobilar är. Det känns inte som om det skulle bli alltför objektivt....

Man börjar förstå hur det fungerade i DDR samt östländer som Rumänien, Ryssland mm....

Det är klassikern, nämligen att skjuta budbäraren när budskapet är besvärligt.

Men det är fegt, ger inget förtroende, och framför allt; det löser inga problem.

Öppna gärna ögonen och se alla lögner som SVT mfl och de sju ansvariga riksdagspartierna kommit med de senaste åren

*Invandringen är lönsam, den räddar pensionerna.

*Det kommer inte troligen inte påverka priserna med reduktionsplikt.

*Storbritannien kommer få under när de lämnar du

*Det blir krig när Trump leder USA.
Det finns säkert fler.
av Lockis
poseidon skrev:Till och med Polisen har nu insett att det kommer bli dyrt med bensin framöver.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kz ... der-krisen
Beslutet innebär att polisen kan kalla in extra resurser eller ha dem i beredskap.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen uppmanats att fulltanka sina bilar.
Nej, men polisen vill inte stå med tomma bilar när kriget nu dragit igång, och kan påverka leveranser. Polisen skiter blanka fan i vad drivmedlet kostar, det är ju statlig skatt som finansierar detta :-D
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 93
Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]

Hittade det här vid en googling, snarlik sit[…]

Jag tänker i lite olika banor, vilket kanske[…]

Bilen startar fortfarande varje gång, men ja[…]