Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Hoppas det gäller retroaktivt så att alla ägare till franska små rullande pissoarer tvingas installera detta. Även alla asiatiska skitbilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nope, inte retroaktivt.... Alla bilar utan baklysen idag kommer fortfarande köra runt utan bakljus.. Det är bara nyproducerade/typade bilar(efter 31 juli) som påverkas av detta...
Så det är egentligen inget att hurra för... Vad vi behöver är en lag, med böter och allt, för släckta bakljus. Och det ska påverka ALLA bilar, oavsett om den är byggd 1916 eller 2016.

Men ja, man får väl vara glad åt det lilla iaf...
Användarvisningsbild
av Perra83
Kan meddela att det finns olika mjukvaror till Volvobilar som styr belysningen. Jag ville ha så att ja kan släcka ALLT på 0. Nu är allt släckt på Auto dagtid och på 0. Bockar ja för varselljus i menyn tänds allt på 0 men förtfarande inget på Auto dagtid.
Måste va nån sydeuropeisk mjukis som ja fick.
Min PST skulle kolla va som finns att tillgå. Jag tycker att oavsett mjukis så borde 0 på ljusvredet vara helt släckt belysning oavsett omgivnings belysning.
Användarvisningsbild
av joel80
Allt släpt på auto? Så du kör olagligt utan ens DRL dagtid om du har vredet på auto!?
Användarvisningsbild
av Perra83
Precis, allt är släckt dagtid på Auto. Ja ska byta mjukvaran till original så snart det går.
Nej jag använder inte Auto på grund av det. Auto fungerar bara när det är mörkt.

Jag hade hoppar kunna släcka allt på 0 men det är kanske inte möjligt? Gick på gamla V60n.
av Halvmas
SkauneJohan skrev:varför släckta baklyse på dessa nya skitbilar, kunne ju va släckta framlyse istället :roll:
Tja du.. Det får man ju fråga EU om. I sin iver att göra någonting och visa sig duktiga ( vad de gör verkar inte spela någon roll ) så kom ju det här beslutet att köra med alla lampor av dagtid för att minska koldioxidutsläppen. De flesta nya bilar har ju en automatiskt reglering som tänder när det blir mörkt men problemet är ju när det är ljust och lite dimmigt ute. Då syns framförvarande bilar väldigt dåligt ifall de inte har bakljuset tänt. Jag tycker Volvo gör helt rätt som alltid har bakljusen tända även om EU inte kräver det. Sen kan man hoppas att EU i sin iver att göra någonting kan göra om och göra rätt och tänka på trafiksäkerheten igen. De flesta bakljus är ju LED-baserade idag och utsläppen av koldioxid är försumbar av den belastningen i det stora hela.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Halvmas skrev:
SkauneJohan skrev:varför släckta baklyse på dessa nya skitbilar, kunne ju va släckta framlyse istället :roll:
Tja du.. Det får man ju fråga EU om. I sin iver att göra någonting och visa sig duktiga ( vad de gör verkar inte spela någon roll ) så kom ju det här beslutet att köra med alla lampor av dagtid för att minska koldioxidutsläppen. De flesta nya bilar har ju en automatiskt reglering som tänder när det blir mörkt men problemet är ju när det är ljust och lite dimmigt ute. Då syns framförvarande bilar väldigt dåligt ifall de inte har bakljuset tänt. Jag tycker Volvo gör helt rätt som alltid har bakljusen tända även om EU inte kräver det. Sen kan man hoppas att EU i sin iver att göra någonting kan göra om och göra rätt och tänka på trafiksäkerheten igen. De flesta bakljus är ju LED-baserade idag och utsläppen av koldioxid är försumbar av den belastningen i det stora hela.
Tror det är en kompromiss mellan de länder som hävdar att ingen belysning på dagtid är bäst och de som hävdar motsatsen.
Användarvisningsbild
av joel80
Man kunde ha skrivit lagen lite annorlunda isåfall. Alltså så att den tydligare gav möjlighet till striktare lag i länder dom ville. Jag skulle velat att Sveriges lagstiftare inte bara övergav vår halvljuslag utan krävde bakljus tända dagtid på bilar sålda i Sverige. Det skulle inte varit speciellt svårt eller dyrt för tillverkare att programmera om. Man gör andra anpassningar beroende på marknad så det är inga konstigheter.

Som lagen skrivs om nu kommer det fortfarande åka omkring bilar utan bakljus.. Men dom kommer ha skymmningsrelä som eventuellt är bra nog att tändas i regn.. Men inte säkert.. Och i snörök då det inte är mörkt funkar skymmningsrelä dåligt. Samt att det också kräver att användaren har vreder på auto...
Användarvisningsbild
av SRT
Något måste säkert göras snarast när man ser alltför många förvirrade bilister som har dålig eller ingen koll på sitt fordon och färdas med nedsläckta baklampor i mörker.Senast igår var det två damer i en liten asien bil som verkade vara mer intresserade av en diskussion som pågick än själva körningen och körde runt med bakljusen släckta i mörkret.Efter detta så var det en taxi på motorvägen i mörkret som hade släckta baklampor.Nya bilar utan bakljus automatik eller något som påkallar förarens uppmärksamhet vid mörker om dessa släckta lampor borde förbjudas helt innan någon skadas svårt pga detta.
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 57

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]