mattiasv60 skrev:svergie2 skrev:Jag övningskörde och låg strax över begränsningen på mätaren
OT: om du övningskör är det väl för att DU skall lära dig att hantera en bil i trafiken. Då skall du nog prioritera att lära dig just det istället för att ligga på gränsen till fortkörning. Jag tycker nog även att lite ödmjukhet vore på sin plats och inte försöka mästra andra som redan har körkort även om de gör fel. För fel kommer även du att göra i trafiken...
Det ska inte mycket till att bara köra rakt fram. Varför har inte jag rätt att upplysa någon om att denne gör fel i trafiken och utsätter sig själv och andra för fara? Är inte jag lika mycket värd i trafiken som bara har AM-körkort jämfört med en som har B-körkort? Riktigt konstig logik. Fel gör alla, men man måste ju få reda på att man gör fel eller?
Lucif3r skrev:Precis, gnälla på andra är en förmån för dom med körkort
Har man inget kort har man ingen rätt att gnälla på andra då dom ändå är bättre än dig - dom har körkort.
Jag har haft körkort i strax över ett år, visst, bara för moped, men jag har ändå vart ute i trafiken den tiden. Jag har känsla för hur trafiken fungerar, jag fick ett fel på teorin, kan majoriteten av reglerna och kan vägarna jag kör på. Övningskörningen har bara inneburit ett byte av fordon (och ökad hastighet) för mig. Givetvis har jag rätt att "gnälla" på dom likväl som dom får tuta etc på mig om jag gör fel.
joel80 skrev:Att försöka få nån som i mörker inte har bakljusen tända att tända dem tycker jag inte är att försöka "mästra" andra eller speciellt gnälligt. Klarar man inte av ljusvreder oavsett om man har körkort eller inte hör man inte hemma på vägarna! :/
Att hålla hastighetsgränsen är viktigt när man övningskör.. Och då menar jag att inte köra för sakta heller. Att hålla rätt exakt hastighet och lära sig det är ju bra.. (men kräver väglag, trafik eller sikt lägre hastighet måste du såklart köra saktare..) Tänk på att när du kör upp så kan du inte gå på gps-hastighet.. Så kanske inte ska vänja dig med det innan du tagit kortet?
Tack, du förstår vad jag "menar". Ang. Hastigheten, jag kan hålla hastigheten och "vänjer mig" inte vid en hastighet utan det väljer jag i huvudet hur snabbt jag ska köra, och så kör jag i den hastigheten så länge allt är normalt. Hastighetsgränser som är 50 eller lägre håller jag alltid prick, aldrig över begränsningen då.
llesrof skrev:Lucif3r skrev:Precis, gnälla på andra är en förmån för dom med körkort
Har man inget kort har man ingen rätt att gnälla på andra då dom ändå är bättre än dig - dom har körkort.
Fast det vet man ju inte. Det finns nog rätt många utan körkort som skulle kära mycket bättre än många med körkort. Att man lyckats ta körkort visar ju bara att man lyckades klara ett test vid det tillfället för att sedan återgå till att vara totalt dum i huvudet.
Precis. Köra kan jag, nu är det fickparkering och backa runt hörn jag behöver öva på. Har endast fått motorstopp två gånger sen jag började köra. Jag har blivit hjälpt med dethär att möta kopplingen, växla och köra mjukt etc av min Logitech G27 väldigt mycket. Har haft den sedan 2012 och kört bil, lastbil, buss etc tycker simulatorer är väldigt roliga och dom har uppenbarligen hjälpt mig i att hantera kopplingen bra.
/rant