800serien skrev: ↑fre 08 apr 2022, 17:49
Varför byter ni däcken för tidigt? Vi bor i Sverige fortfarande. Jag vill inte möta en oansvarig förare i Passat eller V90 2022 som glider runt på sommarhjul när det är fullständigt snöoväder.
Jag vill heller inte möta bilar med sommardäck i vinterväglag. Har ställt in all bilkörning i helgen och hoppas det smält undan på vägarna till på måndag.
Dock har man en bokad tid på däckhotellet så kan det vara svårt få en ny tid inom rimlig tid. Därför lätt det kan bli som nu och att det kommer ett mer eller mindre hårt snöoväder första veckan i april. Förr när jag bytte till sommarhjulen själv (det blev 41 säsonger) vänta jag in i det sista och det hände aldrig jag var ute och slira i snö. Men nu är jag för första gången i livet på däckhotell och då gick det förstås lite galet med en snöstorm strax efter hjulskiftet. Typiskt.
Vid lunchtid kom grannen och skulle köra in på garageuppfarten med sin Volvo, hon kom inte uppför den svagt lutande marken in mot deras garage. Hon blev sittande tvärs gatan och jag hörde hur hon spann med bilen (jag jobba hemma på distans idag). Grannen hade bytt till sommardäck. Jag gick ut för att hjälpa. Vi försökte få undan snö bakom hjulen men framhjulen bara spann fastän vi var två som sköt bilen bakåt. Fundera. Jag gick in efter en kofot och med den skrapa vi fram asfalten bakom hjulen och så slängde jag en näve sand bakom varje framhjul samt med lite gung framåt och bakåt kom bilen på rull bakåt och bilen kunde sen köras in på sin garageuppfart. Detta visar vad farligt det är köra på sommardäck när det är snö på vägen. Därför jag inte kört nån bil idag för det är snö på gatan än. Vet inte hur det ser ut på landsvägarna f.n. häromkring.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.