Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1307224
joel80 skrev:Fast du är med på att bilar med ICE-motorer ändå behöver mer service än elbilar?

Tror man kan hitta nya marknader för att tjäna pengar med kommande bilar. Med OTA-uppdateringar skulle man kunna sälja nya funktioner, ändrade "skins", optimering, mm via typ app eller hemsida.

Tillverkarna behöver tänka lite nytt.
Ja

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1307351
Batteribilar är Tokeri om man tror att de ska rädda klimatet samt vara billigare att köra.

Enligt IEA ökade världens energibehov (igen) under 2018. Samlade koldioxidutsläppen ökade med 33 Gt. Trots att förnyelsebara energikällor ökat kraftigt täckte de alltså inte ens upp den totala ökningen av energibehovet med ökade CO2 utsläpp som följd. Det betyder att en batteribil i det globala genomsnittet ännu är CO2 belastande att ladda på ett snitt av världens elmix. I ett globalt sammanhang förhåller det sig så. Det kan man inte snacka bort. CO2 utsläppen är globala oavsett den lokala fördelningen. Batteribilar betraktas just nu vara frälsningen. De är inte ett dugg bättre än många andra alternativ som finns. Argumentet att elenergin kanske blir renare i framtiden håller inte. Forskare påstår att det är bråttom, bråttom, att ställa om. Men till vad då? Batteribilar kommer inte hinna att bli klimatvänliga snabbt nog globalt sett. Men det kanske aldrig har varit tanken??
http://www.iea.org/newsroom/news/2019/m ... ecade.html


Tvärtom mot vad många förespråkare av batteribilar påstår är det ganska självklart att den inkomstkälla för staten som transportsektorn är, ska bestå. Kalifornien ligger lite före gällande bilismen och miljöarbete, och de hamnar lite före även när det gäller åtgärder som kommer lite senare i teknikskiften. Som t.ex. beskattning av batteribilar.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ta_elbilar
#1307461
Även om vi skulle elda diesel direkt i dieselverk för att få el till elbilar hade det gått åt mindre diesel för en elbil än en dieselbil enligt experiment som gjorts.

T.o.m i länder med stor andel kolkraft är elbilen bättre (mindre dålig) miljömässigt.

Men att bara byta alla bilar till elbilar räcker såklart inte. Fossila bränslen måste bort från energisektorn precis lika mycket som från fordonssektorn.
#1307510
joel80 skrev:Även om vi skulle elda diesel direkt i dieselverk för att få el till elbilar hade det gått åt mindre diesel för en elbil än en dieselbil enligt experiment som gjorts.
Rent teknikmässigt är det nästan riktigt det du påstår. Exakt hur stor skillnaden blir är ointressant eftersom om arbetet och verkninggraden hade varit exakt lika så hade det i princip gått åt lika mycket bränsle i båda fallen. Enda skillnden är att verkningsgraden är lite olika fördelad. Men det hemska med ditt exempel är ju att det är så här verkligheten ser ut till 2/3 världen över. Man producerar 2/3 av all elenergi globalt med fossilbränslena gas, kol och olja. Som batteribilar globalt i genomsnitt ska laddas med. Till ungefär samma storleksmässiga verkningsgrad i genomsnitt som i ditt exempel. Det betyder i all enkelhet att batteribilar inte är en tillräckligt bra global lösning på klimatbelastningen. Långt därifrån. En dieselbil som tankas med t.ex. HVO överträffar ju båda bilarna i ditt exempel med minst en tiopotens i förbättring klimatmässigt.

joel80 skrev:T.o.m i länder med stor andel kolkraft är elbilen bättre (mindre dålig) miljömässigt.
Det är inte riktigt vad jag är beredd att kalla frälsning. Det är helt otillräckligt att bara vara lite mindre dålig. Om nu man menar allvar med storleksordningen på klimathotet och hur bråttom det verkar vara.

joel80 skrev:Men att bara byta alla bilar till elbilar räcker såklart inte.
Nej, verkligen inte. Många fler rimliga alternativ behövs eftersom vi inte har en enda universallösning. Men alternativen tränger man bort politiskt. Man har valt att satsa allt på en häst. De som vill satsa på andra hästar blockeras helt. Och skulle en annan häst trots detta försöka springa utan att någon kan satsa på den, så skjuter man den helt kallt. På tävlingsbanan. Inför alla åskådare.

joel80 skrev:Fossila bränslen måste bort från energisektorn precis lika mycket som från fordonssektorn.
Det tror jag de flesta har fattat, om nu klimathotet är som det framställs samt att det är så akut som det påstås.

Men batteribilsförespråkare kommer sannolikt att fortsätta sin faktaresistens hur världens elenergiproduktion ser ut idag, hur otillräckligt det förnyelsebara ökar i förhållande till totalökningen samt hur lite elmixen spås förbättras globalt till 2050 och hur mycket de totala CO2 utsläppen kommer att öka i absoluta tal. Och jag som trodde det var bråttom att göra tvärtom. Batteribilar i ett globalt sammanhang är tokeri.
#1307512
joel80 skrev:Även om vi skulle elda diesel direkt i dieselverk för att få el till elbilar hade det gått åt mindre diesel för en elbil än en dieselbil enligt experiment som gjorts.......
Visa mig det experiment.
#1307514
Det finns ett amatörmässigt experiment gjort i Australien av batteribilsentusiaster. Men rent tekniskt är faktiskt resultatet från testet inte helt fel ute storleksmässigt. Och det hemska är ju att det visar tydligt att batteribilar inte är tillräckligt bra klimatmässigt, eftersom 2/3 av världens elenergiproduktion principiellt ser ut som i exemplet med samma storleksordning på verkningsgrad och klimatbelastning i globalt genomsnitt.
#1307515
Camel skrev:Det finns ett amatörmässigt experiment gjort i Australien av batteribilsentusiaster. Men rent tekniskt är faktiskt resultatet från testet inte helt fel ute storleksmässigt. Och det hemska är ju att det visar tydligt att batteribilar inte är tillräckligt bra klimatmässigt, eftersom 2/3 av världens elenergiproduktion principiellt ser ut som i exemplet med samma storleksordning på verkningsgrad och klimatbelastning i globalt genomsnitt.
Aha, det har jag nog sett. Det testet anser jag inte är seriöst utfört. Granskar man det så hittar man luckor i redovisningen.
#1307516
Eftersom elbilen kan köra på så gott som alla bränslen, och även med 2/3 fossil el är den ju solklar som den nu bästa lösningen, då det minskar diesel och bensinanvändningen. Jag kan inte se att elbilar på något sätt trycker bort HVO från marknaden utan där har vi också högre efterfrågan än vad man miljömässigt kan tillverka.
HVOn är bättre sett till Co2 i länder med mycket fossil el, men det finns inte tillräckligt för att trycka bort dieseln. Sen har man fortfarande samma problem med gifter och lokal miljö med HVO.

Elbilen kan ju även den köra på HVO. Tanka HVO i elverk... (fast i nuläget är det bättre att tanka den i dieselbilar och låta elbilar köra på den elmix som är tillgänglig.. Då trycks diesel undan, inte HVO.)
#1307523
joel80 skrev:Eftersom elbilen kan köra på så gott som alla bränslen, och även med 2/3 fossil el är den ju solklar som den nu bästa lösningen, då det minskar diesel och bensinanvändningen.
Jag fattar helt enkelt inte. Man framställer å ena sidan ett allvarligt klimathot som är akut. Å andra sidan anser man att man löst problemet genom att (i bästa fall) endast reducera klimatbelastningen med 1/3. Det jag har hört är att helt andra storleksordningar på reduceringar av klimatbelastning är nödvändig. T.o.m. fossilfira transporter. Men det är helt omöjligt på denna planet under mycket lång tid framöver. Men det finns gott om de som vill förneka detta.

joel80 skrev:Jag kan inte se att elbilar på något sätt trycker bort HVO från marknaden utan där har vi också högre efterfrågan än vad man miljömässigt kan tillverka.
Indirekt är det just det man gör. Man tränger bort ICE-bilar och med det möjligheten att använda ett stort antal potentiella alternativa drivmedel.

joel80 skrev:HVOn är bättre sett till Co2 i länder med mycket fossil el, men det finns inte tillräckligt för att trycka bort dieseln. Sen har man fortfarande samma problem med gifter och lokal miljö med HVO.
Tyvärr är problemet med miljön i mycket stor utsträckning gällande även för batteribilar eftersom 2/3 av världens elenergiproduktion är fossil, samt att mycket gruvdrift kommer att behövas för batteriframställning. Den lokala miljön i t.ex. en stad kan dock förbättras mycket genom att använda batteribilar. Inget av dagens kända alternativ, inklusive batteribilar, kan ensamt stå för en total lösning. Man får liksom välja lösning efter förutsättningar. Inte slå ut dem på förhand. Och när man prioriterar lösningar på stora problem som klimatfrågan, får man inte hindras av att ett visst alternativ skulle vara dåligt för miljön lokalt. Om det inte går att undvika. Att lösa små problem på bekostnad av att stora problem inte kan lösas, är inte vettigt. Om det nu inte går att lösa båda.

joel80 skrev:Elbilen kan ju även den köra på HVO. Tanka HVO i elverk... (fast i nuläget är det bättre att tanka den i dieselbilar och låta elbilar köra på den elmix som är tillgänglig.. Då trycks diesel undan, inte HVO.)
Ytterligare ett exempel på en respektlöshet och total tankelåsning vid batteribilen som enda lösningen...

Bonus malus i Sverige borde ta hänsyn till den reala klimatbelastningen så att batteribilar fick betala för vad de ställer till med, i storleksordningen 2/3 av fossilbilarnas pålaga över den magiska heliga gränsen för pålagor.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 445

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]