joel80 skrev:Även om vi skulle elda diesel direkt i dieselverk för att få el till elbilar hade det gått åt mindre diesel för en elbil än en dieselbil enligt experiment som gjorts.
Rent teknikmässigt är det nästan riktigt det du påstår. Exakt hur stor skillnaden blir är ointressant eftersom om arbetet och verkninggraden hade varit exakt lika så hade det i princip gått åt lika mycket bränsle i båda fallen. Enda skillnden är att verkningsgraden är lite olika fördelad. Men det hemska med ditt exempel är ju att det är så här verkligheten ser ut till 2/3 världen över. Man producerar 2/3 av all elenergi globalt med fossilbränslena gas, kol och olja. Som batteribilar globalt i genomsnitt ska laddas med. Till ungefär samma storleksmässiga verkningsgrad i genomsnitt som i ditt exempel. Det betyder i all enkelhet att batteribilar inte är en tillräckligt bra global lösning på klimatbelastningen. Långt därifrån. En dieselbil som tankas med t.ex. HVO överträffar ju båda bilarna i ditt exempel med minst en tiopotens i förbättring klimatmässigt.
joel80 skrev:T.o.m i länder med stor andel kolkraft är elbilen bättre (mindre dålig) miljömässigt.
Det är inte riktigt vad jag är beredd att kalla frälsning. Det är helt otillräckligt att bara vara lite mindre dålig. Om nu man menar allvar med storleksordningen på klimathotet och hur bråttom det verkar vara.
joel80 skrev:Men att bara byta alla bilar till elbilar räcker såklart inte.
Nej, verkligen inte. Många fler rimliga alternativ behövs eftersom vi inte har en enda universallösning. Men alternativen tränger man bort politiskt. Man har valt att satsa allt på en häst. De som vill satsa på andra hästar blockeras helt. Och skulle en annan häst trots detta försöka springa utan att någon kan satsa på den, så skjuter man den helt kallt. På tävlingsbanan. Inför alla åskådare.
joel80 skrev:Fossila bränslen måste bort från energisektorn precis lika mycket som från fordonssektorn.
Det tror jag de flesta har fattat, om nu klimathotet är som det framställs samt att det är så akut som det påstås.
Men batteribilsförespråkare kommer sannolikt att fortsätta sin faktaresistens hur världens elenergiproduktion ser ut idag, hur otillräckligt det förnyelsebara ökar i förhållande till totalökningen samt hur lite elmixen spås förbättras globalt till 2050 och hur mycket de totala CO2 utsläppen kommer att öka i absoluta tal. Och jag som trodde det var bråttom att göra tvärtom. Batteribilar i ett globalt sammanhang är tokeri.