Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sist jag laddade ute var det även minuttaxa på långsam destinationsladdare. Det gav ett pris på över 7kr/kWh när jag stod några timmar under besöket. Förbrukningen som bilen rapporterar är inte samma som du förbrukar från elnätet. Jag behöver lägga på ca 10% vid långsammaddning. Kanske lite mindre vid snabbladdning. Även fast majoriteten av laddning hemma blir billigt, känns det lite fel att det knappt lönar sig med elbil när man ska iväg. Tiden då det även fanns gratis laddning på en del ställen är förbi, de är väldigt lätträknade nu.
mattiasv60 skrev:
joel80 skrev: Vi behöver öka elförbrukningen i Sverige allt eftersom, ...
Förstår inte varför vi BEHÖVER öka vår förbrukning ? Men omställningen som sker i samhället mot mer elektrifiering så kommer det troligen att ske..
/M
Sorry! Elproduktionen såklart. Rättat.

20FJan skrev:Sist jag laddade ute var det även minuttaxa på långsam destinationsladdare. Det gav ett pris på över 7kr/kWh när jag stod några timmar under besöket. Förbrukningen som bilen rapporterar är inte samma som du förbrukar från elnätet. Jag behöver lägga på ca 10% vid långsammaddning. Kanske lite mindre vid snabbladdning. Även fast majoriteten av laddning hemma blir billigt, känns det lite fel att det knappt lönar sig med elbil när man ska iväg. Tiden då det även fanns gratis laddning på en del ställen är förbi, de är väldigt lätträknade nu.
Var, vad och hur laddade du för 7kr/kWh på destinationsladdare? Det finns tyvärr vissa med helt galna priser, men också ställen där de som laddar inte har så bra koll och får väldigt dyr laddning för att de t.ex står "för länge" eller fortsätter ladda när laddhastigheten gått ner mycket (på snabbladdare med minutkostnader då oftast.)

7kr/kWh på destinationsladdare hör tack och lov inte till vanligheten.

Du har en poäng kring en viss ökning för överföringsförlust på långsamladdning. Den är lite olika beroende på bil, laddare och laddhastighet, samt om bilen står kallt eller inte.
Jag upplever kring 5% förlust när bilen står i garaget eller under sommaren. Om jag laddar utomhus på vintern så ligger det nog närmre 10%.
IMG_3578.jpeg
IMG_3578.jpeg (78.72 KiB) Visad 1621 gånger
Med deras inbyggda kabel blev det begränsat till 16A vilket inte framgick. Då får jag hiskeliga 3,7kW i hastighet. Med egen kabel hade det gått lite snabbare.
Även min senaste snabbladdningen i Fagersta hade minuttaxa som gör det onödigt dyrt att vara miljövänlig.
20FJan skrev:
IMG_3578.jpeg
Med deras inbyggda kabel blev det begränsat till 16A vilket inte framgick. Då får jag hiskeliga 3,7kW i hastighet. Med egen kabel hade det gått lite snabbare.
Även min senaste snabbladdningen i Fagersta hade minuttaxa som gör det onödigt dyrt att vara miljövänlig.
Oh, du har en bil som bara klarar enfas? Ja då kan ju sånna där laddare bli galet dyra. Du stod i 4 timmar och fick bara 14kWh. Hade en bil som klarar 11kW laddning stått på samma laddare hade det blivit kring 40kWh under samma tid.
15kr/h i minutkostnad. Alltså 60kr för 4h. Så bara 1,25 extra per kWh istället för som för dig, drygt 4kr extra per kWh.

Laddare med minutkostnad är verkligen dyra för de elbilar som inte klarar trefas. :/

Riktigt dåligt att priset inte framgår tydligt, eller hastigheten snarare. Men här har den ju direkt koppling till priset.
20FJan skrev:Jo Nissan Leaf är trevlig på många sätt men laddning vid långkörning är inte det roligaste.
Mmm... en 40kWh Leaf var min första elbil. 2017 tror jag det var. På den tiden var långresor lite utmanande. Bild

joel80 skrev:
Mmm... en 40kWh Leaf var min första elbil. 2017 tror jag det var. På den tiden var långresor lite utmanande.
Så lät det inte då! Då var du SÅ positiv och såg inga nackdelar alls! :nerd: Jag skulle kunna leta upp några av dom inläggen, men jag låter det passera.
Dagens elbilar är överlag underbara. :-D
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
Mmm... en 40kWh Leaf var min första elbil. 2017 tror jag det var. På den tiden var långresor lite utmanande.
Så lät det inte då! Då var du SÅ positiv och såg inga nackdelar alls! :nerd: Jag skulle kunna leta upp några av dom inläggen, men jag låter det passera.
Dagens elbilar är överlag underbara. :-D
Det funkade fint, men det tog längre tid, och det skrev jag nog då också. Det var nästan lite roligare då eftersom man behövde planera lite! BildBild
För alla resor under typ 16-20 mil var det enkelt då man laddade hemma, men jag tror aldrig jag hävdade att långresorna var lika enkla som med fossilbil. Däremot funkade det för mig. Jag gjorde dessutom en del inlägg om "rapid gate" som den överhettning Leaf hade problem med vid flera snabbladdningar på rad. ;)
Körde en 40+40-mils resa i somras. Funkade bra även med Leaf 40, med lite kortare laddsessioner ca var tionde mil och maxfart under 100, tänka på att inte accelerera eller motorbromsa för hårt så hölls batteritempen i schack. Även hemresan gick utan problem. Går ju inte att förneka den längre tiden det tar men hade vi haft brottom hade man fått ta bensinbilen. Vi laddade gratis på destination och körde därmed gratis där. Så besparingen i drivmedel blev väl omkring 700kr kanske.
  • 1
  • 417
  • 418
  • 419
  • 420
  • 421
  • 445

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Start stopp laddning mm

Har en V90 2017 D4a. Jag har aldrig ägt en V9[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS