Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1599039
Det går såklart, men inget som ingår i dagens bilar. Många är också rädda pga all kritik som riktats mot det pga risker.
Jag har själv har laddat på det viset med 16A med en WIFI-brytare. Funkade bra dagligen tills kvalitetsbrist gjorde att ett stift gått varmt och smält sönder den. Trots det tog inget eld. Ställer man ner till 10A är tillfällig laddning absolut inga problem om man har ett dedikerat uttag.
#1599041
Går alldeles utmärkt att ladda med ”mormorskabeln”, stora problemet är att den största uthyraren Skistar inte tillåter laddning vid deras objekt.
Sen kommer det säkert någon negativ och säga att i kyla mm så är det stora energiförluster att ladda med så låg effekt.
#1599064
JEriksson skrev: ons 08 jan 2025, 08:10 Går alldeles utmärkt att ladda med ”mormorskabeln”, stora problemet är att den största uthyraren Skistar inte tillåter laddning vid deras objekt.
Sen kommer det säkert någon negativ och säga att i kyla mm så är det stora energiförluster att ladda med så låg effekt.
Sjukt tråkig attityd av Skistar att förbjuda laddning av elbilar. Visst dålig verkninggrad men man är ju inte på skidresa 52 veckor om året så det kan man väl leva med under en vecka
#1599066
20FJan skrev: ons 08 jan 2025, 07:50 Det går såklart, men inget som ingår i dagens bilar. Många är också rädda pga all kritik som riktats mot det pga risker.
Jag har själv har laddat på det viset med 16A med en WIFI-brytare. Funkade bra dagligen tills kvalitetsbrist gjorde att ett stift gått varmt och smält sönder den. Trots det tog inget eld. Ställer man ner till 10A är tillfällig laddning absolut inga problem om man har ett dedikerat uttag.
Har man bara monterat kontakten på brandsäker platta är det ju helt ofarlig om den överhettar, bara byta ut den. Man ska ju så klart inte placera den på tex en träpanel utan brandsäker platta i mellan
#1599106
Att ladda elbil från ett vanligt vägguttag är inte helt riskfritt. Man ska inte överdriva risken, men faktum är att vanliga Schuko inte alltid klarar max belastning långa tider. Kontakttrycket minskar med ålder och användning. Det tillsammans med ev. oxidation kan medföra ökad övergångsresistans. Detta medför ökad effektutveckling vid strömgenomgång med varmgång som följd.

Om man vill minska risken för varmgång kan man ju sätta ned laddningsströmmen till t.ex. 8 A. Det medför markant mindre risk än t.ex. 10 A. Effektutvecklingen i en given övergångsresistans förhåller sig till kvadraten på strömmen. 8 A medför alltså endast 64% av effektutvecklingen i övergångsresistanserna som erhålls vid 10 A. Effektutvecklingen i övergångsresistanser vid 16 A ökar med 156% jämfört med 10 A, och 300% jämfört med 8 A. Dessutom stiger övergångsresistansen i sig, och kontakttrycket minskar, med ökad temperatur. Detta leder till ännu högre effektutveckling, som leder till ytterligare temperaturökning, osv. Det hela kan sluta i en sk. termisk rusning som leder till eskalerande uppvärmning med påföljande antändning av intilliggande brännbara material. Detta har hänt i verkligheten i flera fall. Inte speciellt vanligt dock, men tillräckligt ofta förekommande för att elsäkerhetsverket ska avråda från sådan användning.
#1599108
Camel skrev: ons 08 jan 2025, 21:34 ..men faktum är att vanliga Schuko inte alltid klarar max belastning långa tider.
Japp, detta har uppenbarligen orsakat bränder.
Märkligt, någon måste ju ha gjort rejält fel när Schuko en gång godkändes för 16A kontinuerlig belastning.. :oops:
Kan det vara så normalt slitage över tid helt glömdes bort när testmetoderna definierades?
#1599109
joel80 skrev:Etanol och HVO är bra på sitt sätt. Men inget av dem är som jag ser det lösningen på att komma ifrån fossilberoendet. Alltså inte som huvudlösning.
Nationellt kunde det vara det. Men om perspektivet är globalt så håller jag med om att vare sig etanol eller HVO är en totallösning. Men detsamma gäller elenergi som drivmedel för elbilar. Globalt är elenergin framställd till över 60% med fossila bränslen. Vattenkraft och kärnkraft står för en stor del av resten. I absoluta tal ökar fossilbaserad elenergi fortfarande av att totala elenergiproduktionen ökar mer än icke-fossilbaserad elenergiproduktion ökar. Det finns inga som helst prognoser som talar för att elenergiproduktionen globalt kommer att möta klimathotet som det framställs. Världens elenergiproduktion är nästan 30 PWh. Av detta är 60% fossilt framställd. Till år 2050 spås världens elbehov vara kring 50 PWh. Det betyder i så fall att 38 PWh icke-fossil elenergiproduktion måste byggas på 25 år. Mer än den totala elenergiproduktionen idag. Dessutom måste under dessa 25 år en stor del av den redan byggda elenergiproduktionen förnyas av livslängdsskäl. Kommer inte att hända.


joel80 skrev:Däremot för inblandning i bränslet och så småningom som ersättning för de fordon som av nån anledning inte går eller är lämpat för att gå på el tror jag det kan vara användbart.
Exakt. Och det gäller inte bara t.ex. etanol eller HVO. Samma tankesätt måste gälla energislag för transportsektorn. Det är lika blåögt att tro att elbilar ensamma kan vara en totallösning i ett globalt sammanhang. Under mycket lång tid, sannolikt 50 år, måste alla tänkbara alternativ användas parallellt då ingen av dem ensam är en totallösning. Men dagens ensidiga, närmast fanatiska satsning på elbilar, förhindrar alternativen att utvecklas. Det finns många alternativ som marknaden skulle kunnat utveckla parallellt om den inte tvingats att satsa allt på elbilar.

Men verkligheten kommer nog ikapp. Elbilar har inte blivit tillräckligt billiga för att vara ett alternativ för den stora massan. Priserna på elbilar har inte gått ned lika mycket som förutspåtts. Tvärtom har priserna ökat på konventionella bilar. Många biltillverkare vill fortsätta att tjäna pengar på konventionella bilar då elbilarna inte ger tillräcklig marginal. Många företrädare för olika intressen har gått ut och ställer krav på politiker att det måste bli billigare att köpa elbil. Men vad de egentligen säger är att det måste bli billigare med elbil jämfört med konventionella bilar. Det kan man bara åstadkomma med ökade pålagor. Men det betyder att kostnaderna för alla ökar. En sorts planekonomi. Att göra det olönsamma lönsamt. Men bara relativt alternativen. Inte i absoluta tal. Det håller aldrig i längden.
#1599128
Erik Å skrev:Märkligt, någon måste ju ha gjort rejält fel när Schuko en gång godkändes för 16A kontinuerlig belastning..
Kan det vara så normalt slitage över tid helt glömdes bort när testmetoderna definierades?
Det riktigt roliga är ju att många 16A-godkända uttag bara klarar av 1.5mm2 kabel..... som i sig inte är godkänt för 16A kontinerligt.... Där kan man ju verkligen undra hur det gått till egentligen :P
#1599140
Camel skrev:Att ladda elbil från ett vanligt vägguttag är inte helt riskfritt. Man ska inte överdriva risken, men faktum är att vanliga Schuko inte alltid klarar max belastning långa tider. Kontakttrycket minskar med ålder och användning. Det tillsammans med ev. oxidation kan medföra ökad övergångsresistans. Detta medför ökad effektutveckling vid strömgenomgång med varmgång som följd.
På mina senaste laddkablar för schuko så justeras strömmen automatiskt via tempsensor i kontakten. Du kan inte som för ställa dem manuellt till t.ex 13A vilket gick på de Menekeskablar som skickades med till t.ex Volvohybrider..

/Thomas
#1599146
Funk skrev:På mina senaste laddkablar för schuko så justeras strömmen automatiskt via tempsensor i kontakten.
Ja den funktionen finns på en del laddkablar. Värt att notera är att om man använder förlängningssladd blir inte kontakten i uttaget temperaturövervakad. Dessutom är ofta gruppledningen till uttaget skarvad i en eller flera dosor på vägen från centralen. Det kan uppstå varmgång även i dessa skarvpunkter vid hög belastning under lång tid.
Vid installation av laddbox använder man en separat oskarvad gruppledning från centralen hela vägen till uttaget.
  • 1
  • 411
  • 412
  • 413
  • 414
  • 415
  • 429

Bakom handskfacket.

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]