Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Att det blir billigare att välja bensinbilen eller att det inte är lönt att plugga in sin hybrid till slut är ju en dålig utveckling. På en del snabbladdare utmed vägarna är det redan så.
Att det dessutom blir billigare att köpa ved för att värma huset eller rent av får gå tillbaka till oljebrännare är inte heller vettigt.
Dagens lilla gröna, första gången jag ser en irl :-)
.
20250105_141621_copy_2000x1500.jpg
20250105_141621_copy_2000x1500.jpg (677.57 KiB) Visad 367 gånger
20250105_141637_copy_2000x1500.jpg
20250105_141637_copy_2000x1500.jpg (761.07 KiB) Visad 367 gånger
Och så var det detta med Tesla...
Är det så förmånligt att ladda sin Tesla hos Tesla så man är beredd att avsätta flera timmar till att stå och vänta? :-/
I min värld låter det som hål i huvudet, dels att stå så länge och vänta, men även att resande i båda riktningar ska ladda i just Malung.
Åker man till/från Sälen kan man ladda hos Tesla där och sedan i Ludvika eller Borlänge exempelvis.

När alla som har elbilar har detta upplägg på sitt resande blir man ju inte så intresserad av att ansluta sig till denna skara... :bored:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vz ... -i-fjallen
Känns som att väldigt många inte orkar lägga 10 min innan resan för att kolla vilka laddalternativ som finns längs med resan. Man sparar inte alls så mycket på att ladda på Tesla som ett par år sedan.

Skickat från min Pixel 8 via Tapatalk

Haft lite koll via chargefinder på laddarna I Malugn under dagen. Teslas station har varit full typ hela dagen, men flera andra runt om i Malugn har haft lediga stolpar, Eviny, Mer, Mora kommuns egna 2 snabbladdare och t.o.m hos Ionity har det varit ledigt vid några tidpunkter. Att man ens ställer sig i den kön när det finns 5 andra laddstationer med över 25 laddplatser inom nån km därifrån. Man ska vara rätt snål om man väljer att vänta 45-60 minuter på en stolpe istället för att betala några tjugor extra på en dyrare stolpe.
joel80 skrev:Haft lite koll via chargefinder på laddarna I Malugn under dagen. Teslas station har varit full typ hela dagen, men flera andra runt om i Malugn har haft lediga stolpar, Eviny, Mer, Mora kommuns egna 2 snabbladdare och t.o.m hos Ionity har det varit ledigt vid några tidpunkter. Att man ens ställer sig i den kön när det finns 5 andra laddstationer med över 25 laddplatser inom nån km därifrån. Man ska vara rätt snål om man väljer att vänta 45-60 minuter på en stolpe istället för att betala några tjugor extra på en dyrare stolpe.
I teslabilarna dyker ju inte några andra laddplatser upp överhuvudtaget. Det tror jag är en stor del av förklaringen.
Hade Teslafolket lärt sig att det finns en app som heter ChargeFinder så hade köerna vid Teslas Supercharger minskat. Men det är något jag är glad för. Ledigt på dom andra snabbladdarna i närheten där jag slipper stå i kö.
Ett annat tips är att tänka efter före. När är det alla vill ladda? Se till att ladda INNAN alla kommer, och efter. Undvik att köra dom där stugbytardagarna, OM det går.

Jag har aldrig, (* peppar, peppar ta i trä), stått och väntat på att en laddplats ska bli ledig! Har inte ens behövt köra vidare till en annan laddstation. :-)
EbbevonVolvo skrev:Hade Teslafolket lärt sig att det finns en app som heter ChargeFinder så hade köerna vid Teslas Supercharger minskat. Men det är något jag är glad för. Ledigt på dom andra snabbladdarna i närheten där jag slipper stå i kö.
Ett annat tips är att tänka efter före. När är det alla vill ladda? Se till att ladda INNAN alla kommer, och efter. Undvik att köra dom där stugbytardagarna, OM det går.

Jag har aldrig, (* peppar, peppar ta i trä), stått och väntat på att en laddplats ska bli ledig! Har inte ens behövt köra vidare till en annan laddstation. :-)
Jo precis, så försökte jag göra även innan elbil för att slippa en del trafik och köer som brukade uppstå kring stugbytardagen. Vi är väl troligen fler här som köat oss genom hela Mora i extremt långsam hastighet och svurit för att vi tajmat fel? Bild
  • 1
  • 409
  • 410
  • 411
  • 412
  • 413
  • 429

Är inne på mitt 3e år med V40 201[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]