Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1182466
Lastbilarna, har dom en annan typ av rening? Det är knappt någon som pratar om el där har ju sett trådarna utanför Gävle och snyggt är det ju inte.

Lastbilstrafiken har ju ökat enormt på dom sista 20 åren eftersom järnvägen inte pallar med logistiken.
#1182512
Blir ju per automatik liite svårare att byta ut logistikparken, åkerierna får det ju knappt att gå ihop idag. och de som finns idag använder ju luftledningar för att få kräm till motorn och att bygga ett sådant nätverk lär ju ta minst 50år
#1182520
Derank skrev:Blir ju per automatik liite svårare att byta ut logistikparken, åkerierna får det ju knappt att gå ihop idag. och de som finns idag använder ju luftledningar för att få kräm till motorn och att bygga ett sådant nätverk lär ju ta minst 50år
Hahaha, ja det är ju bara att glömma med den teknik som finns idag men utsläppsmässigt skulle det vara intressant att se hur fördelningen är.

Största Volvon och Scanian på över 700hk drar väl runt 4-6L/mil beroende på och trafiken står nästan aldrig still.
Dessutom ska det skyfflas på 14 ton ytterligare, tungt för miljön och vägen.
av rid54
#1182527
Järnvägen idag har enorma problem pga ett gräsligt eftersatt underhåll. En helt ny anläggning för "trådlastbilar" (som inte är någon ny uppfinning) är säkert problemlös några år, sedan kommer samma problematik som för järnvägen - den ska underhållas... annars blir det nedrivna kontaktledningar etc som ger problem även för landsvägsloken. Någon gång i framtiden kanske man kommer att inse, att transporter kostar pengar. Idag är det "för billigt", eftersom det uppenbarligen inte finns inkomster som kan ge inblandad arbetskraft riktiga löner och det inte finns pengar till att hålla infrastrukturen i skick.
#1182544
Död genom beskattningar är förmodligen det som kommer att ske och inte att uppmuntra folk att tänka på miljön.
Jag anser att det är kontraproduktivt då folk tenderar att skita i miljön för att dom är trötta på att betala.
Min bil en V70 DIESEL (dödsknarknazistbilen enligt Flashback) är numera förmodligen mer dödlig än en halvautomatisk pistol insmugglad från Tjeckien om man ser till dagens synsätt.
Klart att vi skall ha målet att gå mot nollutsläpp men HUR skall vi göra det.
Inte genom bestraffningar enligt mig utan att uppmuntra att upptäcka elbilens fördelar.

Men så var det då det här med pengar. Hur skall man krama ur samma pengar ur elbilsägare?
Det ÄR ett måste för det går inte ihop annars.
Skulle vi alla byta i morgon så är det en miljard var 2,5 dag som staten går miste om i skatteintäkter.
Dessa pengar skall in då vi i Sverige skall rädda världen, alla människor + miljön.
#1182547
självklart kommer elbilen beskattas för el senare, ingen ska ju tro att de ska kunna framföra sitt fordon för 3sek milen i drivmedelskostnad , det förstår ju vem som helst. det är ju bara att titta i backspegeln-
#1182549
snepo skrev:Tror allt är överdrivet. Läste att Mercedes byggger nya bensin och dieselsexor. Tror inte de skulle påbörja nåt sånt,om allt går över på elbilar

självklart skruvas det en hel del beroende på vad man själv hoppas på, jag är övertygad om att om 8år åker vi fortfarande bensin/diesel/gas och etanolbilar och en liten mix av el/laddhybrid, bräsleceller är för tidigt även om 8år....
#1182556
Jallemet skrev:Hahaha, ja det är ju bara att glömma med den teknik som finns idag men utsläppsmässigt skulle det vara intressant att se hur fördelningen är.
Största Volvon och Scanian på över 700hk drar väl runt 4-6L/mil beroende på och trafiken står nästan aldrig still.
Dessutom ska det skyfflas på 14 ton ytterligare, tungt för miljön och vägen.
Moderna lastbilar har ganska bra avgasrening jämfört med en personbilsdiesel.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eselmotor/
Tyngre och längre lastbilar är inte negativt för miljön.
https://www.nyteknik.se/miljo/storre-la ... pp-6812815
av rid54
#1182558
Det finns inte en enda lösning. Det krävs att man jobbar med att framställa alternativa (förnybara) bränslen som passar gamla hederliga motorkonstruktioner OCH att man främjar eldrift OCH att det skapas vettiga hybridfordon. Sedan måste vi nog så småningom acceptera att det är mängden av transporter som är en del av problemet. Vissa resor kanske aldrig skulle behöva göras.

Vätgas verkar ju vara den ultimata återvändsgränden. Först ska man använda el (såvitt jag förstår) för att skapa vätgas, sedan ska vätgasen skapa el i en bränslecell, så att man kan köra ett fordon. Känns som det kan finnas vissa förluster på vägen där... Det är batteritekniken som kommer att segra, när batterierna blivit bra nog.

Beskattningen av elfordon kommer man säkert att lösa. Den gamla klumpiga kilometerskatten (om nån minns stämpelmaskinerna i dieselbilarna förr i världen) kommer att återuppstå i en ny sofistikerad form där vägmätaren avläses automatiskt någon gång per månad eller så - inga tekniska problem, direkt, med en sådan sak. Men att man skulle kunna slippa körskatten (=bränsleskatten) med elbil kan man nog glömma...
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 61
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Tjuvström V70 2005

Prova lossa vid generatorn, om det går :-D […]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]