Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Derank skrev: lör 05 feb 2022, 21:03 det är en ökning på 6kr på 10år , jag tycker det är ingenting, har inte folks löner ( de som arbetar ) gått upp på 10år? det har då iaf min, och lång över bensinprisets ökning, och jag är ingen höginkomsttagare
Så är det. Som andel av inkomsten betalar vi mindre för bensin nu.

(Den uträkningen finns några sidor bakåt i tråden men det var ingen som var sugen på det resonemanget)
Användarvisningsbild
av poseidon
Derank skrev: lör 05 feb 2022, 21:03 det är en ökning på 6kr på 10år , jag tycker det är ingenting, har inte folks löner ( de som arbetar ) gått upp på 10år? det har då iaf min, och lång över bensinprisets ökning, och jag är ingen höginkomsttagare
Det är få som sett sin lön öka med mer än 30% på 10 år.
Är du med i facket och jobbar på ett större bolag så är det 2.5% i löneökning om året ungefär. Dvs typ 30% på 10 år.

Visst, har du bytt jobb nån gång senaste 10 åren så kanske.
Användarvisningsbild
av poseidon
Lövet skrev: lör 05 feb 2022, 21:15

(Den uträkningen finns några sidor bakåt i tråden men det var ingen som var sugen på det resonemanget)
Vi argumenterade emot ditt resonemang men du kanske inte va sugen på att förstå?

I siffror har du rätt, vi betalar i snitt mindre för bränslet i förhållande till lönen.
Men det finns många många som inte har köpt ny mer bränslesnål bil och som fått många fler mil till närmsta affär eftersom samhällsservicen har försvunnit på många orter.
Alla bor inte i Täby å kör elbil.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:

Bränslet har varit betydligt billigare än det valda exemplet från mars 2012. Jag valde den tidpunkten endast för att råoljepriset var särskilt högt då och jämförbart med idag. Ändå var bränslet billigare även med hänsyn till inflationen. Min poäng var inte att visa bränslekostnadens andel av lönen. Poängen är att av priset vid pump så minskar inflytandet av råoljepriset i takt med skattehöjningar och/eller ökade kostnader för biobränsleinblandning. Men i debatten skyller många på råoljepriset. Bränslepriserna kommer att öka ännu mera pga reduktionsplikten, om inga ändringar görs. Ni som hävdar att bränslekostnaden är en allt mindre del av lönen kommer nog inte att få rätt i framtiden. Ett trendbrott kan synas. Det senaste året är bränslet per liter dyrare i relation till lönerna. Men fortfarande är det nog lite billigare pga att inkomstskatterna har sjunkit samt att nyare bilar drar mindre bränsle. Men detta räcker nog inte inom snar framtid. Bränslet kommer nog i absolut kostnad ta en större del av den disponibla inkomsten än idag.

Branslepris_som_andel_av_lon.jpg
Branslepris_som_andel_av_lon.jpg (181.65 KiB) Visad 481 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
poseidon skrev:
Är du med i facket och jobbar på ett större bolag så är det 2.5% i löneökning om året ungefär. Dvs typ 30% på 10 år.

Har varken bytt jobb el är med i Facket, om jag inte mins helt fel hade jag nånstans runt 24-25k i månadslön 2012 då, idag har jag 33500kr. Men jag kanske hade dårlig lön 2012, har aldrig argumenterat för min lön utan tagit det jag fått och det har varit mellan 500-1200kr/ vid löneförhandlingarna.
av Bannad
Att de flesta partier nu slåss om väljarnas gunst gällande bensin/dieselpriset har väl knappast undgått någon. Vad vill egentligen partierna med miljön gällande fossila bränslen?
Med MP ute i kylan och enl väljarsympatier kommer dessa inte in riksdagen, med detta borde det ju vara mer smidigt och troligt för övriga partier att miljöfrågan hamnar ett par snäpp lägre på den politiska agendan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
EPSON skrev:med detta borde det ju vara mer smidigt och troligt för övriga partier att miljöfrågan hamnar ett par snäpp lägre på den politiska agendan.
Förhoppningsvis blir miljöfrågan mer realistiskt genomförbar än MP's fantasiland. Det går inte att bara straffa folket som inte har elbil när det samtidigt saknas alternativ i/för stora delar av landets befolkning.

Personligen tycker jag att det skulle vara ett krav att alla riksdagsledamöter spenderar en månad eller så i glesbyggden, så kanske dom får lite verklighetsuppfattning....
av 20FJan
Derank skrev: sön 06 feb 2022, 23:32
poseidon skrev:

Har varken bytt jobb el är med i Facket, om jag inte mins helt fel hade jag nånstans runt 24-25k i månadslön 2012 då, idag har jag 33500kr. Men jag kanske hade dårlig lön 2012, har aldrig argumenterat för min lön utan tagit det jag fått och det har varit mellan 500-1200kr/ vid löneförhandlingarna.
Du får räkna med en viss kompentensutveckling som höjer ytterligare. Snittlönen lär ju bli högre med ökad ålder också.

Inte bara bränslepriset som gått upp, vägskatt och försäkringar har ju också gått upp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tanka har 40 öres rabatt (+ ytterligare 10 öres ord. rabatt) 9-10/2 om man tankar med CarPay-appen.
Inte mycket men alltid något... :-)
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 93

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]