Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har sagt det förr, ska man köra fosilfritt så kör på etanol.
Då protesterar dom som tycker man aka odla mat istället. Men maten blir ju får dyr att odla här.
Tänk på slätterna i östra Skåne, där har man odlat vete till etanol i en herrans massa år (Absolut Vodka)
Alla kan köra på etanol, dock är det svårare på en diesel. Men på en bensinare funkar det bra, har kört både min 140 och 740 på etanol. Frugans Subaru (21 års modell) direktinsprutad bensin motor kan också köras på etanol
Önskar bara att priset kunde vara mer gynnsamt, nu blir ju etanolen dyrare ju fler som tankar och ju mer som blandas i vanlig bensin. Jag kör ju hellre elbil eftersom drivmedlet är billigare. Det konstiga är ju som nyss påpekats är att energiskatten procentuellt blir väldigt hög. 42,8 öre exklusive moms. När jag laddar elbilen normalt sett för omkring 0 öre… räkna om vad skatten är per mil istället så finns det däremot inget att klaga på jämfört med bensin/diesel-skatten. Detta har redan diskuterats fram och tillbaka någonstans i denna tråd har jag för mig.

20FJan skrev:Önskar bara att priset kunde vara mer gynnsamt, nu blir ju etanolen dyrare ju fler som tankar och ju mer som blandas i vanlig bensin. Jag kör ju hellre elbil eftersom drivmedlet är billigare. Det konstiga är ju som nyss påpekats är att energiskatten procentuellt blir väldigt hög. 42,8 öre exklusive moms. När jag laddar elbilen normalt sett för omkring 0 öre… räkna om vad skatten är per mil istället så finns det däremot inget att klaga på jämfört med bensin/diesel-skatten. Detta har redan diskuterats fram och tillbaka någonstans i denna tråd har jag för mig.

Räkna om per mil? Ska elbilen betala mer skatt för att den är mer energieffektiv? Redan nu betalar man ju mer för el än för bensin/diesel.

Etanol och HVO är bra på sitt sätt. Men inget av dem är som jag ser det lösningen på att komma ifrån fossilberoendet. Alltså inte som huvudlösning. Däremot för inblandning i bränslet och så småningom som ersättning för de fordon som av nån anledning inte går eller är lämpat för att gå på el tror jag det kan vara användbart.

Subventionerna på fossila drivmedel är väldigt höga.
Det ligger kring 7% av världens GDP. Helt overkligt mycket pengar.

https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2 ... 7-trillion

https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies

Subventionera är ju i världens fattigaste U-länder för att dessa människor ska kunna överleva. Ingen av dem skulle kunna rusa iväg och köpa en sprillans polestar... De åker sin gamla moped till jobb, skola och affären. Eller kör sin lilla fiskebåt eller traktor i Afrika eller Asien.

Om vi tittar på Sverige då....

I Sverige förbrukar vi knappt 100 Twh Bensin/Diesel. Och betalar runt 40 miljarder i skatt på det.

Vi förbrukar bortåt 150 TWh el per år och betalar ca 50 miljarder i skatt på det.

Så per levererad mängd energi så betalar vi mindre skatt på el än på bensin och diesel.
VolvoB20 skrev:Subventionera är ju i världens fattigaste U-länder för att dessa människor ska kunna överleva. Ingen av dem skulle kunna rusa iväg och köpa en sprillans polestar... De åker sin gamla moped till jobb, skola och affären. Eller kör sin lilla fiskebåt eller traktor i Afrika eller Asien.

Om vi tittar på Sverige då....

I Sverige förbrukar vi knappt 100 Twh Bensin/Diesel. Och betalar runt 40 miljarder i skatt på det.

Vi förbrukar bortåt 150 TWh el per år och betalar ca 50 miljarder i skatt på det.

Så per levererad mängd energi så betalar vi mindre skatt på el än på bensin och diesel.
Du måste ha gamla siffror. Nuvarande regering har under senaste året höjt elskatten rejält och sänkt bensinskatten. Det är högre skatt för el per kWh nu än per bensin/diesel per kWh.

Siffran du har för el måste vara gammal. Det ligger en bit över 50 öre/kWh nu.

Även i Sverige går massor av skattepengar till fossila subventioner. Vissa, som t.ex till bönder, skulle behöva omforma så att vi fortfarande kan ha ett fungerande lantbruk men att pengarna de får inte är knutet till fossila bränslen.

Subventionerna till fossila bränslenbhar tyvärr ökat rejält senaste året. Över 30 miljarder per år går till det.

https://www.dn.se/sverige/sveriges-foss ... miljarder/

https://via.tt.se/pressmeddelande/34086 ... 31&lang=sv
lennarte skrev:
GLIZ skrev:Det är inget fel på bilarna det är batterierna som det är fel på.
Eller bonusarna från staten.... Försäljningen av elbilar har för första gången minskat.......
Batteriet på våran Subaru (mildhybrid) funkar som det ska, fast garantin gått ut.
Jo men en hybrid laddas på ungeffär samma vis som den vanlig explotionsmotorn laddar det batteri som är i icke eldrivna bilar/fordon.
100% eldrivet blir svårt att tanka över eletronerna igen. Det är värmen som försvårar. Ett mindre batteri liggandes i flytande kväve innesluten i ett hölje som klarar trycket skulle lösa lite av problemet. Plätera på det ämne som ska föra elektoder löser ett annat..

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Man kanske skall förtydliga för de som inte orkar eller vill läsa Joels länkar att när Joel skriver att "fossila bränslen är subventionerade" så handlar det om vad exempelvis Naturskyddsföreningen räknar som indirekta subventioner.
Dvs de räknar exempelvis reseavdraget som man får göra i deklarationen som en indirekt subvention då resan ofta sker med bil som drivs av fossilt bränsle.
När avdraget infördes var syftet inte att ge bidrag till fossilindustrin, det va för att utjämna resekostnader över hela landet.

När Joel skriver subvention och i länkarna låter det som om regeringen avsiktligt sponsrar fossilindustrin.

Det är ett ohederligt argumenterande och snedvrider debatten.
joel80 skrev: lör 04 jan 2025, 00:13 Räkna om per mil? Ska elbilen betala mer skatt för att den är mer energieffektiv? Redan nu betalar man ju mer för el än för bensin/diesel.
Bara att rent konkret handlar ju ett fordon om transport, folk skattar för att ta sig från A till B.
Visst är skatten extremt hög procentuellt. I praktiken är det ändå billigt. Jag kör ju inte runt i min bensinbil bara för att skatten är lägre när jag ändå har en elbil som är billigare att åka runt med.
20FJan skrev: lör 04 jan 2025, 13:48
joel80 skrev: lör 04 jan 2025, 00:13 Räkna om per mil? Ska elbilen betala mer skatt för att den är mer energieffektiv? Redan nu betalar man ju mer för el än för bensin/diesel.
Bara att rent konkret handlar ju ett fordon om transport, folk skattar för att ta sig från A till B.
Visst är skatten extremt hög procentuellt. I praktiken är det ändå billigt. Jag kör ju inte runt i min bensinbil bara för att skatten är lägre när jag ändå har en elbil som är billigare att åka runt med.
Det är väl inte orimligt att tänka att staten vill ha in samma skattesumma som bilismen genererar hittills? Tex om man räknar vad en vanlig snittsvensson i fossilbil historiskt skattat för ett års körning i drivmedel och vägtrafikskatt så är det väl rimligt att tänka att samma totala skattemängd ska in framöver. Önskvärt vore ju att inte belasta elpriset med detta och då är väl km-skatt en inte allt för orimlig lösning.

Sen när det blir är väl en annan fråga, gör man det för tidigt kanske elbilsmarknaden störs och gör man det för sent så det drabbar många är det väl politiskt självmord.
  • 1
  • 408
  • 409
  • 410
  • 411
  • 412
  • 429
Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]