Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Nu tog jag bara ett exempel på en äldre bil. Ingenstans har jag sagt att 7 år gamla bilar kommer bli helt värdelösa. Men jag tror att bilar man idag säljer och köper för runt 15-20k kan bli enormt svårsålda om några år. Det kommer också påverka 7-åriga bilar så att andrahandsvärdet sjunker om det blir som jag tror.
Bilar i 20k klassen kommer det såklart alltid att finnas en begmarknad för. Och skulle det mot förmodan inte göra det så vem bryr sig om man slängt 30k i sjön på 5år för en bil.

När jag köper en bil för 400k ser jag pengarna som borta direkt. Det jag får i inbyte den dagen jag ska byta tar jag.

Säljer inte ens privat. Skulle aldrig falla mig in.
joel80 skrev:Ja men tiden tar inte slut då.. Och vid den tiden kommer det också finnas elbilar som är äldre än 8 år.

Det kan också vara så att det kommer vara mer ekonomiskt att köpa en elbil som kanske är 6-7 år gammal än en äldre ICE-bil, trots att ICE-bilen är billigare i inköp.

Allt kommer ju såklart succesivt. Du kommer inte vakna upp en dag med en helt värdelös osäljbar bil. Men om vi kollar framåt, när elbilarna börjar finnas på begagnatmarknaden också i större utsträckning, är min tro att det kommer att påverka begagnatpriset på motsvarande ICE-bil. Ju längre tiden går och ju äldre bilar det jämförs med desto närmre en punt där man då troligen inte kommer få ut något alls för sin gamla bil. Frågan är hur långt fram folk ser när dom köper bil.. Räknar man ekonomin bara första året? Eller tänkter man 2-3 år framåt? Om man kör ca 1500 mil per år blir kanske skillnaden på 3 år runt 40 000kr i bränslekostnad.
40k på 3 år är ca 1300sek i månaden, personligen avgör det då inte mitt bil val. Jag gick själv från en månadskostnad med drivmedel och lånezelcpå 2500 till 5000sek. Efter Ett par amorteringar har man vant sig.

Sedan beror allt såklart på övriga kostnader i sin budget. Själv ser jag bilar som en dyr hobby.
Om man köper en XC90 för 800.000 idag och den enligt rapporten kommer vara död och värd 0 kronor om 8 år så är det ju 100.000 per år eller knappt 10.000 i månaden i värdeminskning. Lägger man på Service/Skatt/Underhåll/försäkring osv så klättrar det ju än mera till kanske 15.000 / mån.

I det hela är ju bränslekostnaden försvinnande liten del.

Köper man en V90 FÖR 400.000 så börjar det ju kanske spela in då det är halva kostnaden
VolvoB20 skrev:Om man köper en XC90 för 800.000 idag och den enligt rapporten kommer vara död och värd 0 kronor om 8 år så är det ju 100.000 per år eller knappt 10.000 i månaden i värdeminskning. Lägger man på Service/Skatt/Underhåll/försäkring osv så klättrar det ju än mera till kanske 15.000 / mån.

Köper man en V90 FÖR 400.000 så börjar det ju kanske spela in då det är halva kostnaden
Jag antar att de som köper en ny bil och behåller den i 8 år är lätträknade, upplever att 4-5år är max för att eventuellt kunna reducera förlusten.

20% värdeminskning/år är väl en standardsiffra och är väl lite beroende på mil förstås.

Elbilar med vardagsprestanda kommer att ligga bättre till än motsvarande otto/ICE bil, det är jag övertygad om.

Vi kan anpassa våra körcykler också, det behöver ju inte vara exakt som "så har jag alltid gjort" -snacket. Anpassning.
Jallemet skrev:
VolvoB20 skrev:Om man köper en XC90 för 800.000 idag och den enligt rapporten kommer vara död och värd 0 kronor om 8 år så är det ju 100.000 per år eller knappt 10.000 i månaden i värdeminskning. Lägger man på Service/Skatt/Underhåll/försäkring osv så klättrar det ju än mera till kanske 15.000 / mån.

Jag antar att de som köper en ny bil och behåller den i 8 år är lätträknade, upplever att 4-5år är max för att eventuellt kunna reducera förlusten.

20% värdeminskning/år är väl en standardsiffra och är väl lite beroende på mil förstås.
Visst, skalan är ju inte linjär för en XC90 vad gäller värdeminskningen och runt 20% per år och flera ägarbyten ger ju kanske runt 25.000 i månaden i totalkostnad början och kanske bara 10.000 i slutet när bilen närmar sig 8 år om den ska ned till nollvärde efter 8 år, istället för 15.000 rakt av från början till slut.

Men även i det scenariot är ju drivmedelskostnaden en marginell del.

Känns som de kalkyler som används idag inte alls är så brutala och man tror att ICE bilarna kommer att rulla lite längre innan de är döda och värdelösa.

Tex

Även The Economist förutspådde nyligen att elbilarna kan komma fortare än vi trott. Nu tror de mest optimistiska prognosmakarna att 25% av bilarna kan vara elbilar 2030, vilket ligger i linje med vad Power Circle tror kan vara möjligt här. Med en tillväxttakt på 40% per år från 2015 skulle vi få en miljon laddbara bilar i Sverige 2030 http://powercircle.org

Det är ju rejält stor skillnad mot rapporten som startade denna tråden...
wissel skrev:Just nu är väl elbilen den allra största miljöpåverkande i negati riktning? Om man kommer ihåg att mäta från tillverkningen o framåt, sedan kommer diesel som tvåa just nu enl. morgonens tvnyheter. Återstår bensinbilen, ? Miljöexperterna har nu pratat goja de senaste åren och styrt politikerna rätt ut i åkern. Det är många Lobbygrupper som lyckats i sina uppsåt tydligen! Mycket snack o ingen verkstad.
Hur menar du då?
Är det SVTs inslag du pratar om så gör dom grova felräkningar. Dels är rapporten dom hänvisar till baserad på relativt gamla produktionsuppgifter, dels räknar dom totalt galet när det gäller dieselbilar utsläpp.

Här är en saklig genomgång som dock håller med om att det är viktigt att se till att tillverkningen är klimatanpassad också.

http://press.powercircle.org/pressrelea ... ar-2043418
"Här är en saklig genomgång som dock håller med om att det är viktigt att se till att tillverkningen är klimatanpassad också."

http://press.powercircle.org/pressrelea ... ar-2043418

På vems uppdrag tror du dom agerar på ???

men det enda som gäller just nu är att precis alla svamlar i blindo, nyss var Diesel det enda alternativet. :D :-O)
Om du läser det dom skriver ser du att det är underbyggt av fakta ock källor. Du kan själv kolla igenom dem och bilda din egen uppfattning. Tyvärr rapporterade SVT med helt märkliga siffror och Ulla uppbyggda jämförelser.
Att bygga en elbil drar med co2 än motsvarande ICE-bil, men det handlar om 1-2år för att köra ikapp (mindre för många också då bilar ofta går längre än 1250mil per år när dom är nya) dieselbilen.
Om man inte misstror då är man illa ute i verkliga livet, vem tror du betalat deras forskning? Och varför?
Att rent frankt påstå att SVT har illa underbyggda resultat mot vad en lobbyist har ja då ????
Lite som tanten tittar på sin Kalle i vaktparaden.." titta alla går i otakt utom min Kalle".
Trumpifiering är dagens melodi, alternativa fakta. Hehe.
När man kan åka 4,5 varv runt jorden med en liten bil innan man är ikapp batteriproducenternas miljöutsläpp håhåjaja.
Men var o en har sin egen kyrka.
:-)
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 61

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragaren[…]

Godkända byglar ska väl duga. Varfö[…]

Min -23 har inget ljud när man kör fram&[…]

En annan sitter fortfarande på 3.3.16 :)