Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, 1.23l/mil drar inte ens min (riktiga) T5a på E10, ens i stadskörning :-D
Jag har inte tankat 945an så många gånger att jag kan ge ett definitivt svar, men inte ens den drar några 1.23l/mil stadskörning(enl. mina uträkningar på ett par tankar), och det är ändå en automat med tveksam livs-service och 43k mil...
av 20FJan
Kul med kallstarter, som mest snittar jag ca 1,7l/mil E10 med Chrysler, familjebussen. Vid körningar på omkring 5 km och någon längre kanske.
Körningar på drygt 10 km så sjunker den direkt till 1.4l/mil. Så 1,2 l diesel är väl inte extremt, beroende på vad det är för bil och körmönster såklart…
av William85
Dieselvärmaren är en förbrukare också, den drar inte mycket men om det blir 20-30min dieselvärmning för varje körning på några kilometer så blir totalen hög. Vi brukar ligga kring 1,5l/mil med vår XC70 D4 på vintern. Färddatorn säger 0.8 men resten står värmaren för. Men som sagt är det extremt stor del kortkörning med extremt hög mängd dieselvärmning. :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
Dieselvärmaren packade ihop för någon vecka sedan och när jag jämför tankningarna nu med samma period förra året när jag körde värmaren 10ggr/vecka plus att den går som tillsatsvärmare vid behov så skiljer det 0,8L/100km.
Användarvisningsbild
av Camel
För att förstå hur mycket världsmarknadspriset på råoljan resp. bl.a. reduktionsplikten påverkar bränslepriserna vid pump gjorde jag en uträkning. Man kan enkelt se att fastän råoljepriset stigit på senaste tiden är råoljekostnaden en mycket liten del av bränslepriset till konsument vid pump. Skatterna är en mycket stor del av priset men även kostnaden för inblandning av biobränslen börjar bli påtaglig, framförallt på diesel. Reduktionsplikten kommer årligen att kräva större och större inblandning av biodrivmedel med ytterligare kostnadsökningar som följd.

Snacket om att världsmarknadspriset på råolja är starkt påverkande för bränslepriset vid pump kan man lägga helt åt sidan med dagens kostnadsbild. Råoljekostnaden för bensin är bara ca 21%, och för diesel endast ca 15%, av bränslepriset vid pump. Jag kommer att uppdatera uträkningen lite då och då. Hur man ska särskilja kostnaden för inblandning av biodrivmedel (reduktionsplikten) från övriga poster som raffinering, distribution, försäljning samt vinst har jag tyvärr inte kunnat lista ut. Men kostnaden för biodrivmedelsinblandning kommer sannolikt att öka i takt med reduktionspliktens årliga uppräkning. Kom gärna med synpunkter.

Branslepris_2022-02-25.jpg
Branslepris_2022-02-25.jpg (225.35 KiB) Visad 259 gånger
av vjohnj
Har du verkligen räknat rätt? det är väl skatter i de andra också? Eller räknar du enbart skatter på färdig produkt
Användarvisningsbild
av Camel
vjohnj skrev:Har du verkligen räknat rätt? det är väl skatter i de andra också? Eller räknar du enbart skatter på färdig produkt
Uträkningen är approximativ till viss del. Men skatterna är vad de är. Uppgifterna är hämtade från Skatteverket. Men i den gulmarkerade posten ingår ju också skatter på t.ex. distributionskostnader, inblandning, löner och vinster. Dessa tillkommer som ytterligare inkomst till staten, men jag valde att inte försöka räkna ut dem eftersom det är svårt och inte tillför så mycket. Syftet med beräkningen är att visa att råoljepriset inte påverkar bränslepriset vid pump så mycket som det framförs i debatten från vissa håll.
Användarvisningsbild
av Camel
Som kuriosa gjorde jag en beräkning som speglar bränsleprisernas uppbyggnad för 10 år sedan. Jag valde datum 2012-03-12 då råoljekostnaden var hög och i svenska kronor var den exakt samma som idag. Men bränslepriserna vid pump var lägre än idag i kronor. Dock har konsumentprisindex ökat med ca 12% under perioden, men bränslepriserna vid pump 2012 var lägre än idag även med hänsyn till inflationen. Jag valde att utföra beräkningen på diesel utan inblandning, men bensin på den tiden var E5.

Branslepris_2012-03-12.jpg
Branslepris_2012-03-12.jpg (204.52 KiB) Visad 232 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
det är en ökning på 6kr på 10år , jag tycker det är ingenting, har inte folks löner ( de som arbetar ) gått upp på 10år? det har då iaf min, och lång över bensinprisets ökning, och jag är ingen höginkomsttagare
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 93

Ja, såg det.

Mest troligt så ja! Här har du nippel […]

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]