- ons 01 maj 2013, 17:30
-)
Men det blir en rejäl hög. :mrgreen:
Kabelhärvor Y20:
Engine harness
Engine compartment harness
Harness dashboard
Harness Floor
Harness infotainment
Roof harness
Center console harness
Tunnel harness
Harness front door, left
Harness front door, right
Harness rear door, left
Harness rear door, right
Trunk lid/tailgate harness
Executive harnesses
Grafik kabelhärvor Y20:
-)
:stefan: skrev: /.../ta över en oavslutad helrenovering av en MG TD från 1953. Just nu är den i beståndsdelar med ramen på golvet, trädelarna (som plåtarna fästs i) nytillverkade, alla plåtar renslipade och blocket renoverat.Kul!

:stefan: skrev:Kabelhärvan är bara utlyft och ska givetvis dras om med nya kablar, men skulle jag ta isär den idag skulle jag utan problem få plats med den på köksbordet. Hur många kvadratmeter behöver man för kablarna från en V70? ;)Det är några stycken härvor i en Y20-bil. Om du omsorgsfullt rullar ihop dem och trycker till ordentligt så får de rum på ett ordinärt köksbord. Kabelsallad!

Kabelhärvor Y20:
Engine harness
Engine compartment harness
Harness dashboard
Harness Floor
Harness infotainment
Roof harness
Center console harness
Tunnel harness
Harness front door, left
Harness front door, right
Harness rear door, left
Harness rear door, right
Trunk lid/tailgate harness
Executive harnesses
Grafik kabelhärvor Y20:
Spoiler »
Elschemat för t.ex. en Amazon ryms på en enda A4-sida och då är det inte förminskat/svårläst på något sätt. Elschemat till en Y20 upptar drygt 200 A4-sidor. Till detta kommer nästan lika många sidor med komponentförteckningar, komponentplaceringar, listor med jordpunkter, kopplingsbilder för kontaktdon, grafik över kabelstammar, etc. Alltså totalt nästan 400 sidor. Och då finns ändå ingen info om innehållet i boxar, mjukvara, etc. Och man ska notera att eftersom det mesta är styrt med bus hade antalet ledningar varit ännu fler om allt hade varit konventionellt kopplat som i en Amazon. Så nog är elsystemet på en modern bil mer omfattande än på gamla bilar.:stefan: skrev: Så jag tror elektroniken kommer spöka mest. Inte alla som kan felsöka ett kretskort eller klura ut hur alla olika system pratar med varandra. Förr var det dessutom bara modell och tillverkningsdatum man behövde hålla reda på, nu med alla olika motorer, utrustningsnivåer och fan och hans moster...Vi får se. Jag är övertygad om att kompetensen finns hos många i framtiden att pula med elsystemet i dagens bilar. Men frågan är om det är samma personer som har både bilrenoverarintresse och avancerade kunskaper om elsystemet? :roll:
:stefan: skrev:Men det blir ju kul att sitta där och vifta med käppen och säga att det var bättre förr. :DJa, och för en gångs skull få rätt!

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."