Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
Är inte nedanstående nästan lite väl elakt av Polisen? :D

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.562977 ... uppkorning

Jag har inte läst hela tråden, och det kanske är diskuterat redan, men är det inte lika bra att ta BE på en gång? Jag tog BE för en månad sen och det absolut krångligaste för mig var att få ihop ett ekipage för uppkörningen inklusive lasten.

Visst, uppkörningen är dubbelt så dyr för BE, sen måste man göra teoriprovet också som kostar 325.- eller nåt, men när man ändå håller på o krånglar så... Teorin läste jag in hemma på kvällarna under en vecka.

Körprovet är väl i det närmaste lika bara att jag fick göra en backning mellan koner på min uppkörning, det behövs inte på B utökad.

Tips för backövningatna: Åk till en industriparkering eller nåt med en släpvagn o öva att backa mellan olika parkeringsrutor. Eftersom de är fint utmärkta kan man ju öva på sidledsförflyttningar, backa rakt och följa linjer etc. Det gjorde jag o de tyckte jag va väldigt nyttigt!

PS. Se till att ha riktiga regbevis för både bil o släp med er till uppkörningen. Tror killen som körde upp samtidigt som mig fick åka hem igen pg.a. att han inte hade rätt papper med sig... DS.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JE Jr skrev:Är inte nedanstående nästan lite väl elakt av Polisen? :D

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.562977 ... uppkorning
Jag tycker det var ovanligt snällt av polisen att bara ge böter, det är ju faktiskt olovlig körning, då du kör något du inte har körkort för.

Om det anses som grovt kan du ju till och med få ditt vanliga körkort indraget.
Klarade B96 idag!

Mitt ekipage:
- Volvo XC60 totvikt 2505kg
- Husvagn Hobby 500 totvikt 1350kg, lastade drygt halva maxlastvikten iform av tält, tältpinnar etc i lastutrymmen.

Mitt körprov innehöll följande:
- Koppla vagnen
- Begränsad säkerhetkontroll (endast ljus utv. på bil och vagn)
- Körning ca 35min i stan, på landsväg, motorväg och villagata. Mycket trafikljus och 2 rondeller.
- Backning runt hörn.

Kostnad:
- 80 kr foto
- 800 kr körprov

Sen bjöd jag polaren som kört in mig och ekipaget på lunch :-)

Lycka till ni som är på G med att göra körprovet.
Inte ett mista konstigt eller elakt. Det är ungefär som att det skulle vara elakt att ha alkoholkontroll på parkeringen vid systemet och fånga fulla förare. :wink:
Vinslöv skrev:Klarade B96 idag!

Mitt ekipage:
- Volvo XC60 totvikt 2505kg
- Husvagn Hobby 500 totvikt 1350kg, lastade drygt halva maxlastvikten iform av tält, tältpinnar etc i lastutrymmen.

Mitt körprov innehöll följande:
- Koppla vagnen
- Begränsad säkerhetkontroll (endast ljus utv. på bil och vagn)
- Körning ca 35min i stan, på landsväg, motorväg och villagata. Mycket trafikljus och 2 rondeller.
- Backning runt hörn.

Kostnad:
- 80 kr foto
- 800 kr körprov

Sen bjöd jag polaren som kört in mig och ekipaget på lunch :-)

Lycka till ni som är på G med att göra körprovet.
Sedär, det gick med husvagn, det är inte tillåtet i vissa områden eftersom att det då inte ingår att surra lasten rätt.
Intressant att reglerna är så luddiga och därmed olika tillämpningar.
Kompisen fick i klartext att husvagn var inte tillåtet eftersom att man dessutom kunde se igenom den...
Du skriver inte om du fick kontrollera bromsens rörelselängd, vilket är ett stående krav i vårt område.
Blixnabb skrev:
Sedär, det gick med husvagn, det är inte tillåtet i vissa områden eftersom att det då inte ingår att surra lasten rätt.
Intressant att reglerna är så luddiga och därmed olika tillämpningar.
Kompisen fick i klartext att husvagn var inte tillåtet eftersom att man dessutom kunde se igenom den...
Du skriver inte om du fick kontrollera bromsens rörelselängd, vilket är ett stående krav i vårt område.
Husvagn är tillåtet som släpfordon vid körprovet för B96 förutsatt att kraven infrias. T ex att ..."sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används." Kan väl tänka att det var detta din polare flög på. Det borde bara vara att dra ner rullgardinen i något av fönstren så att det inte gick att kolla bak "genom" vagnen. Vidare ska släpfordonet vara lastat till minst halva maximilasten samt att lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär. Här blir det lite lurigt med husvagn, det finns ju inte precis några lastöglor att fästa spännband med i en husvagn. Det jag gjorde var att se till att gasoltuber och färskvattentank (min är lös) var korrekt förankrat. Sen lastade jag förtält inkl pinnar och lite annat i förvaringsutrymmena. Såg till att de packades på ett bra sätt så att det inte skulle flyga omkring vid en ev inbromsning. Kollade även att kylskåpet var säkrat och att alla luckor och dörrar var stängda. Givetvis plockade jag bort allt löst på hyllor och dy i vagnen. Mycket mer finns inte att göra utan jag resonerade som så att det är på detta vis man lämpligen lever upp till kraven på lastförankring i en husvagn och det höll. Håller med om att det är olyckligt att det råder olika tolkningar på huruvida det funkar att använda husvagn eller ej.

Ja, jag kollade både bromsfunktion och spelet på påskjutsbromsen innan körning men gjorde det på eget initiativ. Däremot kollade jag inte spelet med tumstock :-)
av petherf
Jag kommer att köra upp genom körskolan.
Paket pris på 2 dubbel lektioner ,teori bok, hyra av bil +släp 3500 kr
Det är över 30 år sedan jag körde upp senast,så lite körning med kör lärare kan nog vara bra!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok